Stöd Ukraina

Dubaiwifes blogg

Lördag 31 Januari 2009 - Dubai

Pandoras ask - Jumeriah Beach

I fredags var vi för första gången på Jumeirah Beach. Det är en ”public beach” som ligger i Dubai, nära Port Rashid. (Dvs i gamla Dubai nära Flaggstången. Flaggstången är en jättelik stång som restes vid enandet av UAE 2 dec 1971). Det var jättefint.

Jag har hört om den, men inte riktigt förstått var den är belägen. Dubai är som ”Pandoras ask”, det har en fin, polerad yta, men hela tiden upptäcker jag fler och fler guldkorn utanför turiststråken. I veckan åkte jag förbi skylten. De har faktiskt börjat skylta riktigt bra i Dubai. I fredags packade ner vi matsäck och badkläder och drog iväg. Det var jätteskönt väder. Ungefär som en riktigt varm sommardag, lite kyligare på morgon och kvällen.

Det tog ca 20 min i bil och som vanligt på fredagar var det lugnt i trafiken. Vi kom fram till en stor, fräsch och fin sandstrand med en cykelbana och dämpad löparbana som sträckte sig en bit ifrån vattnet, lekplats och en fin pir ut i vattnet. Det fanns dusch, toalett och ett litet fik. Det var första gången som jag fick en känsla av en strandpromenad som man är van vid i Europa. Det låg några restauranger ett stenkast från stranden. Det är vinter i Dubai fortfarande. Människor går klädda i fodrade jackor och vinterstövlar, så det var lugnt på stranden. Vi fikade och badade. Uppskattningsvis var det 22 grader i vattnet. Uppfriskande. Härligt. Sonen och lilltjejen badade, hon älskar vatten och sand. Det var många människor ute och cyklade, flög drake och åkte rollerskates. Äldsta dottern och jag låg på en filt och tittade upp i himlen. Hon frågar” varför är det aldrig några moln på himlen här i Dubai, mamma?” Hm, ja, det kan man fråga sig...

http://www.familyindubai.com
Dela med andra:    

Kommentarer
Brigitta säger:
Låter härligt, då jag flyger till Dubai och Sharjah på tisdag. Hoppas att himlen förblir lika blå!
Postat 2009-02-01 14:20  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Pandoras ask - Jumeriah Beach
15 år sedan
Möte med polisen
15 år sedan
Nu är det vår!
15 år sedan
Khasab
15 år sedan
long time no see
15 år sedan