Stöd Ukraina

Sorselebos blogg

Söndag 7 November 2010
Resealbum: Europaresan

Dagbok från vår europaresa 2009

Torsdag den 28 maj
Så var vi äntligen på väg. Startade kvart över fyra på em och körde i sakta mak E45 mot Storuman. Barnen såg på film och vi hade det lungt och skönt. Kom förbi Storuman, Vilhelmina och Strömsund. Sedan valde vi att ta kväll i en skogsdunge just innan Hammarstrand. Det blev i alla fall ca 30 mil avlagda och trötta åt vi lite kvällsfika och kröp till kojs. Sovningen blev det lite si och så med, det var kallt (!). Sen så hade vi lite dåligt batteri då vi glömde att koppla på en knapp, så att det skulle laddas medan vi körde och därför inte kunde köra fläkten till värmen. Nåja, trafiken var ju inte direkt heller så lugnande...

Fredag den 29 maj
Vi klev i alla fall upp vid 8 tiden och gjorde oss i ordning. Solen sken och fåglarna kvittrade. Åt lite frukost och kom i väg vid halv tio. Åkte den lilla biten som var kvar till Östersund och gick in på Coop forum där vi handlade lite bröd, mjölk och ett par foppa skor till Simon! Kikade även efter en fotoskrivare på Elgiganten, men hittade ingen. Vi fick vara med i en tävling där man kunde vinna en telefon (som höll att kastas). Man skulle pricka ett hål i med en telefon och då var man med i en utlottning av en sådan. Alla vi provade och missade... utom Fred! Så vi får väll höra om han har turen att få vinna utlottningen sedan. Åt lunch i husvagen innan vi körde vidare. Gps:en visade att vi skulle svänga vänster av E45 så vi testade! Det var en lite mindre väg som tyvärr var lite guppig och krokig, men 2 mil kortare. Nästa gång ska vi kolla bättre vilken väg som är enklast, även på kartan. Vill inte köra på riktigt så små vägar. När klockan närmade sig halv 6 kom vi till Orsa. Där bestämde vi oss för att ta in på campingen. Det var en jättefin camping och inte så mycket folk. Barnen lekte på lekparken och grävde lite i sanden på sandstranden. Diskade och tog med Ellen och Viktor i duschen. Fred och Simon gick efter oss. Det var jätteskönt att duscha och det var fina duschrum med bastu. Spelade lite Yatzy med Ellen och Viktor innan barnen fick skriva i sina dagböcker och Viktor hoppade isäng. Tog hyfsat tidig kväll.

Lördag den 30 maj
Lördag sov vi till kl 9.00 hela gänget, SKÖNT! Kom iväg vid halv elva, men stannade till på Statoil och köpte lördagsgodis och lite sanitetsvätska, så klockan blev efter elva innan vi lämnade Orsa. Sen så körde vi, och körde, och körde... Hade mellan 25-26 grade ute, tack och lov för AC! Vi såg massor med fina gamla bilar, americanare, så vi gissade att det skulle vara någon träff eller nått liknande. Vi fick även prova på att bli omkörd på fel sida!! En idiot som tycket vi körde för sakta (vilket vi gjorde!), var väldigt nära att ringa in och anmäla honom. Nåja, det gick ju bra. Vi åt middag i Skövde på Max. Barnen lekte i en klätterställning där och Simon skrapade upp benen. Det var dock skönt med en lite paus. Bestämde sedan att vi skulle ta sikte på Jönköping för övernattning. Då vi närmade oss hade det blivit svalt och skönt och barnen var helt inne i en film, så då bestämde vi oss för att köra en liten bit till. Det blev Ljungby som blev övernattningsställe när vi stanndade vid nio tiden. Campingens reception var stängd, men vi ringde upp ett nummer och fick prata med en som guidade oss in. Det var en lite enklare camping, men helt ok. Gjorde snabbt i ordning och fick isäng allihopa. Viktor var vaken 2 gånger under natten. Han drömde mardrömmar och sen blödde han näsblod.

Söndag den 31 maj (mors dag!)
Söndag hade vi tänkt komma oss iväg så vi skulle få komma fram tidigt, men vi tog det lite lugnare med tanke på den oroliga natten. Klev upp vid halv nio och åt frukost och började packa ihop. Tio var vi klara och checkade in och ut på samma gång! Det var lika fint väder idag också! Solen sken och vi hade mycket att kika på. Åkte förbi vindsnurror, väderkvarnar, stora jordbrukslandskap, många häftiga bilar (och cabbar!). Det går ganska fort att åka längs E4, även om man har husvagn och bara får köra 80 km/h! Såg Öresundsbron och Danmark på håll, sedan dök Turning torso också upp i horisonten. Passerade utanför Malmö och fortsatte ner mot Trelleborg. Stannade på ett ställe som hette Löddeköping tror jag, var in och handlade lite kött och potatissallad till middagen och lite mer bröd och pålägg, innan vi fortsatte. Körde förbi en jättestor äng som det blåste i, det såg precis ut som om det gick vågor! Ungarna tyckte det var väldigt läckert! Hamnade inne i Trelleborg innan vi hann ändra på GPS:en till Dalabadets camping, men det var väldigt mysigt. Gatan var kantad av lummiga träd... lindar kanske? Det var då lätt att sedan köra mot campingen (Yippie för GPS:n! Den har sparat oss mycket tid!) Checkade in och fick plats 128, mitt emellan två tyska husbilar! Satte upp förtältet och åt sen lunch/fika där innan vi gick på sightseeing runt campingen. Det finns en lång brygga som går ut i havet här, den har olika namn på alla brädorna. Det är namnen på alla som har sponsrat den! Ganska fint! Vi såg även båtarna som anlände och avgick från hamnen som inte är så långt härifrån. Tyvärr så blåste det rätt så kallt från havet, så vi var inte så länge där. Tog bilen och körde en sväng och kikade vart vi skulle åka i från på tisdag. Gick även en sväng inne i centrum och letade en morsdagstårta! Hittade ett ICA MAXI som var öppet och köpte en chokladtårta där. När vi kom tillbaks så började jag med middagen och Fred och pojkarna gick och duschade. Det blev första gången vi använde vår lilla grill och det gick inte helt bra... Det blev så varmt att gräset svedde och jag fick hälla vatten på hela tiden. Sen brände jag mig på tummen och så rasade gallret ner! Tack och lov så smakade maten utsökt sen när den liks blev färdig! *ler* . Åt tårtan till efterrätt och sen gick även jag och Ellen och duschade. Tvättade lite kläder (för hand i en hink - det fanns ingen tvättmaskin) och hängde upp i förtältet för torkning. Efter läggning av barnen så läste vi lite innan vi själva tog kväll.

Måndagen den 1 juni
Måndagen började lugnt. Vaknade vid åtta rätt utvilade av en traktor utanför (vette gudarna vad han höll på med!) Fred kokade sig kaffe och jag skrev lite på "dagboken". Ellen och Simon kikade fram lite, men vilade en stund till, Viktor han sov som en sten. Han är inte i sin bästa form, klagar på ont i munnen så jag tror det är lite höstblåsor på gång. Nåja, det går säkert bra. Åkte en sväng in till Trelleborg på fm och shoppade lite. Fred köpte sig nya shorts, barnen köpte vattenpistoler och jag köpte mig en fotoskrivare! Ska skriva ut bilder direkt under resan till barnens dagböcker. Det kommer att bli väldigt bra! Sen så skulle vi ju in på ett internetcafe och uppdatera sidan och föra över pengar och det gick ju så där... Fick till att lägga in en del under resan, men det kommer nog bara att bli en bild till varje dag då det tar lång tid att lägga in (man måste ladda ner ett speciellt program på den dator man använder, men det kan man ju inte göra när man lånar en) Jag fick då in litegrand i alla fall. Sen skulle vi föra över pengar till våra konton... tja.. skulle ju ha gått bra om dosan (verifieringen) fungerat! Det fattades siffror så jag kunde inte logga in!! Så då fick vi göra en tur till Swebank i Trelleborg som snällt gav mig en ny liten dosa. Så nu har vi fått in mer pengar så vi klarar oss en stund till. När vi kommit tillbaks och ätit lunch så gick vi en tur på stranden. Ellen och Simon badade, men det var lite för kallt för min och Viktors smak. Vi åt tidig middag och sen tog vi oss en tur till Sveriges sydligaste spets, Smygehuk. Där åt vi glass och kikade lite runt ikring.
Viktor var trött och hängig på kvällen och det börjar synas blåsor både i munnen och under fötterna. Det blir spännade att se hur det här ska bli. Fick i alla fall en alvedon, så jag hoppas han sover i natt.

Tisdag den 2 juni
Natten gick hyfsat, Viktor sov, men gnällde lite av och till. Jag kan då inte se att han blivit sämre, men aptiten är inte i topp och han har ont i munnen. Steg upp kvart i sex och började äta frukost och packa ihop. Det var kallt råkyligt ute och man kvicknade snabbt till. Åkte ut till färjan så vi var där kl 7. Fick köra ombord nästan med en gång så det var ju bra. Satte oss ute på däcket och tittade på alla andra båtar en stund innan vi gick in. Barnen satt längst fram i fönstret och kikade ut. Sen fikade vi lite och barnen fick se lite tv. Jag och Fred satt med varsin bok och läste emellanåt. Det var rätt lugnt, inte så mycket folk ombord. Kom fram vid 14 tiden och ställde in GPS:n på campingen och gav oss iväg dit. Det gick då bra att checka in, hon pratade engelska. Det kostade dock mer än de 15 euro som vi skulle betala enligt vårt rabatt kort ASCI. De tar ju betalt/ person! Så hon lade ju dit 3 barn också! Så i slutändan hamnade vi på 27.50 euro. Nåja, nu vet vi ju det. Sen så skulle vi handla lite till middag på "kaufhalle", men den stängde kl 15.00!!! Humm, lite sur blev vi ... Nåja, äta måste vi ju så då gick vi in i bistron Tenne och beställde varsin schnitzel! Det var gott! Gick en sväng till stranden, men det blåste kallt och vi gick tillbaks till husvagnen för att prova ut fotoskrivaren som vi köpt i Trelleborg. Den fungerade bra och barnen fick bilder till sina dagböcker som de genast satte in. Spelade lite spel och åt kvällsfika innan vi trötta tog tidig kväll.

Onsdag den 3 juni
Onsdag morgon tog vi det väldigt lugnt. Vi skulle inte behöva vara ute från campingen förrän vid 12 tiden. Sov till nio, åt frukost, plockade ihop och var startklara strax före tolv. När vi sen körde ut ur Rostock såg vi en matvaruaffär och bestämde att vi skulle fylla upp våra förråd. Det var en JÄTTE stor affär. Den hette Real och är nog en motsvarighet till Coop Forum, men större! Det var väldigt billigt mot det vi köpt innan. Fyllde en hel vagn med bröd, kex, konserver, soppor, potatis, kött, sallad, frukt, läsk, lite vin och öl, flingor, pasta och lite till. Det gick på 57.50 euro dvs ca 650 kr! Inte så farligt! Det känns bra att ha lite backup ifall vi inte hittar någon matvaruaffär de närmaste dagarna! Sen så åt vi lunch i vagnen utanför affären.. vi köpte även färska jordgubbar som vi åt till efterrätt. Det var såå gott! Viktor han äter inte mycket och i dag har han lite feber så han har fått alvedon och blir mest buren hit och dit =), men en eller två jordgubbar slank ner! Sen startade vi mot Berlin och tackade återigen GPSn som guidade oss längs autobahn. Det gick väldigt smidigt, men när vi kom närmare Berlin börjde det att ösregna och hagla samtidigt som vi skulle följa "berlinerring" runt Berlin. Jag kan säga att det var inte roligt. Sen så kan jag även berätta att vi inte såg en enda utlänning och INGEN som körde med husvagn inne i den långa kön i den 3 och 4 filiga vägen! Det var ju dessutom rusningstid (kl var mellan 16.30-17.30)... så tack och lov för en lugn karl och en bra guide! (I dag var "hon" värd sin vikt i guld) Men efter en timme ungefär så kom vi oss ut ur Berlin. Vi fick se en hel del av stadens utkanter, bla tv-tornet på Alexanderplatz såg vi på håll och en IKEA affär! Stannade sen när vi kommit ut på autobahn igen på en stopplats (finns en sån var anna mil ungefär, de har mat, bensin och toaletter). Den här var lite speciell. De hade inträde till toaletterna. Man fick lägga i en 50 cent och sen gå förbi en sån där "snurrande pinne" (vet inte vad de heter) och så stod det en toalettvakt där! Han släppte dock in Simon som hade akut behov gratis! När man sen hade gjort sina behov och tryckte på spolaknappen så kom det fram en liten sak i bakkant av toaletten som började snurra hela sitsen runt och rengjorde den! Det var ju väldigt roligt! (En av toaletterna vi besökte innan, där det bara var toaletter, spolade när man låste dörren...?? Så antingen har tyskarna tävling i vem som kan komma på roligast toa eller så är de bara konstiga...) Nåja, vi åkte ca 6 mil från Berlin till Tropical Islands där vi tog in på campingen brevid. Det är en jättefin camping som är helt ny. Jag fick prata tyska med hon som stod där, för hon blev såå glad när hon hörde att jag kundet lite.. (de är verkligen inte förtjusta i att prata engelska!) Här har vi i alla fall tänkt vara 3 nätter. I morgon ska vi vara på badet hela dagen, fredag ska vi åka buss eller tåg in till Berlin på sightseeing och på lördag ska vi fortsätta söder ut. Nä nu är det kväll! Go natt gott folk!

