Stöd Ukraina

Gubbar_pa_drifts blogg

Måndag 4 Mars 2019 - Alleppey

Det rullar på.

Binu och jag behövde fixa ett så kallat "salesletter". I motsats mot vad vi i Sverige kallar för köpebrev. Här i Indien är man noga med sådant och vi började med att dra iväg till en advokat. Han skrev, för hand, ned en kladd åt oss och sedan letade vi upp en notarie för att få det utskrivet. Men där tog det stopp. Binu var tydligen tvungen att skaffa något slag bevis på fläckfri vandel och några dokument som kostade ett par hundra rupies. Vi blev sedan hänvisade till en skrivbyrå som skulle skriva ut köpebrevet till oss. Men där tog det återigen stopp, då ytterligare papper behövdes. Jag föreslog för Binu att jag kanske skulle sätta mig ned och skriva ett "salesletter" på det svenska sättet istället, då det är mest för den svenska tullen jag behöver dokumentet. Så fick det bli.

Igår blev jag klar med det och fick det utskrivet inne på ett kontor som händelsevis var söndagsöppet. Sedan så skrev vi under och fick det bevittnat av två personer. Det borde, tillsammans med kvitton på köpet, räcka för att få motorcykeln igenom den svenska tullen när det i framtiden blir aktuellt för det.

Vi httade även en tryckeri där de kunde trycka fram mina nya nummerplåtar. Här är det tydligen bara att beställa dem själv. Binu hade fått mitt registreringsnummer via telefonen så till en kostnad av en dryg selma så fixade de det. Monterat och klart.

Vi hade också fått nys om ett ställe där det eventuellt kunde finnas packlådor som passade min Bullet. Vi drog dit strax efter lunchtid och mycket riktigt så fanns det. Fast bara till höger sida. De på vänster sida skulle de få in om en dryg vecka. Så lång tid har jag inte tid att vänta, börjar redan nu vara sent ute. Så vi tog med oss den lådan som fanns och for på ett annat ställe för att få den monterad. Får försöka se om jag hittar någon för vänster sida senare på färden.

Så bara lite smådetaljer kvar nu så är jag färdig att dra sedan

/Conny
Dela med andra:    

Kommentarer
Marywood säger:
Typiskt Indien! Byråkrati i kvadrat!
Postat 2019-07-21 11:18  Anmäl
Postis19 säger:
Jo, så är det nog. Hallsta börjar hemma mot Arboga på söndag, och fortsätter borta mot Sura på onsdag. Nej nu väntar grabbarna nere hos kinesen

Ha de.
Postat 2019-03-08 15:56  Anmäl
Gubbar_pa_drift säger till Postis19:
Men det du väl Stefan, att Indien ligger långt före oss i byråkrati. Den svenska är som ett X2000 gentemot det indiska tåget.

När börjar Hallsta. Ta med dig Jörgen och kolla Hallsta-Sura.

/Conny
Postat 2019-03-08 15:47  Anmäl
Gubbar_pa_drift säger till Kerstinboqvist:
Hej på er hemma i vinterslasket. Jodå, nog kommer jag att ta det lugnt i den här trafiken. Här kör man lite som man vill och det gäller att komma in i det också. Men du kan hälsa Björn att jag kör i 150. Ett gammalt skämt oss imellan.
Postat 2019-03-08 15:44  Anmäl
Postis19 säger:
Att du orkar, vi brukar prata om Sverige som ett byråkratiskt land men Indien verkar inte ligga långt efter. Heja Hallsta och VIK
Postat 2019-03-06 12:46  Anmäl
Kör försiktigt nu Conny!
Kram från Björn
Postat 2019-03-05 19:57  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Hemma.
2 veckor sedan
Två etapper klara två kvar.
3 veckor sedan
Sista rycket!
3 veckor sedan
Dagarna flyger iväg.
4 veckor sedan
Stillheten.
5 veckor sedan