Stöd Ukraina

Roberts blogg

Lördag 12 Juli 2008 - Göteborg

Distans från mästerskapet

Då var EM i fotboll över. Med råge dessutom. Och jag har inte bestämt mig vad jag ska tycka ännu.
VM känns större (vilket det är), proffsigare och häftigare medan EM var svårt att greppa.
Kanske för att Tyskland är så pass mycket större och lättillgängligare än Österrike/Schweiz. Kanske för att det blir roligare med inslag från Sydamerika, Afrika och Asien under ett VM. I EM är det ju 'bara' europeer.

Iallafall så var det häftigt att vara på plats och följa festen. Man tappar mycket fotbollsmässigt på plats. Som repriser, analyser, kommentarer och kontinuitet. Men allt det övervägs av känslan av att vara där och uppleva stämningen. Alla glada människor med sitt lands tröja på sig, den goda stämningen och spänningen inne på arenorna. Fotboll förbrödrar verkligen i sådana här lägen.
Människor från, i det här fallet, hela Europa möts och diskuterar matcher och har kul ihop. En fröjd för vilket öga som helst att se. Aldrig har jag varit med om att det varit lättare att få kontakt med främmande människor.

Ser man till VM så var det också bra många fler svenska supportrar på plats men även i Innsbruck var det uppemot 30 000 (120 000 i Berlin!!). Tillräckligt många för att färga hela staden gul. DET är en mäktig upplevelse!

Tänker jag på fotbollen var Sverige - Ryssland en fin upplevelse. Sverige åkte förvisso ut men stämningen runt matchen var magisk. Både från svenskar och ryssars håll. Ryssarnas nationalsång är svårslagen säger jag bara och tyvärr visade de också upp ett bländande spel mot Sverige.

Det bästa med EM förutom fotbollen var helt klart folkfesten. Det sämsta? Det ständiga och omständiga bilkörandet i svårtillgängliga Alperna.

Nu är det bara att bryta ihop och komma igen. Nästa mästerskap är ett VM och det går i Sydafrika om två år. Hur häftigt vore det inte att vara där och umgås med likasinnade?
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Ungern 1998
14 år sedan
Hemma!
15 år sedan
Snöfall
15 år sedan
Drömmarnas kväll
15 år sedan
Norrlandssemester över
15 år sedan