Torsdag den 4 juni
Så idag har vi varit i Europas största inomhusbad. Det var rätt så läckert, men aningens förvirrande. För det första så kostade det nästan 70 euro att komma in. Sen fick man ett armband med ett chip som registrerade allt man gjorde. Varje gång man passerade in i de olika delarna i badhuset kostade det extra (för varje person). Vi höll oss dock undan både rutchkanorna och en del som var nästan exakt som Leos lekland. Efter ett besök på South beech som var en stor pool med sandstrand, så gick vi över till Blue lagoon. Där var det mer barnvänligt och det fanns två rutchkanor som inte kostade nått extra. Barnen trivdes där så sen var vi där nästan hela dagen. Det fanns solstolar så man kunde sitta och håll koll. De sa att man blev brun genom taket, men jag tycker inte det tog så mycket. Det var dock halvmulet och regnade lite på eftermiddagen så det kan ju vara därför också. Kan tänka mig att det är ännu varmare på en solig dag. Glömde förresten bort att berätta att det första vi gjorde var att gå en tur i regnskogen. Det var en liten stig som gick genom en regnskog av blommor, träd och olika växter. De hade också fasaner som hade kycklingar som sprang runt i skogen! Det fanns generellt mycket djur där inne. Påfåglar, duvor, småfåglar och i en damm i djungeln fanns det fiskar och sköldpaddor. De hade en stor mal som säkert var i 30-40 kg klassen, den var STOR! När vi sen åt middag vid 16 tiden, så hittade vi en crep resturang. Barnen fick crep med banan, choklad och kokos, jag tog en med kyckling, currysås, mango och annans. Fred tog en med skinka, mozarella och currysås, det var jättegott alltsammans och landade på ca 35 euro med 2 läsk och en öl(och detta var den billigare av resturangerna!) Barnen tog kanterna av crepsen och matade fiskarna som var i dammen bredvid, de åt direkt ur händerna på dem. Det var eftermiddagens underhållning! De höll på nästan en timme med det! Apropå underhållning så var det en show mitt på dagen som vi var och kikade på. Det var akrobatik och lite trolleri. Det var rätt så spännande. Jag tycket det påminde om Stormen i Piteå, skulle inte förvåna mig om det är samma gäng som var där. De var i alla fall otroligt skickliga! Sen efter middagen så badade barnen en stund till och vid 19 tiden tog vi kväll. Det gick gratis bussar mellan campingen och badet så det var enkelt att komma dit och tillbaks. Det blev sammanlagt 8 timmar i paradiset! Kan ju tillägga att det är öppet dygnet runt och om man vill får man övernatta i bungalows eller tält där. Det är säkert rätt mysigt när det blir mörkt och de tänder all mysbelysning, men vi kände då att husvagnen lockade!
Insåg just att jag skrivit mycket om vad allt kostar, men det är mer för att tydliggöra skillnaderna mellan turistställen och vanliga mataffärer, olika campingar och så. Det kan ju vara lite vägledning till er som ev. har tänkt åka dit vi varit! Kan ju liksom vara bra att veta ungefär vad saker och ting kostar! =)

Fredag den 5 juni
Så ska vi då på sightseeing till Berlin. Fick tips av han i receptionen här på campingen, att man kunde köra bil via autobahn in mot Berlin och stanna i Könings Wursterhaus. Det är en förort till Berlin dit S-bahn går. S-bahn är typ tunnelbana, men ovan jord, pendeltåg kanske det heter! Nåja, sagt och gjort så åkte vi dit och parkerade på en parkering där. Sen köpte vi en familjebiljett (ca 19 euro) och kliade oss i huvudet ett tag om vilket tåg vi skulle kliva på. Men tillsist så hoppade vi på ett tåg och upptäckte att vi var på väg åt rätt håll! Det gick ju fint! Åkte ca 20 minuter innan vi hoppade av för att byta till ett annat, även det gick bra, alla kom med! Sen kom vi fram till stationen "Under den linden" där vi gick av. Kom upp ganska nära Brandenburger Tor så det blev första stoppet. Det var MASSOR av turister där och lika många som försökte tjäna pengar på dem. Det gick bussar i skytteltrafik genom hela centrum fulla med turister, massor av guidade turer, cykeltaxi mm mm. Nåja, vi promenerade då och jag tror vi såg mycket mer! Gick vidare mot Checkpoint Charlie och passerade då förbi monumentet över de döda judarna. Det är ett helt kvarter med "betongkistor" ganska läcker. Vi gick genom dessa och sen vidare mot C.C. Kom förbi en bit av muren som stod kvar. När vi närmade oss checkpointen hade de satt upp en massa information på en annan mur. Det var mycket bilder både gamla och nya, på hur det såg ut under kriget och sedan. Det fanns även markeringar i marken där muren gått och vid checkpointen stod en karl i militärkläder med en flagga mitt i gatan! Det var folk överallt och trafiken körde runt omkring, lite mycket på en gång, men rolig att se.
Var inne i hallen på museét, men vände, kände att det inte var något som barnen skulle ha något utbyte av. Så vi ställde kosan mot Fernsehturm istället. Gick förbi en Lidel affär och handlade lite bröd, lördagsgodis och lunch. Det blev färdig sallad på en parkbänk längs Friedrichstrasse. Barnen matade duvorna med ost! Tydligen gillade de det... Nåja, när vi kom fram till tornet så var det en vänte tid på ca 30 minuter innan vi fick åka upp. Det kostade 10 euro/ vuxen och 5.50 euro/ barn och det var det värt. Det var en fantastisk utsikt och man får en mycket bättre syn på hur stor den här staden verkligen är! Vi stannade en dryg halvtimme innan vi åkte ner och letade en stund efter ett internetcafe (utan resultat). Då var det dags för lite mat och den här gången blev det MacDonalds på Alexander Platz. Hade jättefin utsikt över tornet när vi glada åt våra hamburagare. Letade sen upp närmaste tågstation och hoppade på vårt tåg. Fick byta en gång, men slapp vänta speciellt länge. Var tillbaks i Könings Wursterhaus vid niotiden och åkte då och tankade på närmaste shellstation. Tog sedan autobahn mot campingen (ja, han körde 150 km/h!!!) och var hemma vid halv tio trötta och nöjda.
I morgon ska vi fortsätta neröver Tyskland mot Österrike. Go´natt!

Lördag den 6 juni
Så startade vi mot sydtyskland. Körde via Dresden ner mot Nürnberg. Det regnade och blåste i omgångar så vi hade inte så bråttom att stanna på någon camping. Tillsist hittade vi en söder om Nürnberg som hette Waldsee. Där fick det bli. Firade sveriges nationaldag med stekt kött och makaronsallad, det var jättegott!

Söndag den 7 juni
Nu bär det av mot Innsbruck! Startade hyfsat tidigt (10tiden) och körde mot München. Vi stannade av och till på någon parkeringsplats med toalett, men annars så rullade det på rätt bra. Hamnade fel vid München pga ett vägbygge och körde mitt in i staden! Fick se lite sevärdheter medan vi letade oss tillbaks, men det gick då rätt lugnt och sansat till. Köpte ett vignettmärke i Garmisch Partenkirchen som man måste ha för att få köra på motorvägarna i Österrike. Sen så körde vi även förbi Seefeld som tydligen är en känd ort (enligt Fred.. jag har då ingen aaaning!) Nåja, vi körde då genom fina vägar och skulle tillsist ta oss ner för en lååång backe. Det var en lutning på 16%!! (Kan ju jämföras med lutningen mot saltdal som är på 9%).. Det fanns nödbackar, typ avkörningsramer där man kan köra av (backar uppför) och stanna ifall det blir nått fel på bromsarna!! Hjälp, men det gick då bra! Lite nervös är jag dock inför resten av alperna.. Nåja, kom fram till en camping som var betydligt dyrare än de vi varit på innan. Det kostade drygt 900 för två nätter! Åt middag och gick en promenad runt området. Först hittade vi ett stort shoppingcentra med massor av affärer. Sen gick vi åt andra hållet och traskade upp för några backar. Då fanns det en stig upp till ett kapell som låg uppe på en bergstopp. Dit gick vi! Det var brant som rackarn, men barnen var duktiga och traskade på! Kikade lite utanför kapellet innan vi traskade ner igen. Det fanns även en badanläggning där nedanför som vi ev. ska besöka i morgon om det är fint väder.
Spelade lite plockepinn och fikade tillsammans innan barnen gick isäng. Skrev lite och läste en stund innan även vi tog kväll. Go natt!

Måndagen den 8 juni
Innsbruck ja.. vi körde en sväng in till själva staden, men det var svårt att hitta parkering och svårt att lokalisera sig. Det blev så vi körde runt en stund innan vi hittade vägen till Bergisel, hoppbacken. Då körde vi dit och tog en promenad där omkring. Det kostade 3.40 euro att parkera och sen ville de ha 8 euro/vuxen för att få gå in och titta på backen! Vi kan säga att vi tittade utanför grindarna och promenerade lite i området innan vi gick till bilen igen. Körde tillbaks till campingen och åt lunch. Tog en promenad till köpcentrat och handlade på Sparköp(!). Det är betydlig dyrare här än vad det var i Tyskland. Barnen köpte tuggummi och vi köpte middag, bröd och pålägg. Tog sedan en lung eftermiddag. Såg en film med barnen (S.O.S med Stig Helmer..) och tog sedan kväll.

Tisdag den 9 juni
Idag har vi kört från Innsbruck till lite söder om Trento. Jag var lite nervös för att köra genom resten av Alperna, så vi valde den avgiftsbelagda motorvägen för vi tänkte att den var lite bättre. Det var den! Den backen som var ner mot Innsbruck var ju hemsk och det som var nu genom resten av Alperna var helt ok! Det kostade först 8 euro på Österrikes sida, sen kostar motorvägarna i Italien per mil man kör så där hamnade vi på drygt 11 euro. Men det var då värt det! Hittade fram till campingen som vi sett ut och fick som tur var plats (sista!) Det var trångt, men vi lyckades baxa in husvagnen. Barnen var lovade att bada och de gjorde de i campingens pool, trots lite regn och väldigt kallt vatten. Ni skulle ha sett Viktor när han hoppade i.. han kom snabbt upp igen!! =) Åt middag och fixade så vi fick internetuppkoppling (HURRA!) Har nu fört över pengar och ska alldeles strax lägga in alla dessa anteckningar på nätet! Hoppas det går bra! Håll tummarna! Det har varit svårt att hitta cafeer med uppkoppling så vi blev så glada över att det fanns här på campingen

