Stöd Ukraina

Peroeriks blogg

Tisdag 11 Juli 2017 - Bollnäs

Dra ända in i Hälsingland

Då ska du dra ända, ända in i Hälsingland, skrev Tore Skogman. Det är vad vi gjorde för ett par dagars besök hos bekanta utanför Bollnäs. För att fortsätt i Skogmans text : ”där finns det skogar och berg och även människor med färg”. Så sant, ett fantastiskt vackert landskap med böljande skogsklädda berg och vackra dalgångar, för att nu inte tala om alla de vackra timrade gårdarna och de trevliga människor vi träffade.

Vi körde E4an raka spåret upp till Tönnebro och därefter väg 83 till Bollnäs där vi träffade den ena av våra bekanta. Hon tog oss till en restaurang med utsikt över en mindre fors i Ljusnan där den rinner ut i sjön Varpen. Där åt vi lunch utomhus i solskenet.

Därefter for vi ut i riktning Edsbyn mot det lilla samhället Söräng där de har sin sommarbostad.

Först stannade vi till vid Nils Olsgården, Bed & Breakfast, där vi bokat rum för att tillbringa nätterna. Vi möttes av de mycket trevliga innehavarna, som visade oss vårt rum, ett jättefint familjerum med egen WC och dusch. Vi blev tillfrågade om vad vi ville ha till frukost och när vi ville äta den. Vi fick till och med individuellt önska oss hur vi ville ha våra frukostägg.

Betala gjorde vi med Swish och så fick vi nyckel till rummet och ytterdörren.
Nils Olsgården ligger vackert belägen nere vid älven Voxnans strand alldeles vid en mindre fors.

Efter att ha ”besiktigat” vårt boende for vi vidare till våra bekantas hus där vi då också träffade den andre i familjen. Vi eftermiddagsfikade och pratade om vad vi skulle göra av våra två dagar i Hälsingland.

Därefter skred vi från ord till handling och gav oss ut på en liten biltur. Vi körde de 4 kilometerna till Runemo där vi korsade Voxnan och for vidare mot Gäddvik. Rundan var upplagd dels för att jag skulle kunna söka några geocachar och för att vi skulle se på lanskapet. Det hade också varit möjligt för oss att stanna i varenda by, om intresse funnits, eftersom man samordnat LOPPIS i byarna runt Norrsjön denna dag.

I Gäddvik vek vi av på en mindre väg mot Norrby, Hässja och Långhed för att sedan vända mot Alfta och Bollnäsvägen.

Åter i Runemo stannade vi vid Byagården. Där var det både loppis och sedvanlig tillagning av kolbullar på tisdagskvällen. Kön för att köpa nygräddade kolbullar var dock allt för lång så det avstod vi. Däremot provade jag ett antal lokalproducerade öl från Bollnäs bryggeri. Dock endast lättöl, jag körde ju bil. Bryggeriet hade många sorters lågalkoholprodukter. För att få tillgång till deras starköl får man besöka Systembolaget i Bollnäs.

Efter besöket i Runemo for vi tillbaka till Söräng och vårt boende och vi somnade utan minsta problem.

Morgonen därpå var det frukost bestående av nybakat bröd, Bollnäsfil med flingor och bär, juice kokt ägg och kaffe. Ja det fanns ännu mer att välja på men man är ju inte van att äta mycket på morgonen.

Efter frukost begav jag mig ut i skogen för att söka några närliggande geocachar men jag återvände snart för det var allt för vått i skogen. Det hade regnat ordentligt på natten.

Vid 10-tiden blev vi upphämtade vid Nils Olsgården av våra bekanta. Vi for först hem till dem för förmiddagskaffe och planering av dagen. Då överraskades vi av en rejäl regnskur så att vi fick lämna hammocken och springa in.

Då regnet slutat satte vi oss i bilen och for in till Bollnäs. Där gick vi först till torget för att ta en tur med Snoddaståget. Det är ett gratis sightseeingtåg som kör en runda genom Bollnäs. Det är ett utmärkt sätt att få en snabb blick av staden. Turen tar ca 15 – 20 minuter.

Efter ytterligare lite strosande i staden åt vi lunch på en uteservering innan vi åter satte oss i bilen för mer sightseeing i omgivningarna.

Vi for så småningom till Prästnäsgården för eftermiddagsfika. Där råkade det vara underhållning för ett gäng pensionärer från trakten. Även musiker och sångare var från Bollnäs. De var mycket duktiga.

Vi vandrade sedan runt lite i naturen innan vi åter satte oss i bilen. Vi åkte för att se på en damm som byggts för att dämma upp Voxsjön och reglera flödet i Voxnan.
Därefter bar det på mindre vägar av tillbaka till Runemo och en kortare promenad på början av Flottareden. Flottarleden är en vandringsled utmed Voxnan som följer en gammal timmerflottningsled. Här ligger också 15 geocachar utlagda för oss som är intresserade av det.
Flottarleden är en mycket vacker promenad på ca 7 kilometer mellan Runemo och Söräng.
Efter en intensiv dag i och ur bil avslutade vi dagen hos våra bekanta med varma mackor och öl, innan vi blev hemskjutsade till vårt boende där vi somnade sött även denna kväll.

Morgonen därpå var det åter samma fina frukost innan vi packade in oss i bilen för hemfärd.

På vägen hem stannade vi i Kilafors för att besöka Garnbutiken. Därefter blev det en fika på värdshuset i Tönnebro.

Slutligen passade vi på att passera några av de gamla vallonbruken i norduppland för att sedan besöka Öregrund, min barndoms sommarstad. Där satte vi en blomma på mormors grav och tog en promenad genom staden, bl. a. för att titta på det som var mormors hus.

Vi återvänder gärna till Hälsingland och stannar mycket gärna på Nils Olsgården (http://www.nilsolsgarden.com) igen.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet