Stöd Ukraina

Gubbar_pa_drifts blogg

Onsdag 24 April 2019 - Katmandu

Det är ett himla flängande.

Nu har jag tillbringat tre dagar med att fladdra runt här i staden bland små privata resebyråer och fraktföretag. Jag började i måndags morse med att ta mig till den kinesiska ambassaden för att försöka få klarhet i hur jag tar mig in i Kina med motorcykel. De var inte till mycket hjälp utan förklarade att jag måste boka en tour via en resebyrå. När jag nu tre dagar senare besökt ett antal sådana har jag blivit klar över att det inte är ett alternativ för mig. Dels så kostar det en hiskelig summa pengar, allt från knappa 2000 US dollar till 5-6 tusen. Dessutom måste jag sedan återvända till Nepal, även om det finns de byråer som påstår att jag kan fortsätta i Kina. Så den här vägen kommer jag inte längre.

Hade jag haft en CDP, hade jag kunnat skeppa bågen till Chengdu i Kina och möjligtvis fortsatt därifrån. Helt säkert är det dock kanske inte, men en av de få fraktgubbar som jag faktiskt litar en del på säger att det är möjligt. Detta efter att ha kollat med en kontakt hos tullen. Jag har nu mejlat den organisation i Indien som utfärdar detta dokument i ett sista försök att få tag i sådant, så får vi se hur det går till.

Min fraktgubbe säger också att ett alternativ är att fara tillbaka till Delhi och skicka bågen därifrån. Då ska det tydligen inte behövas någon CDP. Men med tanke krångligheten här i Asien är det nog bara Europa som det är aktuellt att sända motorcykeln till.

Skulle detta också falera, vilket jag knappt vågar tänka på, så återstår inte något annat än att sälja motorcykeln. Det är naturligtvis något som jag inte gör gärna, så vi hoppas att det inte behöver gå så illa.

Jag får fortsätta jobba med olika lösningar i morgon så får vi se. Organisationen som har hand om CDP, har inte svarat ännu och i bästa fall kan man få goda nyheter därifrån.

/Conny
Dela med andra:    

Kommentarer
Gubbar_pa_drift säger till Kerstinboqvist:
Ja,jag ser på prognoserna att ni har det varmt och gott. Hoppas att det håller i sig. Ha det så bra!

/Conny
Postat 2019-04-26 06:28  Anmäl
Attans vad krångligt det låter! Hoppas verkligen det löser sig!
Här hemma blommar träden och det är sommarvärme!

Hälsn Björn och Kerstin
Postat 2019-04-25 20:16  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Hemma.
2 veckor sedan
Två etapper klara två kvar.
4 veckor sedan
Sista rycket!
4 veckor sedan
Dagarna flyger iväg.
5 veckor sedan
Stillheten.
6 veckor sedan