Onsdag den 10 juni
Idag körde vi från campingen utanför Trento (ursäkta Vidar jag var fel ute när jag skrev Veneto åt dig på msn..) Ja msn ja, vi var ju faktiskt uppkopplade igår kväll och det var så roligt att se att vi fått så många hälsningar via hemsidan! Det finns nu massor att läsa för den som vill och en hel hög med nya bilder från oss! Nåja, nu så har vi i alla fall kommit oss till en camping som heter Malibu beach och ligger lite norr om Venedig. Det är jättefint!!! Nu har dessutom sommaren kommit och vi njuter i fulla drag! Har haft ca 26 grader i skuggan under eftermiddagen. Ett ställe där vi körde förbi och det låg svarta moln, lyfte sig håret! (Undrar om det var lite elektriskt där???) Riktigt läskigt, men som sagt var ju närmare kusten vi kom dessto finare väder blev det. Så idag har barnen badat i havet två gånger! Det gick hyfsade vågor och de tyckte det var jätteskoj! Det är en jättefin lagom långgrund sandstrand här och det finns även två pooler. Vår husvagnsplats är ganska stor och avskild med små häckar så det känns himmla bra! Vi fick gå runt och välja mellan några som hon plockade ut. Sen finns det ett jättefint tvättrum med flera tvättmaskiner (ska nyttjas, har bara inte kollat var man köper polletterna ännu), minimarket, spelrum (gissa vart Simon hamnade?) och en stor restaurang där de just nu har underhållning. De spelar "Hey baby, I wanna know if you´ll you be my girl" just nu... *S* Nåja, jag har då hittat en Bacardi Breezer med tropical peach smak och den var riktigt god! ("Det är jäääävlatt säkert!") Hum. Det låter som jag druckit flera, men det har jag inte! I vart fall så har jag och Fred kommit fram till att vi vill stanna här fler dagar så vi kommer att ta dagen i morgon med lugn och ro och helt säkert med en del bad om vädret tillåter. Ev så blir det en tur in till Treviso och kontakta den lokala Chryslerförhandlaren då vår kära bil låter. Den knirrar i framvagnen och det känns som om det kanske vore bra om vi i vart fall kollade upp det. Vi har även pratat om att inte köra så långt ner som till Napoli och Pompei. Det är väldigt mycket bilkörning och det blir inte så mycket semester av det hela, men vi får se när vi varit här ett tag. Nä nu ska jag ta kväll... det är ju bara 25.6 grader här inne nu, så i natt behöver vi då ha på värmen !! =) (Det är 22.3 grader ute och klockan är halv tio)

Torsdag den 11 juni
Ännu en fin dag med sol och bad. Började dock med att köra en bit för att leta efter en större matvaruaffär. Hittade en ca 5 km härifrån där vi handlade kött att grilla, bröd, pålägg och ett parasoll mm. Kom tillbaks och Fred gjorde lunch medan jag köpte poletter till tvättmaskinerna och sprang och startade två fulla maskiner.. himmla konstigt vad mycket kläder vi skitar ner.. *S*! Nåja, gjorde även i ordning inne i förtältet (som vi satt upp på fm) så att vi kunde hänga kläderna på tork sedan. Efter lunchen hängde vi kläderna och sen tog vi siesta en stund. Även barnen tog det lungt och vilade lite i sängarna. Kl tre när allt öppnade igen (det är stängt mellan 13-15 i affärerna odyl) gick vi och barnen köpte varsin uppblåsbar sak att leka med. Viktor köpte en liten madrass med Musse pigg, Simon en ring med handtag och Ellen en madrass! Sen gick vi till havet och testade dem! Det blåste rätt så friskt på em och badvakterna hade satt upp röd flagg, men vi badade hela familjen med barnen och det var ingen fara. Efter ett tag gick vi till poolen för att testa den, men barnen blev "portade" med en gest mot huvudet! De har tvång på badmössor!!!!! Nåja, Fred var inte sen att luska iväg och köpa 4 badmössor så vi kunde bada där med. De blev sååå snygga,.. ja alla utom jag för jag tog tillfället i akt och solade i stället! Men det varade inte så länge. Molnen som dragit ihop sig skymde solen och det började åska. Så vi skyndade oss hem och kröp in i vagnen. Det öste ner regn och haglade ordentligt, men det gick över rätt så fort. Grillade och åt ute i förtältet, sen gick vi en sväng och barnen fick spela lite i spelrummet.. Kikade lite på showen som vi hörde i går. Det är i första hand för barnen och de dansade och sjöng tillsammans. Sen gick vi tillbaks till vagnen och åt lite ostkrokar till kvällsfika innan skrev lite i böckerna och sen tog kväll. Det var inte länge innan jag också kröp isäng. Go natt!

Fredag den 12 juni.
Så har vi varit borta i drygt två veckor. Tänk att tiden går så fort och vad mycket vi sett! Det har varit så lungt och skön nu de senaste dagarna med att bara vara och ha semester på riktigt! Gick en sväng ner på stranden efter frukost och badade i vågorna. Det var röd flagg för det gick ganska stora vågor, men vi badade med barnen så vi hade koll på dem. Det är ju riktigt roligt att slänga sig med vågorna så vi njöt allihopa! Tog det lite lungt mitt på dagen och sen tog vi en tur ner till stranden igen på eftermiddagen. Bestämde att vi skulle äta middag på restaurangen här och beställde pizza till hela gänget. Det var gott, men tyvärr inte så speciellt, har ätit godare pizza! Dyrt var det också, det gick på ca 600:- och då drack vi läsk allihopa. Nåja, vi får väll prova på nått fler ställe senare. Gick en tur längs strandpromenaden efter maten och lösgjorde lite utrymme för en glass på maten. Sen tog vi kväll efter en liten titt på barnshowen som de kör tydligen kör varje kväll.

Lördag den 13 juni
Lördag började vi med en tur till poolen och badade lite med de snygga badmössorna... ja, jag också! Sen kikade vi lite på den tokig "reseledarn" (en av de som arbetar här och som håller på med div aktiviteter bla med barnen). Han körde vattengympa med de som ville.. tja, han kommenderade dit flera stycken med en visselpipa och ilskna pekningar. Han är rätt lustig. Sen gick vi tillbaks till husvagnen och åt lite soppa till lunch. Efter lunchen tog vi bilen och körde en sväng och letatde efter ett supermarket som heter Familia. Det var inte lätt att hitta, men till slut så! Shoppade en hel del, både konserver, bröd och pålägg och sen så köpte barnen godis. Ellen hittade en sommarklänning som hon köpte. Vi köpte även lax till middag och lite köttfärs till i morgon. Landade på 93 euro för alltihopa så det blev lite dyrt... Nåja, nu är kylskåpet fullt igen och vi har bra mat! Tog en liten tur till havet med barnen medan Fred diskade, tömde tankar och började med middagen. Undra vem som hade det lungt och skönt?? *ler*. Åt sen lax och potatis till middag och skrev lite efter jag och Simon diskat. Sen såg vi film och åt vårt lördagsgodis!

Söndag den 14 juni
Ännu en lung dag. Vi började med en tur ner till havet och badade. Sen tog vi det rätt lungt, jag och Fred läste, Ellen ritade, Simon och Viktor lekte med sina leksaker som de köpt idag (sånna spiraler som "går" i trappor) och testade var de kunnde använda dem. Åt sen lunch och gick sedan en tur till ner till havet. Idag var det nästan proppfullt nere på stranden... undrar om det är för att alla italienare är lediga på söndagar... tja, nästan alla i alla fall. Barnen och Fred snorklade och letade krabbor. Fred lyckades då reta en som viftade med klorna åt honom! Det är rätt skönt i vattnet, lite kylslaget under när man kommer lite djupare, men helt ok. Det blir mycket bad även för oss gamlingar! Gjorde middag sen vi duschat och tvättat av oss. I dag blev det spagetti och köttfärssås! Det var jättegott! Var och pratade med dem i receptionen om att åka in till Venedig (har tänkt oss in dit i morgon). Det finns en privat som kör guidade turer här nerifrån kajen eller så kan man köpa en billjett i receptionen som gäller för buss pluss båt hela dagen och som det ser ut nu så blir det den varianten. Funderade ett tag på att köra bil den sträckan som var buss, men då berättade hon att det kostade 10 euro att parkera och det var inte helt säkert (var tydligen en del inbrott även dagtid där). Sen så blir det inte så mycket billigare då biljetten för buss och båt kostar 22 euro /person och bara båt kostar 15/ person (lägger man till parkeringen så gör det inte såå stor skillnad) Det kostar alltså 110 euro för oss att åka dit (ca 1200 kr) så jag hoppas det är värt det! *flin*. Efter vi pratat med dem fick vi även tips om ännu en bankomat som låg en bit bort och då tog vi en promenad dit. Den som är här på campingen fungerade inte... Tog ut 250 euro både jag och Fred så att vi har lite kontanter inför i morgon och betalningen av campingen. Vi räknar med att vi kommer att köra mot Rom på onsdag. Det blir inte hela vägen, men uppdelat på två dagar. Sen så hade vi ju även pratat om att skippa Vesuvio och Pompei, då det blev så mycket körning, men barnen vill gärna dit. Så vi funderer på att upprätta plats på campingen utanför Rom och sen ta en utflyktsdag utan husvangen och kika på Pompei, men det är inte bestämt något ännu. Sen får vi ju se om vi får ner lilla mamma också.. hon är nog rätt sugen på att komma till Italien! Som ni ser så ändras planerna lite hit och dit, men det känns rätt skönt att vi kan göra så!

Måndagen den 15 juni
Så har vi varit i Venedig! Startade vid 10 tiden och gick då till receptionen och köpte billjetterna. Det blev lite billigare då vi köpte en som bara gick direkt till Marcoplatsen. Gick sedan till busshållplatsen där bussen snällt kom efter typ 2 minuter. Fick åka första sträckan med andan i halsen eftersom de inte kör direkt sakta eller försiktigt.. men när vi sen bytte buss på bussstationen så gick det lite lungare. Det tog ungefär en timme att åka buss sammanlagt. Sen så fick vi kliva på en färja med en gång och den turen tog väll ca 40 min. Det var trångt och dålig luft där och Ellen som fått en åksjuketablett var väldigt hänging. Hon piggnade dock till när vi kom ut i luften igen.Ja, just ja, när vår färja svängde in och skulle "parkera" vid kajen var det en taxibåt som skulle ut och en annan båt som skulle in som krockade bakom vår båt! De gestikulerade vädligt och var inte så glada på varandra, men ingen gjorde då illa sig. De hade en väldans fart hela tiden. Nåja, vi gick då iland och tog ut riktmärken för vart vi skulle gå när vi skulle hem igen. Det var MASSOR med folk och jag tyckte det var lite jobbigt till att börja med. Det fanns massor av stånd som sålde både t-shirts, massor av masker i olika varianter och andra souvenirer. De ville till och med ha betalt när jag fotade en mask, men då sa jag bara " det kan du ju glömma" på svenska! Inte en chans, så länge de häger ut sin saker till försäljning så får de stå ut med att vi turister tar fram kameran när vi vill. Nåja, när vi sen kom in på Marco torget så satte vi oss på en trappa och fikade lite medhavda smörgåsar och bullar. Det var gott! Barnen var väldigt ivriga på att mata alla dessa duvor som fanns där och glömde nästan bort att de skulle stoppa i sig lite själva också. Efter det gick vi mot Grande Canale. Det var många väldigt små gränder som gick hit och dit och folk var det överallt. Det mesta fanns att köpa om man bara hade rätt storlek på plånboken. Det fanns Chanel, Louis Vuitton, Fendi, Prada och Gucci (där fanns handväskor som kostade 1295,50 euro!!!) Gångra det med 11 så blir det vääääldigt dyra handväskor! Kom fram till Grande Canal och kikade in Rialtobron innan vi gick över den till "andra sidan". Det var sååå varmt så då köpte vi även varsin glass. Där fanns en liten marknad där det var aningens billigare så vi köpte lite souvenirer. Vi hittade en mask i svart, vit och grått och Ellen köpte en liten ask som var formad som en mask. Simon köpte en solfjäder som han skulle ge till klassen. Promenerade tillbaks mot Marco platsen och hittade ett litet cafe där vi köpte varsin rulle med skinka och mozarella (såg nästan ut som rullad pizza), det var i alla fall jättegott. Passade även på att gå på toaletten där, då den som var där vi kom av båten var väldigt dyr! Det kostade 1.50 / person, dvs 7.50 euro för vår familj att kissa! (ca 80 kr!) ... men men pinka bör man!
Traskade tillbaka och hittade till där vår färja skulle gå och hade sån tur att det gick en ca 5 min efter vi kom dit. Fick till och med en plats ute längst bak i båten vilket underlättade för Ellen. Turen fortsatte när vi kom till bussen då vi fick sittplatser allihopa och kom i väg nästan med en gång. Sen så tog vi en kisspaus på busstationen då det blev akut för Viktor, vi fick även i oss en liten glass... Sen så var vi tillbaks på campingen strax före kl 19 och hoppade i badkläderna och tog oss ett kvällsdopp! Det var härligt då vi svettats hela dagen!! Åt väldigt sen middag och tog sedan kväll trötta och nöjda.

