Stöd Ukraina

Gubbar_pa_drifts blogg

Torsdag 19 Februari 2015 - Sandugan

Det är skillnad på barberare och barberare.

Min sista dag på ön började med mulet väder och lite duggregn. Efter frukost tog jag dock och äntrade min gamla trötta Honda 125-kubikare för att dra iväg på en tur. Färden gick medsols den här gången för att jag skulle få se den del av ön som jag ännu inte upplevt. När jag väl kom fram till Lasi, från öster denna gång, så tog jag åter sikte uppför berget. Efter någon kilometer så parkerade jag hojen och tog mig ned till ett riktigt fint vattenfall som rann i tre olika nivåer. Vattenfall brukar ofta innehålla ganska kallt vatten, men inte det här. Det var ljummet och riktigt gott att simma runt och bara att ligga och plaska i för en stund. Så fick jag mig då också ett bad här på ön, även om det nu var sötvatten.

Efter någon timme där så var det ändå dags att hoppa upp på bågen och fara vidare. Riktigt trevligt att korsa berget på de här serpentinvägarna som bjuds. Passade på att stanna till i Larena idag igen för några saker som behövde fixas. Köpte mig bl.a. en flygbiljett från Dumaguete på grannön Negros, upp till Manila på torsdag. Kan ju inte missa flyget hem nästa lördag, även om jag gärna stannar kvar ytterligare ett par månader. Passade också på att ta mig en rakning. Fick en duvning även uppe i Donsol, men den rakningen var inte bra. Användes inget raklödder och det kändes ordentligt när skägget nästan slets bort. Här fick jag en helt annan behandling. Lugnt och stilla tog barberaren och avlägsnade all min skäggväxt på bit efter bit av mitt håriga ansikte. Han tog god tid på sig och använde närmare en halvtimme för att se till att jag var som en len barnrumpa i fejan innan han kände sig klar. Jag, som i princip aldrig ger dricks, kände mig så nöjd så att jag gjorde ett undantag från den regeln. Blev ändå inte mer än tio kronor, med dricksen.

Har tagit det väldigt lugnt på alkoholfronten. Förutom några dagliga pilsner, har det inte blivit någonting. Uppe på berget hade jag dock stannat till vid en liten butik och inhandlat en kvarting mörrk inhemsk rom för en tia. Tänkte att den kunde man väl ta och testa så här sista kvällen på Siquijor. Inte så len och fin som rom från Karibien, men den gick ned ändå.

/Conny
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Hemma.
2 veckor sedan
Två etapper klara två kvar.
4 veckor sedan
Sista rycket!
4 veckor sedan
Dagarna flyger iväg.
5 veckor sedan
Stillheten.
6 veckor sedan