Tisdag den 16 juni
Tisdagen tog vi det lungt och skönt. Sov rätt länge och åkte en sväng till Familia och fyllde upp kylskåpet. Köpte både korv, kyckling och en hel del annat. Sen tog vi lite siesta, läste och bara "chillade". Efter lite fika (vattenmelon!) så tog vi oss en sista tur ner på stranden. Vattent var jätte varmt idag och vi badade lääänge! Det gick rätt stora vågor idag med och barnen både surfade och hoppade ibland dem. Efter badet tvättade jag upp våra handdukar så att de skulle bli rena och hängde på tork. Stekte kycklingfileer och kokade ris till middag. Efter det tog vi oss en tur till resturangen med datorn och Fred och jag köpte oss varsin drink medan jag uppdaterade hemsidan (de hade trådlös internet just på resturangen!) Jag fick även prata lite med Ingela och hon berättade att hon också hade varit i Lido de Jesolo, så det var ju roligt! Då vet hon ju hur fint det är här! Jag kan ju även berätta att det är jättesvårt att få in bilderna till anteckningarna varje dag. Det kan gå 3-5 minuter då datorn bara står och hackar och då är det inte säkert att bilden ens går in. Därför har jag bara lagt in texten och fyllt på med bilder under fliken bilder. Där går det mycket lättare och jag kan lägga in flera på en gång. Tänkte bara så att ni vet att det är där bilderna hamnar framöver. Barnen fick sig varsin glass och när vi var klara gick vi en sväng ner förbi standen där de hade stranddisco för barnen. Det var inte så spännande, så vi traskade hem. Lade barnen och började plocka ner förtältet. Hade fått en massa små svarta myror både på tältet och även några in i husvagnen så vi fick sopa och städa en hel del. Det mesta blev då klart inför morgondagen.

Onsdag den 17 juni
Onsdag den 17 juni... Så lämnade vi vårt lilla badparadis. Det åskade på håll under natten och på morgonen var det mulet och blåset en del. Checkade ut vid 11 tiden och en vecka gick på 231 euro, dvs ca 2600:- som det var väl värt! Startade resan med sikte på en camping söder om Fano och lite inne i landet. Det är ca 30 mil dit så vi får se hur det går. Sen så körde vi hela dagen, tog en liten paus då och då och åt lunch i husvagnen. Hamnade (på nytt) i eller i utkanten av större städer och det tar en himla massa tid att komma förbi alla rondeller och rödljus som finns. Sen så finns det ju en och annan självmordsbenägen italienare också. De kör som om att alla bara ska flytta på sig när de kommer! Har både fått tuta, bromsa och hytt med näven åt flera under dagen som gått... Nåja, bilen är då hel än och ingen stackare blev överkörd! Puh... Kan ju förresten säga att de älskar att åka moppe/motorcykel här. Då kan man åka mellan bilarna hit och dit, gena, köra om trots möte osv. (Något de förövrigt gör med bilarna också! Alla streckade linjer vid avfarter och dyligt används flitigt som omkörningssträckor!) Vi följde vår kära GPS och när vi närmade oss campingen så svängde vi in på en mycket smal och brant väg neröver... Det skulle inte ha gått att möta någon så det var ju tur att ingen kom.. när vi sen kom upp på en gård så insåg vi att det nog inte var dit vi skulle. Det var bara att vända och köra tillbaka längs samma hemska väg och sen uppför den branta backen (som inte gick att mötas på) och sen hittade "hon" en annan väg, tack och lov. Vi berättade det för han som äger campingen här och han skrattade och sa att vi inte var de första som följt gpsen dit och att det inte var riktigt bra... Tja campingen ja. Den ligger i etager utför ett berg... det är som flera våningar som man kan köra in på och parkera. Det är inte så mycket folk här, så vi skulle få bre ut oss som vi ville tyckte campingvärden. Vackert och lite annorlunda, tog lite bilder nu sen det blev mörkt så jag ska lägga ut sen. Han berättade förresten att han brukar få ta fram traktorn och dra upp folk när de ska hem sen... det är nämligen en rätt brant backe upp mot utfarten! =) Så fredag kan ju bli intressant! Ska stanna här till dess. Har även pratat med mamma och bestämt att hon kommer att flyga ner till Rom på måndag, så på tisdag ska vi göra Rom och fira 60 års dag, det blir roligt!

Torsdag den 18 juni
Idag har vi haft mycket finare väder och passat på att bada och sola vid campingens pool. På morgonen gjorde vi en liten tur ner för berget och letade reda på en affär. Köpte lite mjölk, bröd och vatten på flaska. Hittills så har vi druckit av det vatten som funnits på campingarna, men det som var här smakade inte gott. Så nu har vi köpt vatten på flaska. När vi åkte tillbaks så lyste det en lampa på instrumentpanelen, att det var nått som inte var som det skulle med motorn. Fred letade med hjälp av GPSn reda närmaste Chrysler verkstad och efter siestan så körde han själv iväg för att be dem kolla upp vad det kunde vara. Den som var i verkstaden kunde inte engelska så han fick peka och visa vad det var för fel. Mekanikern hade då kopplat upp sig och såg att det var nått med EGR ventilen, så smörjde han upp elkontakten och lampan slocknade. Det kostade 20 eruo, så det gick ju himmla smidigt. Hoppas det inte kommer tillbaka! Nåja, jag och barnen gick då till poolen i samma veva och badade. Det var jätteskönt! Vi var kvar i nästan 3 timmar i eftermiddagssolen (har aktat oss noga för att inte vara i solen mellan 12 och 15 då den bränner som värst) Sen när Fred också anslutit sig och badat en stund han med så gick vi och duschade och klädde om. Hade bestämt att vi skulle äta i restaurangen så vid halv åtta gick vi dit. Var ensamma där så vi blev väldans uppassade! Fred åt bladat från havet (småfiskar, bläckfisk och räkor), Simon åt en pizza "Bomb" som var så stor att den matchade familjepizzorna hemma, jag och Viktor tog spagetti carbonara och Ellen åt pasta med spenat och ost innuti. Hon var inte helt nöjd så vi bytte sen. Det var då rätt så gott. Gjorde en rajd i trädgårdens plommonträd och plockade oss några plommon ("oohhh så söt och god de eee!!") innan vi gick ner till husvagnen och tog kväll.

Fredag den 19 juni MIDSOMMARAFTON!
I dag har vi kört från östkusten till västkusten. Det är bara knappt 30 mil mellan kusterna och då har vi kört snett söderut dessutom. Startade vid 11 tiden och det gick ganska bra i början. Sen där mitt i var det vägarbete och vi omdirigerades in i nån liten krok... Nåja, det gick då bra. Jag kan ju också berätta att det var VARMT idag.. Har haft ca 35-37 grader och jag vet inte hur vi skulle ha klarat oss utan AC! Sen när det gäller körningen har jag ju nämnt förrut att Italienare älskar att köra om oavsätt om det kommer bilar och idag var det en som kom utvändigt emot oss mitt i en krök. Vi väjde då och det gick bra, men hjärtat satt ju i halsgropen sen. Kan säga att det tar på krafterna att både köra och åka bil här! Kom fram till campingen vid halv sex och då fick vi hjälp av några hjälpsamma tyskar att styra in vagnen, för vi kan ju säga att det inte gick att backa in den... det var inte tillräckligt med plats! Frun till den ene pratade med mig och var väldigt imponerad över att jag kunde tyska... hon kunde då inte svenska! Hon berättade att svenska kungen och drottningen hade varit på besök hemma hos dem förra veckan, förstod inte riktigt varför, men hon var bra stolt över det! Tog oss ett dopp i poolen efter middagen och det var jätteskönt, varmt och härligt. Fick barnen isäng vid nio och läste sedan en stund. Go kväll gott folk!

Lördag den 20 juni 2009
Idag så har vi kört lite runt och letat efter en affär. Hittade ett supermarco där vi fyllde upp med lite av både ditt och datt. Sen solade vi och badade vid poolen. Fred körde iväg en sväng och letade efter en affär som skulle ha en fettpress, vilket han även hittade. Vi hade bett mamma ta med en, men den blir så stor och tung att vi strunta i det och köpte en här istället. Köpte glass i baren och gjorde mat sen i husvagnen. Såg film och åt lördagsgodis tillsammans innan vi tog kväll.

Söndag den 21 juni 2009
I dag klev vi upp kl 7! Åt frukost och startade härifrån vid 8. Satte kosan mot Napoli och Pompei. Det tog inte så länge nu när vi inte drog med oss husvagnen, ca 3 timmar. (Det var 24 mil) Kom fram vid 11 tiden efter en "genväg" (nedanför Vesuvio) via en gångstig!!! Det var så trångt att ena backspegeln tog i, men det gick! Av och till så är "hon" inte så duktig att hitta de bästa vägarna, men fram kommer vi (med nöd och näppe den här gången!) Körde upp för Vesuvio för att se hur långt vi skulle komma, men efter en stund så var det grindar och en karl kom och pratade med oss. Det är nämligen nationalpark runt toppen och för att komma upp får man köpa sig plats på en shuttle för 19 euro/person (även barn), men det kändes lite mycket så vi beslöt att bara titta på håll. Sen stannade vi på en parkering och åt vår medhavda lunch, makaron- och skinksallad. Det var väldigt gott! Sen följde vi skyltarna ner mot utgrävningarna och blev invinkade på en parkeringsplats. Där lämnade vi bilen, köpte en bok om Pompei (på svenska!) och gick tvärs över gatan och upp mot Pompei. Betalade inträdet och traskade in. Det kostade 22 euro för vår familj, utan guide. (Tur med en guide kostade 100 euro/pers! Det fanns även audioguide som man kunde knappa in varje "hus"s nummer och höra om det, men de vet jag inte vad de kostade) Boken som jag köpte var jättebra! Det fanns kartor, bilder och beskrivningar av hela utgrävningen och om tiden både före och efter utbrottet. Vi läste i den medan vi gick där så vi hade lite hum om vad det var vi kikade på. Barnen var så duktiga att gå, men de blev lite trötta innan vi var färdiga. Det är väldigt knöligt på vägen, och så det var lätt att snubbla och både Simon och Viktor stupade vid några tillfällen. När vi kom ut därifrån köpte vi slurpys åt barnen och Ellen och Simon köpte varsin t-shirt. Körde tillbaks och var "hemma" på campingen vid halv åtta. Gjorde middag och stupade sen trötta isäng.

Måndagen den 22 juni 2009
Idag har vi varit och handlat igen. Åkte upp till en annan affär, brevid där Fred köpte fettpressen och köpte lite youghurt och bröd. Vi var även in på en annan affär där Fred köpte sig en overall (mjukisbyxa och jacka). Åkte tillbaka och badade en stund innan vi åt middag. Efter maten tog vi sikte på Leonardo da Vinci aeroporto, där vi skulle hämta mamma som skulle landa vid 19.30. Där var det trafikkaos!! Snacka om italienare i sitt esse! Fick oss dock en parkeringsplats utanför terminal A, men mamma skulle komma vid terminal B, så vi fick traska en bit, men det gjorde inte så mycket då vi var i god tid. Ställde oss att vänta, men klockan blev över åtta innan hon kom sig ut med väska och så. Barnen pratade konstant och skulle berätta mest möjligt om allt möjligt på så kort tid som möjligt... stackars mormor! Nåja, tog en kopp kaffe på flygplatsen innan vi baxade oss ut från parkeringen och ilskna tutningar och visselpior iväg mot campingen. Checkade in mamma (de tar ju betalt per person) och kom oss in i husvagnen. Fick bädda till och stoppa ungarna isäng innan även vi tog kväll.

Tisdag den 23 juni 2009
Tisdag den 23 juni. Idag fyller lilla mamma 60 år! Uppvaktade henne på morgonen med kaffe och croissanter. Simon och Ellen hade köpt paket och vi gav henne en middag i Rom pluss att hon ska få videofilmerna från när vi var små av oss. Jag har pratat med pappa och vi ska se till att vi får föra över det som finns innan det blir förstört. Efter frukosten tog vi oss ett dopp i poolen. Det var inte så varmt i vattnet idag, men en stund gick då bra. Ellen körde vattengympa med oss på bassängkanten! Gjorde oss sen i ordning för att åka med bussen kl 14 in mot Rom, för att sen ta METRO in till centrum. Tog först en sväng till Peterskyrkan.Där kostade det inget att gå in, men det är stränga riktlinjer för klädseln. Inga bara axlar eller kjolar/shorts över knäna, då kommer man inte in! Sen hade de även metalldetektorer som vi fick gå igenom. Själva kyrkan sen, den var ju enorm! Det går inte beskriva hur fint det var där! Det är utsmyckat från golv till tak! Massor med krokar och valv och statyer överallt! Vi hittade även en kändis där inne... tja Fred hittade. Det var han som sjunger i Metallica som var där med sin fru/sambo? och kikade. Fotade honom lite i smyg, men fick bara med ryggen till. Stackarn, han ville nog vara ifred. Sen fick vi även se lite av en mässa som var. De kom in med rökelse och tvärt emot vad jag trodde så luktade det faktiskt gott! Såg inte så länge, men det var ganska läckert! Gick ut och köpte ett vykort som vi skickade till oss själva! (Ja vad gör man inte för att få ett kort från Vatikanstaten!?) Gick sedan runt den höga muren för att se om vi kom oss in i Sixtinska kapellet, men de hade stängt. Hade vid det här laget ganska ont i fötterna och började vara rätt så hungriga. Letade efter en lämplig resturang där vi kunde slå oss ner, men hittade inget som kändes bra. Tillsist så bestämmde vi att åka tillbaka till campingen och äta där. Åkte METROn tillbaka, men missade precis bussen som går varje timme tillbaka till campingen. Fick då sitta ca 45 min och vänta på den innan vi så kom oss tillbaka. Gick direkt in till resturangen och beställde en speciell meny med förrätt, huvudrätt och efterrätt till oss och en barnmeny till barnen. Vi fick pasta med räkor till förrätt, fisk och spenat till huvudrätt och sen en krusaka (typ chokladpaj) till efterrätt. Det var väldigt gott! Jag och mamma delade på en halv flaska vitt vin och Fred tog sig en birra. Barnen fick pizza till förrätt och en skål med pommes till huvudrätt...? Tja inte vet jag, men de tyckte då att det var gott! Fred och mamma tog en kaffe resp cappucino till efterrätten och barnen fick varsin glass. Viktor höll på charma servitrisen så han fick både pussar och kramar innan vi sen tog kväll. Han tyckte det var jättekul! Hon jagade honom nästan ut ur resturangen när vi skulle gå! Trötta och nöjda tog vi sen kväll ganska snart!

Onsdag den 24 juni 2009
Nytt försök på Sixstinska kapellet! Tog bussen vid elva för att på nytt prova komma in i kapellet. Hade nu luskat ut att vi kunde åka längre via tunnelbanan om vi bytte vid ändstationen så att vi inte skulle behöva gå så långt. Gjorde så och kom betydligt närmare Vatikanstaten! När vi kom fram till Vaticanmuseet (där är även sixstinska kapellet) så var det MASSOR av folk! Kön var säkert 500 meter! Ställde oss dock i kön och det gick hyfsat fort ändå. När vi nästan var framme så var det en trottoarkant som mamma snubblade på så hon ramlade ner i stenarna och slog sig i ansiktet. Det gick dock hyfsat, men det lär nog bli en liten blåtira. Vi tog det lungt en liten stund, men gick in och tvättad av oss innan vi köpte biljetterna. Det kostade 14 euro/person, men Viktor gick in gratis. Följde pilarna mot Sixstinska kapellet, men fick typ gå runt hela museet innan vi kom dit och det var packat med folk överallt. Har läst att 20 000 människor är i Peterskyrkan varje dag, så det lär ju vara nästan lika många här! Det är ju helt sanslöst! Nåja, nu har vi i alla fall sett det, men det känns lite överreklamerat. Tycker Peterskyrkan är mycket mer sevärd!! Men det var ju min åsikt. I övrigt så tycker jag inte speciellt mycket om Rom har jag konstaterat. Det är smutsigt, överfullt av bilar/moppar, svårt att hitta och känns inte så speciellt. Hum, lite negativt, men skulle mycket hellre åka tillbaks till Berlin än hit! Nåja, i alla fall så tog vi oss lite lunch på stående fot och sen hoppade vi på en sightseeingbuss där man fick sitta uppe på taket. Det var ju roligt att se lite mer, men det skumpade och skakade och trafiken är ju som sagt sanslös så det blir mycket bromsande och tutande. Vi fick då se Colusseum och ett hus som hette nått med Venedig. Det var väldigt mäktigt! Men när vi sen var klara och traskade till METROn så var vi mer än nöjda. Tog middag på resturangen även i kväll, men nöjde oss med pizza. (Som var jättegoda!!) Sen tog vi det lugnt och skrev en del. Ska fixa internet i morgon och lägga ut mer på hemsidan. Go natt på er!

Torsdag den 25 juni 2009
Torsdagen tog vi det lungt. Sov länge och sen gick vi och badade, alla utom Tora som plockade lite och njöt av lugnet =) ! Det var rätt så varmt och vi upptäckte sen att både Simon och Viktor blivit lite röda... men det blev inte så farligt. Körde en sväng och handlade lite innan vi gjorde middag. Det blev kyckliggryta och ris, mycket gott! Lade ut lite på internet och sen plockade vi ner förtältet. Fick isäng barnen hyfsat tidigt och tog sen kväll vi med.

Fredag den 26 juni 2009
I dag har vi kört vidare. Hade checkat ut vi halv elva och sen startade vi norröver. Hade kört 440 mil (sedan vi startade i Sorsele) idag då vi startade från Rom, inte illa.. Lyckades även få till att riva loss bakljuset från vagnen när vi skulle vrida ut den från vår trånga plats... men Fred lyckades då skruva/limma tillbaks det. Det är ju alltid så trångt här i krokarna!!! Nåja, åkte iväg och körde genom flera ordentliga åskskurar med både regn och blixtrar. Passerade Florens, men såg inte till så mycket av staden. Vi hade lagt in en camping lite norr om Pisa och nu har vi då bestämt att vi inte kör tillbaks för att kika på det lutande tornet. Det är ju endast det som vi hade tänkt göra där så det kan få vara. Man får inte parkera var som helst i närheten av tornet och sen är vi inte säker på om vi ens får köra in med bil där. När vi kom fram kan vi ju säga att det är rätt trångt här med!! Först ledde gps:n oss genom en själva byn och under en viadukt (som dessutom hade en skarp kurva i... ) där vi fick krypa oss igenom. Sen så kom vi in på campigen och där var det också trång! Vårt ekipage är ju rätt långt och det går inte att svänga runt hörnen helt enkelt! Fick koppla loss husvagnen och styra den så vi kom fram till vår plats.. suck. Bilen rymdes inte ens bredvid vagnen, så den ställde vi fräckt på en plats brevid. Jag håller på att bli rätt less alla trånga passager och campingar och idiotiska italienska bilförare! Tyvärr lär det väll vara likadant i Frankrike.. men hem måste vi ju. Åt middag här och sen såg vi film med barnen, det blev "Tillbaka till framtiden" den här gången. Mamma låg och skrev lite grand och sen blev det kvällen! Go natt!

Lördag den 27 juni 2009
Checkade ut från campingen vid 11 och sen styrde vi kosan mot Franska gränsen. Man blir förvånad över hur mycket berg det finns här. Jag tror vi har åkt genom säkert 60-70 tunnlar idag på de här dryga 30 milen!! Valde motorvägen och tack och lov för det! De har byggt vägen över städer och genom berg... och många berg finns det!!! Det är typ upp för ett och ner för nästa! När vi närmade oss gränsen och sista tullstationen så blev det en lååång kö i 2 filer innuti en tunnel. Bilarna blir som tokiga och byter filer hit och dit för att komma före. De kanske tjänade nån sekund, men snacka om kalibalik! Nåja, löste ut oss och fick betala 43 euro för sträckan Pisa - Franska gränsen (vet inte vad det hette där), men det var väl värt det mot för att köra någon liten väg som kringlat sig runt alla de där bergen! Sen var vi då i Frankrike och alla skyltar på franska! Vi hade ju just lärt oss lite italienska, men man känner ju igen nått ord här och där. Här får man betala lite här och där i vägtullar. Tror det blev tre gånger bara på en liten stund, typ 3 euro, ,1.90 osv inga stora summor. Sen så kom vi i alla fall fram till campingen. Den var jättefin!! Det är STORA plaster och det är en bred gång mellan så det är lätt att ta sig ut! Vi valde just den här för att det stod "rymmliga platser" i katalogen och det stämmer. Den heter Les Pinedes och är i etager, men det är såå fint! Det finns även en pool och en liten barnpool som är typ 20 cm djup. Campingvärden är också väldigt tillmötesgående och nu på kvällen ville ju barnen ta ett dopp efter maten, men poolen hade stängt 19. Då när han hörde deras besvikna vrål (det hördes om vi säger så) så fick vi hoppa i i 10 minuter! Passade på att gå och duscha hela gänget efteråt och sen var det sängdax.

Söndag den 28 juni 2009
Började dagen med en god frukost och sen gick Fred och barnen iväg och utfoskade berget här brevid. Jag tvättade kläder så att vi fick hänga upp på tork i värmen. Det har legat på ca 30 idag. Idag har vi även varit riktiga turister! Vi skulle hitta oss en mataffär så vi kunde handla in lite div... det gick ju INTE så bra. Hittade en som gpsn påstod vara en affär, men det stod CASINO med stora bokstäver där. Hum... sen körde vi längre och lyckades ta oss två vänder på samma vägsträcka (med tull) innan vi kom dit vi skulle! Bra jobbat PG! Gpsn påstod att vi var framme när vi kom ut på motorvägen (affären låg på andra sidan ett staket!) grr...morrr... När vi tillsist fått oss in på rätt ställe så var det naturligtvis stängt! Hittade dock en MacDonalds som vi köpte MacFlurry glass på, vilket blev lite plåster på såren. Sen var det bara att köra hem igen. Var på en informationsträff om området, men han pratade mest franska så jag fick då inte ut så mycket av det. Det är visst tour de france här till helgen, men då är vi ju inte kvar. Vi fick dock varsin drink och lite jordnötter vilket var trevligt. Viktor hade raggat upp en tjej (igen) i poolen förrut idag och nu träffade vi hennes föräldrar. De var norska och kom från Bergen. De hade kört isträck i nästan ett dygn för att komma hit! Fred pratade med dem ett bra tag. Sen gick vi och knåpade ihop en middag av det vi hade i kylskåpet. När vi diskat gick jag och Fred en tur längs vägen, men de var ingen trottoar eller kant att gå på och bilarna kör rätt fort, så det blev inte så långt. Gick istället uppöver campingen och kikade. Det är rätt brant längst upp så det är bra träning! Det finns en fotbolls-, basket-, volleybollbana där uppe. Även tavlor för att skjuta med pilbåge. Sen bor det även 2 åsnor där, fast de hade fått gå in nu. Vi såg massor av eldflugor! Det var jättehäftigt! De blinkar ordentligt så man ser dem väl när det blir mörkt! Sen blev det lite skrivning och läsning innan vi tog kväll!

Måndag den 29 juni 2009
Idag har vi gjort ett försök att hitta stranden i Nice... utan resultat! (Nästan i alla fall..) Vi körde och körde och körde. Skrev in Promenade de anglais, men hamnade på en motorväg... sökte på strand, fanns ingen inom området! Tillsist så kom vi ner på en strandremsa med runda gråa stenar där vi kikade en stund, men gick sen vidare. Det låg ett köpcentra alldeles brevid så vi kikade lite runt. Där fanns en disneystore där Simon hittade ett golfset för barn och Ellen köpte ett par flipp flopp skor på en annan butik. Vi var även till flygplatsen (2 ggr!) och fixade mammas billjett till på onsdag. Första gången hade de bekymmer med ett inställt flyg och datorer som tjorvade, men andra gången gick det bra. Så nu ska hon hem på onsdag! Efter det (och en sväng på matvaruaffären som nu var öppen!) var vi rätt nöjda av att drälla runt, så vi åkte tillbaks till campingen och gjorde fläskkotletter, bearnaisås och potatis till middag. Det var riktigt gott! Tog rätt tidig kväll

Tisdag den 30 juni 2009
Idag tog vi det rätt lungt på förmiddagen. Vi gick till poolen och badade och efter lunch hoppade vi i bilen och körde mot Monaco. Det var en bit tillbaka efter vägen som vi kom och sen var det nerför! Monaco ligger längs bergen som gränsar mot kuststräckan och för att komma ner dit så är det bara att följa de slingriga vägarna neröver! Vi hittade en parkering innuti berget som låg i anslutning till ett köpcentra. Där gick vi sen runt lite och senare även ner till hamnen. Där kan vi säga att det låg några båtar... och då pratar vi båtar! De låg väll i miljonklassen om vi säger så!! De var så häftiga!!! Den ena var fränare än den andra så vi gick en sväng och kollade innan vi vände tillbaks mot köpcentrat. Simon var lite sur eftersom det var fiskar där och han inte hade med sig sina fiskegrejor... Nåja, vi gick inom en souvernirshop och köpte några vykort. Det var en snorkig madam som jobbade där och hon tyckte nog inte att vi var speciellt värdefulla kunder för hon rynkade då på näsan åt oss! Gick till Mac Donalds och köpte oss middag. Satt där och skrev våra vykort och sen handlade vi lite på en affär i köpcentrat. De hade rea på kläder och jag och mamma köpte oss varsin tshirt. Efter en stund kom Simon sättande med andan i halsen och berättade att de hade levande humrar!! Så då fick vi gå och kika på det! De var lite läskiga där de kröp runt i vattnet. Sen åkte vi hem mot campingen igen. Fred ville köra en annan väg upp från Monaco, för att James Bond körde den vägen i en film, men det blev den enklare vägen i alla fall. Kom tillbaka till campingen vid halv nio tiden och lade barnen

Onsdag den 1 juli 2009
Onsdag tog vi det rätt lugnt. Skjutsade mamma till flygplatsen på fm. Sen åkte vi och handlade lite. Fred köpte sig shorts och Viktor hittade ett linne med Blixten på. Ellen köpte en jättefin top innan vi sen tog en sväng i matvarubutiken. Kom tillbaks till campingen mitt på dagen. Badade i poolen, tvättade, spelade fotboll, kikade på åsnorna, plockade ihop förtältet och sen såg vi film på kvällen. Den här gången blev det Tillbaka till framtiden 2. Det åskade en del på eftermiddagen, men det var rätt lungt.

Torsdag den 2 juli 2009
Torsdag startade vi med sikte på en camping norr om Lyon. Det var rätt långt, ca 36 mil, och så var det VARMT. Vi hade 34 grader innan det började åska. Det kom i flera omgångar och det blåste ordentligt i samband med ovädren. På ett ställe blåste det av ett träd brevid vägen, så det var häftiga saker! Vi blev också prejade i en tullkö. Det var kö vid en sk peagé station (vägtull) och då kom en dam och pekade om hon skulle få komma före oss i kön. Fred skakade på huvudet och menade att hon fick väll också ställa sig i kön. Det hade hon dock inte tänkt... Hon körde brevid oss och vid varje rörelse i kön tryckte hon fram fronten på sin bil i den lilla luckan mellan oss och bilen framför. Vi hade inget val annat än att ge oss om vi inte ville ha bilen bucklad, hon hade inte tänkt ge sig. Vi gav då henne fingret och Fred skrek åt henne på engelska. De som stod i köerna runt omkring flinade, men jag tror de höll med oss om att det var oförskämt. Kärringjä... !!
Nåja, när nästan kom fram till campingen vi lagt in ville gpsn att vi skulle in på en väg som var avstängd,, den alternativa vägen hon sen hittade gick över en bro som var för max 3,5 ton och 2,60 m högt.. det var lite på gränsen då vi ligger lite över med vårt ekipage. Det löste sig dock då det låg en annan camping vid bron! Tog den och fick en stor plats vid en grönplätt och det var dessutom billigt! Åt kvällsfika ute på vår picknickfilt under ett träd innan vi tog kväll.

Fredag den 3 juli 2009
Fredag körde vi också ungefär 36 mil. Vi kom fram vid fyra och hittade vår campingen efter det att vi fått fråga oss lite för. Den var ganska fin och låg lungt till här ute på landet. Vi var lite misstänksamma på hur vi skulle kunna ta oss in till Paris därifrån, men fick ordentliga vägbeskrivningar redan när vi checkade in. Det är ca 25 min körning till ett köpcentra (STORT!) som heter Val de Europe. Där kan man parkera gratis och sen ta tåget RER in till Paris. Eurodisney ligger alldeles brevid så det blir nog bra. Hon tipsade även om att om vi skulle in två dagar så var det lika billigt att köpa årskort (man får 20% rabatt om man är 5 eller fler), det är dock några dagar som det inte gäller på. Nåja, vi fick då lite att fundera på. Ställde upp husvagnen och skyndade oss att ta ett dopp i poolen innan middagen. Det är en rätt liten pool, men ungarna kan då blöta ner sig. De har även fiskedamm här.. det kostar 5 euro/halvdag och man får visst karp. Sen finns det trampolin, lekplats och så kan jag säga att vi fick en mycket fin plats. Bra med skugga och stor nog till husvagn, bil och förtält. Tog trötta kväll rätt så tidigt.

Lördag den 4 juli 2009
Idag har vi varit lite på sightseeing! Åkte till det stora köpcentrat för att rekognisera och handla lite. Hittade RER stationen och en STOR matvarubutik. Den var typ gigantisk! Köpte några middagar och naturligtvis lördagsgodis. Kikade lite runt för att se om de hade något fiskespö, men hittade inget. Simon är väldigt sugen på att fiska i dammen på campingen. Nåja, åt lunch och så gick Simon och fiskade, Linda, Ellen och Viktor badade och Fred tog en lite siesta. Simon hade knytit fast en krok i en pinne och agnat med majs... Åt middag och efter det följde jag med Simon att fiska en liten stund. Satt och kastade i brödsmulor i vattnet och det kryllade av små fiskar. Trodde det bara fanns sånna, men så dök farfar karp upp! Både jag och Simon fick se när han var uppe och kollade läget innan han vände ner igen. Den var stor! Gissar att den låg mellan 5-8 kilo! Han i receptionen sa att det blivit fångade karp på upp till 10 kg där! Men, fångad ville han inte bli! Tog sen kväll vid 10 tiden.

Söndag den 5 juli 2009
I dag har vi varit i Paris! Tog det rätt lungt på fm och kom oss i väg vid 11 tiden. Körde in till köpcentrat och parkerade där. Sen skulle vi köpa biljetter och det var inte det enklaste. Det var bara biljettautomater och ingen att fråga.. Köpte till barnen och till oss. Barnen kom sig in, men inte vi! Så där stod vi och insåg att vi nog köpt fel till oss och fick då köpa nya... suck. Det kostade ca 250 för hela familjen att åka enkel väg så det var inte så billigt, men det var ju en bra bit så. Det tog väll ungefär 30-40 min att åka in. Sen kom vi oss ut i storstaden Paris. Tog sikte på Louvren då det var gratis idag! (första söndagen varje månad) Vi hittade då fram och åt sen vår medhavda lunch på gården utanför museet. Sen gick vi in via glaspyramiden! Det var rätt häftigt! Tog sikte mot Mona-Lisa, då det var den vi SKULLE se... såg flera andra tavlor också, men hade inte riktigt ork att läsa vad alla var. Sen så gick vi ut igen och andades lite.. det var fruktansvärt varmt där inne! Bestämde sen att vi även skulle kika på Notre Dame. Promenerade dit, men det var ganska drygt och det var hyfsat varmt. Barnen är dock sååå duktiga på att gå nu! Köpte även glass på vägen och de kostade 33 kr/st för vanliga pinnglassar.. hum.. När vi kom fram till Notre dame konstaterade vi att vi inte skulle orka klättra upp för trapporna, så vi nöjde oss med att kika på den utvändigt. Det var även en massa duvor och småfåglar där som åt ur händerna på de som matade dem. Gick sen tillbaks till Metrostationen och köpte nya billjetter. Åkte tillbaks och sen fixade vi middag i all hast när vi var tillbaka på campingen. Det känns som om det varit en låång dag och vi är mäkta trötta. I morgon ska vi gå på Disneyland så det lär väll inte bli så mycket vila då heller... *S* Gonatt!

Måndag den 6 juli 2009
Åkte iväg till Disneyland vid 10 tiden. När vi kom dit var det redan halvfullt på parkeringen och vi blev anvisade plats eftersom vi kom. Parkeringen kostade 8 euro för en hel dag för en vanling bil (husbil var dyrare). Sen promenerade vi vägen upp mot parken. Det är ganska drygt så om man har små barn är det nog väldigt bra med en liten vagn eller kärra. (Det finns att hyra inne i parken också!) Sen så fick vi ju naturligtvis stå i kö för att köpa biljetter, men det gick då bra. Det kostade 515 euro för oss fem att köpa årskort (det var ungefär lika mycket som 2 dagars kortet!) Vi bestämde oss för att gå och fixa de permaneta kortet med en gång så att det var klart, då man måste göra det innan kl 19. När vi hittat dit var det kö även där.. konstigt.. Nåja, de visade film för barnen och det var ju Bilar, så Viktor var då väldigt nöjd! Vi blev fotade och så fick vi våra kort. De täcker även parkeringen i framtiden och gäller helt till 5 juli 2010! Vi kanske måste ta oss en tur till Paris till våren?... *S*. Nåja, sen gick vi runt lite och kikade. Det är ju långa köer till alla attraktioner så först tog vi bara en sväng ner i kapten Nemos ubåt och kikade på en bläckfisk. Viktor tyckte att den var jätteläskig! Sen var vi hungriga och köpte lunch på Mickys resturang. De visar film där man sitter och äter och det tyckte barnen om! Man får förresten inte äta matsäck inne i parken.. bara som lite info. Sen gick vi ut och åkte på en karusell med hästar. Det var lite lagom. Sen blev det en till karusell med tekoppar och sen båtar genom A small world. Vi köpte även glass senare på em och så stod vi läääng i kö för att få åka med tåget som går runt hela parken. De hade vissa problem med tekniken och sen stannade de hela tåget för att nån lämnat kvar en väska i en vagn. De trodde tydligen att det kunde vara en bomb, men de lastade inte av oss!? Tack och lov så var det då inget.. Nåja, sen hoppade vi av vid Discoveryland och fixade fastpass till Space mountain. Det är en biljett som gör att man får gå in snabbare och den kostar inget extra. Det gäller för en viss tid, ex 18.15-19.15.
Medan vi väntade så blev det en dansshow med DJ Stich som vi var med på. Sen skulle då jag, Ellen och Simon åka space mountain. Det syns inte så mycket runt omkring hur den går, men folket skrek då där inne.. *S* Nåja, inne började barnen bli lite nervösa och sen hamnade vi längst fram. Det var inte så mycket att göra åt det, men den var läääskig! Det var alldeles mörkt och man åkte i loop och helt runt åt sidan.. puh.. Barnen (och jag!) var helt skakiga när den var färdig. Puhh, men vi behöver ju inte åka fler gånger i alla fall! Sen åkte vi hemmåt med en sväng förbi affären och handlade lite. Hittar inte spolvätska till husvagnen så vi har letat lite... sen fikade vi och tog kväll väldigt trötta.. Gäsp!

Tisdag den 7 juli 2009
Tisdag tog vi en lung förmidddag. Sov läänge och åt frukost lunch vid halv tolv tiden! Tvättade lite och satt sedan med hemsidan en stund i baren här på campingen (gratis trådlöst där) Sen så åkte vi iväg mot Disneyland vid 15 tiden, planen var att se paraderna och fyrverkeriet. Kom fram och gick då in i Disney studios (som är den andra parken) där vi kollad lite runt och gick en sväng. Gick in på en film på Cinemagiqe där det var en man som blev "trollad" in i filmen och en massa andra trix... skott från filmen som tog i scenen, ett svärd som kom ut ut duken och regn över publiken! Skojjit! Efter det åkte gick i vi över till Disneyparken för att se paraden. Det var mycket folk, men vi fick oss en plats längs vägen. Just som första vagnen kom dit vi stod började det att regna, sen vräkte det ner!! Folk sprang under tak och vi gömde oss under ett träd. Det tog lite udden av det hela, men det var mycket fina kostymer och vangnar. Efter det slutade det att regna (paradregn!?) och vi gick runt lite grand. Åkte några karuseller medan vi väntade. Det blev lite mindre folk där på kvällen, då många blev rätt så blöta, men köerna var ändå tillräckligt långa. Vid tiotiden utrymde de en del som heter fantasyland (bakom slottet) och vid 22.25 började Disneys Fantillusion parade. Det var massvis med ljus på varje vagn och kostymerna var också fyllda med ljuseftekter. De släckte ner all annan belysning och det blev rätt så läckert. Efter det körde de igång fyrverkeriet. De körde musik samtidigt och det var högt!! Man kan ju säga att vi hörde inga smällar av raketerna... När det var klart så meddelade de bara att parken hade stängt så vi följde med "strömmen" ut mot parkeringen. Gäsp, klockan var över tolv innan vi var hemma igen. Fikade lite och kom i oss i säng med en gång! Go natt!

Onsdag den 8 juli 2009
Idag tog vi sovmorgon igen! Det är såå skönt! Åt sen frukost/lunch och åkte sedan till Val d´Europe där vi skulle kika på Sea Life akvariet. Det var jättefint! Det fanns massor av olika fiskar. Bland annat hajar, rockor, ålar, murenor, bläckfisk och hummer! En och annna Nemo och Doris såg vi också. Traskade runt där rätt länge och gick sen och käkade /middag (klockan var nog fyra tror jag..) i närheten. Det blev kyckling idag för oss och barnen tog fisk/resp biff. Sen gick vi runt i Val d´ Europes alla (tja några i alla fall, för det finns MÅNGA där!) affärer. Hamnade på H&M där barnen köpte lite kläder. Ellen hittade en kort huvjacka och Simon köpte ett nitbälte och ett linne. Fred han sprang under tiden runt och letade en handväska åt sig själv! Jag har sagt att jag bara måste skriva det här för det låter så roligt! Det är väldigt många karlar här som går runt med små väskor som de har div i. Det är nästan som kameraväskor, men lite större. Fred kom fram till att de nog var ganska praktiska, så han skulle ha en sån. Han hittade en tillsist, så nu har han handväska, men inte jag! *flin*. Handlade även lite i matvarubutiken innan vi åkte hem, så vi kom inte hem förrän vid halv nio!

Torsdag den 9 juli 2009
I dag hade vi tänkt åka till Paris, men Fred var orolig i magen och jag var alldeles tätt i skallen när vi vaknade.. puh.. Tog det lite lugnare och kollade vad det skulle bli, men frammåt lunchtid så åkte vi i alla fall iväg till Disneyland (det är närmare om vi inte skulle orka). Gick in i studios och kom just till High school musical showen som vi stannade och tittade på. Efter den gick vi till stuntshowen där det var myyyycket folk! De körde runt och sladdade och hoppade med bilar och motorcyklar. Det var även en del eldeffekter så det var rätt spännande. Vi hade pratat med Viktor innan att de inte gjorde illa sig, utan att det skulle se läskigt ut, men när "kvaddade" en motorcykel och kanade genom eld så han började brinna så sa Viktor: dödde han nu? Men han köpte snabbt att det gått bra och han fick ju se att han gick runt där nere helt ok. Efter det gick vi ut ur parken och mot Disney village där vi köpte lunch/middag på MacDonalds. Efter det gick vi en liten shoppingtur. Köpte t-shirts till barnen och oss och Simon köpte en Darth Vader leksak. Ellen hittade en mugg och örhängen med Mimmi på. Fick 10% rabatt med årskorten i disneybutiken! Så det lönade sig även där.. drygt 11 euro i rabatt! Sen gick vi tillbaks in till studios och åkte kruseller, jag, Ellen och Simon åkte flygande mattor och Fred och Viktor åkte Blixtenbilarna.Barnen ville gärna åka Crush coaster som är Nemoinspirerad, men det har varit kö på ca 1-1½ timme varje gång vi gått dit, så det blev inte. Köpte sockervadd när vi gick ut därifrån och gick över till disneyparken. Tanken var att vi skulle hinna de kortare köerna medan paraden gick, men vi hann då inte och köerna var lika långa ändå! Bestämmde att vi skulle åka Autopia som är bilar innan vi åkte hem, så vi ställde oss i kön. Vi kan ju säga att det tog nästan en timme!! Puhh, men det var roligt att köra. Viktor styrde som bara den och Simon körde en bil själv! Sen åkte vi hem och kröp trötta isäng.

Fredag den 10 juli 2009
I dag blev det Paris! Hade tänkt vara framme vid tio, men den var nästan elva inna vi kom fram. Det tar en väldans tid att åka bil och tåg dit. Nåja, idag hade vi då köpt rätt kort så vi kunde åka som vi vill fram och tillbaks inne i Paris så det blev ju lite mindre promenader. Tog " fel" kö vid Eiffeltornet och hamnade i den med trapporna, nåja det blev bra det med. Klättrade först upp till första våningen och sen vidare upp till andra. Det var exakt 700 trappsteg! Viktor han gick hela vägen!!! De e så duktiga alla tre! Där uppe köpte vi baugetter och åt och sen provade vi de stora wåfflorna som finns här i Frankrike, mycket gott! Kikade lite runt omkring och fotade. Sen var det bara att klättra ner igen, 700 trappsteg till (snacka om stairmaster!) Kan ju säga att det var lättare ner än upp i alla fall! Sen kikade vi efter Frihetsgudinnan, men hon var så långt bort att vi inte ides gå dit. Tog metron till Triumfbågen och Champs elysees, där vi köpte glass och kaffe och satt och kikade på folk en stund. Sen gick vi lite längs gatan och kollade på bla en affär där de har framtidsbilar. Det var rätt läckert. Åkte sen tåget tillbaks till Val d´ Europe och var tillbaks på campingen vid halv sju. Gjorde lite soppa och stoppade sen isäng barnen en efter en. Ska också lägga mig snart då den här förkylningen tar knäcken på mig... blää. Go natt!

Lördag den 11 juli 2009
Så var det dags för ett sista besök på Disneyland. Startade tidigt så att vi skulle hinna före den värsta kön och kunna åka Crush coaster (som annars är 80-90 min väntetid på). Kom fram till parkeringen vid tio och var inne vid karusellen vid halv elva. Då sa de att den var stängd för de hade ett tekniskt fel! Blää.. bestämde då att vi skulle åka "tåget" som kör runt specialeffetkterna i stället. Det gjorde vi, men hamnade i sista vagnen där skärmen som pratade och berättade om det vi såg INTE fungerade.. fick inte ut så mycket av det hela.. Sen så såg man inte alla saker som hände när vi var så långt bak, de som satt längre fram såg mer. Det var då lite eld och forsar och en sargad stad vi fick se. Sen kollade vi av Crush coaster igen, men stängd fortfarande. Gick då till Armageddon som också är specialeffekter. Man fick gå in i ett rum där de visade lite från filmen (där rymdstationen krossas av stenar) och sen skulle vi få vara statister i en inspelning av en extrascen i filmen.. haha. Nåja, fick gå in i rummet där stationen var. Simon var jätterädd och tyckte att det var läskigt, men vi pratade hela tiden med honom och Viktor. Det skakade och rök, eld kom från taket och vatten, men det gick då bra. Sen kollade vi karusellen igen och nu fungerade den och det var 55 min väntetid. Då var dock alla hungriga och vi åt lunch innan vi gick dit. Det stod 70 min då och vi fick stå en evighet i kö. Sen så var det över på typ 2 minuter! Den började bra, men sen blev den lite läskig den med, det var mörkt och snurrade hit och dit och man åkte både bak och fram. Jag och Viktor var rätt glada när det var över.. tycker de kunde rekommendera den för äldre barn (Syns inget utifrån och Nemo är ju ändå barnfilm) Nåja, tänkte då inte stå i kö för att åka den nått mer. Gick över till den andra parken och gick på 3D fim "Älskling jag krympte publiken" ... tja högt ljud och lite skakeffekter gjorde det väll lite spännande, men inget extra, nu hade vi då kollat. Sen traskade vi tillbaks och letade sockervadd på pinne som Viktor ville ha.. hittade tillsist och gick sen ut. Åkte tillbaks till campingen och Fred plockad ihop tältet och jag satt på internet och lade ut mer på hemsidan. Tog rätt tidig kväll.

Söndag den 12 juli 2009
Klev upp vid niotiden och åt frukost. Packade ihop och betalade våra nio dagar här, 9 * 35 euro. Det var dock fint här på Les etangs flouris som capingen heter. Tog också med ett blad om stugor ifall att vi får för oss att åka ner i juni nästa år... utan husvagn då, man vet aldrig! Sen började vi köra. Det gick ganska bra, men det regnade lite då och då. När vi skulle stanna och äta lunch gick vi in på en bensinstation och gick på toan där. När vi kom ut skulle Viktor springa och snavade och föll med huvudet mitt mot benet på en bänk. Han slog upp ett sår i pannan och en svullnad på ögonbrynet. Jacket var drygt en cm stort och såg inte helt ok ut.. vi tvättade och satte på strips och körde sen till närmaste lassarett. Det låg ca 1 mil därifrån. Han var lugn och hade inte så ont så det var ingen fara. När vi kom dit så fick vi komma in och skriva på några papper.. har ingen aning om vad det var för de pratade INTE engelska.. När doktorn kom så pratad han i alla fall lite engelska. Han frågade vad som hänt och undrade om han varit medvetslös, yr eller illamående, men det hade han ju inte. Han kollade då på såret och tvättad lite till, sen tryckte han med en tuss där så att det skulle sluta blöda och sen så limmade han ihop det. Han sa att det var "superglue", "one year garanti".. haha. Det blev väldigt fint och Viktor sa inte ett knyst. Doktorn förklarade också sen att papperet vi fyllt i var att vi godkände att de fick kolla upp honom (alla fick fylla i ett sånt) och det andra var att jag sagt att han var vaccinerad enligt vad barnen blir i Sverige. De undrade nämligen om vacciner och då sa jag det att han hade det som barnen fick i Sverige, det skulle också dokumenteras. Sen fick jag honom att fylla i papperet till försäkringsbolaget också så blev det gjort som det skulle. Vi fick då gå sen, betalade inget, men jag vet ju inte om vi får nån räkning.. Vi var rätt hungriga så vi körde förbi en Mac Donalds som vi sett på vägen dit och åt där innan vi körde vidare. Kom fram till Calais vid halv sju och checkade in på campingen. Vi var och frågade i receptionen om möjligheterna att komma sig till London för en dag och fick några förslag. Tåget verkar bäst, men hon sa att det var dyrt. Vi ska göra ett försök i morgon och se om vi kan få plats och om vi har råd, men annars så kommer vi nog att skippa England och bara kika runt här i omgivningarna. Men jag hoppas vi får till det! Go natt!

Måndag den 13 juli 2009
Nu ska ni få höra! Kom oss i väg efter kl åtta och satte kurs mot järnvägsstationen i Frethan. Där traskade vi in glada i hågen och frågade om de hade några billjetter till London och vad de kostade. Hon i kassan kollade lite och frågade hur gamla barnen var och så. Sen så sa hon 1000 euro för tur och retur!!!! Det gör drygt 11000:- !! Hum, nej tack sa vi och traskade ut igen. Då kom vi på att vi kunde ju kolla upp färjan över till Dover bara för att komma en sväng till England så här när vi liks var i farten. Letade reda på färjelägret och frågade om biljetter, 50 euro tur och retur för en dagstur till Dover utan bil, så det fick det bli! Kom på färjan som gick 11.15 och åkte tillbaks med den som gick (16.35 engelsk tid = en timme efter). Vi traskade runt i den lilla staden och kollade lite. Sen åt vi lunch på en pub! Naturligtvis blev det fish and chips. Det var jättegott! Fred provade sig också på en Guinnes då jag lovat köra hem sen. Gick sen ner till den fina strandpromenaden och satte oss på stranden. Den var stenig... full med runda vit, grå, orange stenar och rätt så brant. Tidvattnet hade stigit med flera meter på de timmar vi vart där, så på em var stranden betydligt mindre än mitt på dagen. Det var då fint väder idag och vi njöt av att sitta där i solen och kasta stenar i vattnet en stund. Efter det traskade vi tillbaks och hoppade på färjan igen. Var tillbaka här vid halv åtta och sen körde jag så fint hem till campingen igen (...utan körkortet!! Glömde ju det i vagnen och det kom jag inte på förrän vi hade polisen efter oss genom 2-3 rondeller och lite till... hjälp. Men de stoppade oss då inte tack och lov) Tog kväll vid halv tiotiden! Gäsp!

Tisdag den 14 juli 2009
I dag har vi åkt bil! Ja och då menar jag åkt bil! Vi har kört genom fyra länder - Frankrike, Belgien, Holland till Tyskland. Hittade en och annan kö, det märks att det börjar vara semestertider för övriga europeer. Sen så har de ju ett och annant vägbygge om vi säger så. Såg några vindkvarnar, men inga tulpaner! Sen såg vi även Belgian blue kor.. tror vi. De var då vääääldigt biffiga! Körde på tills klockan var runt tolv på natten. Då körde vi in på en parkering vid en mack (mellan Bremen och Hamburg) och tog kväll där. Det var fullsmockat av lastbilar för de sover tydligen så varje natt och det gick då bra. Det bullrade och startade bilar runt oss mer eller mindre hela natten, men barnen fick då till att sova ordentligt.

Onsdag den 15 juli 2009
Köpte fyllda chiabattabröd till frukost på macken och kom oss iväg vid niotiden. Körde vidare mot Hamburg som jag bävat lite inför. Den staden ser STOR ut och vägen går smack mitt igenom! Nåja, åkte under en tunnel och sen lite till och så var vi ute ur staden! Det var den smidigaste genomfarten hittills! Körde förbi Flensburg (köpte inte ost där... hahaaa) men vi stannade på ett supermarket och köpte lite stark dricka, typ. Det är ju billigare i Tyskland än i Danmark säger de som vet. Nåja, hittade Baccardi Watermelon som vi bestämde oss för att prova. Sen hamnade vi i en bilkö! Den kröp frammåt och långa stunder stod den helt stilla... det tog ca 1 timme innan vi "kom loss" och då skulle vi svänga av. Körde ner mot den campingen vi valt ut, men när vi kom dit var det fullt. Fick vända och köra lite längre (fick tips om en annan camping med pool som inte låg så långt därifrån). Där fick vi i allafall plats. Slog upp tältet också och kom överens med barnen att vi skulle bada hela dagen i morgon ( det blev så sent idag...) Sen blev det middag, diskning och en tvättmaskin innan vi tog kväll!

Torsdag den 16 juli 2009
I dag har vi tagit det rätt så lungt. Sov till nio och sen åt vi frukost. Tog oss en tur till poolen och barnen badade och åkte i vattenrutchkanan som fanns. Sen så åt vi lunch och körde en sväng för att handla lite. Vi hittade flera affärer, men ingen av dem tog Visa kort! (inte utländska..) Vi hade inte tagit några kontanter ännu så vi fick bara leta vidare. När vi sen kom in i staden, Fredrichia, så hittade vi en bankomat och tog ut 1000:- DKK. Köpte oss mjukglass och några nya barnfilmer som var på rea (de vi har har barnen sett flera gånger och nu fanns det ju faktiskt både med svenskt ljud och text!) Sen handlade vi lite kött som vi tänkt grilla och lite div tillbehör. Åkte tillbaka till campingen och fixade även internet. Passade på att kolla upp hur mycket danska kronan låg i kurs... och de vi tyckte var ganska billigt blev rätt dyrt. Det går 1,5 svensk krona / 1 dansk. De 1000:- danska kronorna blev alltså 1500:-. Det är dyrt här på campingen också. Den är den dyraste vi varit på hittills på vår resa. Det kostar nästan 600:-/natt! Huvvaligen.. Gick en sväng ner till stranden och badae lite i havet. Det är mycket stenar och tång (och krabbor!) så det blev inte så länge, men det var skönt! Satt sen och kikade lite på internet innan vi tog kväll. Fred kikade på motorcyklar på Blocket... får se om det blir en senare i höst! Vi kollade förresten också upp priserna på färjan till Göteborg. Men det verkar som om det blir Öresundsbron istället. Det finns inte så mycket som inte är fullbokat och det som är kvar ligger på 4500:- och uppåt! Den billigare resan gick då mitt i natten! Nåja, vi är ju mitt i Danmark så det är lika enkelt att bara köra över bron i stället!

Fredag den 17 juli 2009
I dag skulle vi åkte på Legoland. Vi kom oss dock inte iväg så fort och sen åkte vi även förbi en husvagnsaffär för att se om de hade en ny lucka till vagnen (Den var trasig när vi köpte den och har under resan delat på sig så vi bara har ett enkelt glas kvar). De hade luckan så vi köpte den. Då vi sen fortsatte mot Legoland så var klockan över tolv och jag insåg att jag glömt kameran i husvagnen. Det såg dessutom ut som om det skulle regna och vi hade inte med regnjackorna... Då bestämde vi att vi skulle vända hemöver och göra ett nytt försök i morgon. Åkte så tillbaks på campingen och Fred bytte luckan. Jag och barnen gick till poolen även om det var mulet och blåste. Barnen badade en lång stund och jag läste i min bok. Sen gick vi tillbaks till husvagnen och plockade ner förtältet (då vi tänkte att det kanske var bra då det såg ut som om det skulle regna mycket). Eftersom vi inte ska vara här så mycket under morgondagen, fick vi ju ner ett tort tält istället för ett blött! Såg film med barnen och skrev lite på hemsidan innan vi tog kväll.. Kan ju bara säga att det regnar rätt ordentligt nu..

Lördag den 18 juli 2009
Klev upp åtta och gjorde oss färdiga. Regnet strilade ner utanför och vi laddade med långbyxor och galonjackor. Kom iväg före tio och körde de 6 milen till Billund. Framme där löste vi in oss, alla tre barnen kom in gratis så det blev bara jag och Fred som fick betala inträdet på 410:-(svenska kr) styck! Hade ett barn gratis med Barnsemesterkortet och 2 barn gratis med ett blad som vi fått med en Kalle anka tidning! Barnens inträde skulle ha gått på ungefär 1500 sek så det var ju väl värt det! Nåja, inne gick vi runt och kikade på de små legolandskapen som fanns där. Det är ju helt makalöst vad de byggt upp! De har dessutom så att bla flygplan rör på sig, tågen kör och lastbilar kör av bla färjor. Det finns små båtar som kör runt i dammarna och folk som gör div saker på de olika ställena. Efter vi kikat på det åt vi lunch. Sen blev det Byggare Bob i 4D, det var roligt! De blåste på oss och skvittrade vatten, det kom även "snö" från taket samtidigt som man såg filmen. Sen gick vi runt och kikade på karusellerna. Åkte en slags tekopp, piratskepp, flotte i fors mfl. Det var skojjit! Det var inte så fullt med folk eftersom det regnat, men på em när det blev bättre väder kom det mer folk. Det var dock inga köer i jämförelse med Disneyland där man fick vänta mellan 30-90 min på allt, här var det kanske 10 min på sin höjd. Åkte fler karuseller och de var så lagom läskiga att alla kunde åka. Några berg- och dalbanor ides vi inte testa, men många andra karuseller blev det! Var med på en utmaning mellan familjer/grupper där man skulle åka brandbil fram och sen pumpa in vatten i ett hål (fönster där det "brann") och sen åka tillbaka. Det var 8 brandbilar varje gång och VI VANN vårt race!!!! (Där fick danskarna så de teg!! =) Sen åt vi middag och traskade runt en gång till... men kl åtta stände de alla attraktioner så då gick vi hem. Barnen fick påfyllning på sina slurpys som de köpt (jätte fina avlånga bägare med sugrör) och slurpade hela vägen tillbaks till campingen. Trötta tog vi sen kväll.

Söndag den 19 juli 2009
Idag har vi åkt bil! Startade utanför Fredericia (så stavas det, tror jag skrev fel sist) från campingen och körde över Stora Bältbron. (330:- DKK bil och husvagn) Sen körde vi vidare mot Köpenhamn och Öresundsbron. Den var ganska mäktig! (det var även Stora bältbron, den såg ungefär lika stor ut!) Nåja, den kostade 795:- sek och det gick bra även där att betala med kort. Utanför stod tullarna och stoppade bilar, men vi slank då visst emellan. Det skulle inte ha gjort så mycket om vi blivit stoppade då vi får ha 10 l starksprit med oss var... kan säga att det finns nån liter, men ur tullsynpunkt är det helt riskfritt! Till Malmö var det 24 mil från campingen och sen körde vi ungefär dryga 20 till och hamnade i Vaggeryd, det vill säga drygt 45 mil på en dag... Där fick vi oss en campingplats till det rimliga priset av 190 kr inkl ström!! *S* Det är ju liiite skillnad! Fikade lite och kikade på en igelkotte som strosade förbi, sen stoppade vi ungarna isäng. Fred tog sig en dusch och jag skrev innan det blev "kvällen" även för oss!

Måndagen den 20 juli 2009
Idag har det blivit ännu en dag med mycket bilkörning. Det känns som om man vill hem och Sverige bara är en lååång transportsträcka. Ska prova ta oss upp till Kälarne där pappa bor och hälsa på några dagar. Det var drygt 70 mil när vi var lite norr om Jönköping, så vi tänkte få till att ta det i två etapper. I Jönköping var vi förresten in på en bilfirma och frågade om bilen. Den där lampan som lyste förrut började lysa igen i Frankrike och vi tänkte höra om de kunde byta EGR ventilen, men de hade fullt. Han sa dock att om bilen gick som den skulle och det bara lyste och inte blinkade i lampan så skulle vi bara köra hem med den och byta där. Körde så vidare längs E4 förbi Nyköping, Stockholm och Gävle. När klockan var runt 21 så stannade vi vid Gävle bro rastplats och övernattade där. Det gick då bra, det var lite lugnare där än i Tyskland.

Tisdag den 21 juli 2009
Idag startade vi vid 10 tiden och fortsatte norrut. Vi gjorde en sväng förbi Bollnäs där Fred kikade på en motorcykel, men den var inte riktigt som han tänkt sig, så den får nog vara. Körde så snett innöver landet mot Ånge och sen vidare till Bräcke. Där svänger man av sista biten mot Kälarne. Det regnade en del under eftermiddagen och var inte så bra väder nu heller. Vi kom fram vid 18 tiden och blev mött med middag av Karin. Pappa var på jobbet och skulle inte komma hem förrän mitt i natten. Åt köttbullar och potatis med god aptit och pratade lite med Karins barnbarn Majken som är 3 år. Hon var där och hälsade på. Barnen lekte lite och sen gick vi ut i vagnen och bäddade ner Simon och Viktor. Ellen tog sig en dusch och jag skrev. Fred läste lite och sen tog även vi kväll.

Onsdag den 22 juli 2009
Idag skiner faktiskt solen litegrand! Vi åt frukost inne hos pappa och sen dolade vi på med div. Gick bla en sväng till affären och handlade. Barnen fick glass så de var rätt så nöjda. Köpte in file och potatisgratäng som vi gjorde i ordning till middag. Mitt på dagen var vi nere vid sjön och Simon fiskade lite, men fick bara pinnar på kroken. Barnen tog sig även ett dopp i vattnet, men det var kallt... Efter den aningens sena middagen följde vi Viktor till vagnen och lade honom innan de andra två också tog kväll.

Torsdag den 23 juli 2009
I är det mulet och regnar. Fred åkte iväg till Sundsvall för att kika på ännu en motorcykel. Vi andra läste lite, barnen såg på tv mm. Skulle även starta igång den gamla projektorn och kika på filmerna från när jag var liten, men lampan gick sönder med en gång så vi hann inte se nått. Sen letade vi lampor på internet, men hittade bara ett par ställen som säljer sådana och inget i Sverige. Ska kika lite mer när jag får tid för vi ska lägga över alla filmer till VHS och DVD så småningom. När Fred kom tillbaks kikade vi på motorcykeln som han köpt. Den är fiin! Han ska nog åka ner redan nu till veckan för att köra hem den. Jag gjorde fläskpannkaka till middag som vi delade på. Efter det åkte jag, Simon och pappa ut med båten för att fiska. Vi drog drag (utan resultat) och stannade sen i en "gäddvik" där jag lyckades få på 2 gäddor á ca 2 kg styck! Det var väldigt roligt!! Simon fick en abborre och det fick även pappa. Åkte hem när det såg ut att börja regna ännu mer nöjda med fångsten. Tog ur dem och saltade på lite innan vi gick in och fikade. Såg lite på tv innan vi gick in i husvagnen där Viktor redan sov.

Fredag den 24 juli 2009
Oj vad det regnar idag! Det har vräkt ner hela natten och fortsatte hela förmiddagen också. Vi klev upp vid nio och fick frukost, sen plockade vi lite, Simon duschade och pappa rökte fisken och klippte gräsmattan. Karin hade också kommit hem (hade jobbat 2 dagar) och satte igång att baka så det luktade härligt i huset! Fred och jag hittade en film på tv som hette Gisslan med Bruce Willis, den var riktigt bra! Åt lunch (ja, vissa i vardagsrummet... kunde inte släppa filmen...) och fick sen lite fika/kaffe på det innan vi packade in oss i bilen och började köra. Körde mot Örnsköldsvik och tog in på Gullviks camping. Spelade lite minigolf med barnen efter middagen och skrev sen lite innan även vi tog kväll. I morgon blir det Paradisbadet!!

Lördag den 25 juli 2009
Klev upp vid åtta och plockade ihop efter frukost. Vi hade bestämt oss för att köra hem efter badet istället för att stanna och hoppas på finare väder... Det regnar fortfarande kan vi ju säga... Nåja, kom fram till Paradisbadet vid 10 tiden och hamnade i kö (till Freds stora förtjusning... ). Träffade Sandra och Daniel som lämnat barnen med moster och faster på badet så vi surrade lite med dem. Badade tills klockan var tre innan vi gick ut och passade på att ta oss middag på MAX innan vi började köra hemmåt. Det var roligt att man började känna igen vägarna och när vi kom till Lycksele så kändes det som vi bara var ett stenkast hemmifrån! Var framme strax efter nio och barnen var överlyckliga att få komma till sina rum och saker!! De fick dola på en stund innan vi stoppade isäng dem. Ja nu är resan färdig! Det har varit spännande och utmanande och vi har fått se och uppleva sååå mycket! Jag hoppas någon kanske blir inspirerad av allt detta och gör sin egen europatur! Ha det så gott allihopa! Vi synes!
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Dagbok från vår europaresa 2009
13 år sedan
Gps?
15 år sedan
Smått och gott
15 år sedan
Planeringen fortgår...
15 år sedan