Stöd Ukraina

Hansiaxelssons blogg

Söndag 1 Mars 2020 - Koh Lanta
Resealbum: Thailand 2020

Dag 9. Ban Si Raya

Eller Lanta Old Town, som den också kallas. Har en gång varit en fiskeby, men numera verkar man leva på oss turister. Husen står på träpålar ut i vattnet. Det är ebb nu, men tidvattnet har vänt, så havet stiger snabbt under husen.
Vi glider in i byn genom den lokala marknaden, i vår hyrda lilla söta picup (1200 bath, med chaufför, fram och tillbaka).
Massor av färsk frukt blandat med fisk, grönsaker och friterade bananer. Det blir ju bra att avsluta med att handla lite frukt innan vi ger oss av hemåt igen.
Men när vi är färdiga med shoppingen utmed huvudgatan, har man packat samman sina varor. Jag får dock tag på 3 mango för 50 bath.
Frukten här smakar verkligen frukt. Solmogen mango är söligt, men gott. Vi äter den till lunch.

Hemma igen blir det ett dopp i poolen, innan jag tar min bok och finner skugga under en trädgren på stranden. Värmen suger, man får bada många gånger.

Efter en GT på terassen/altanen, går vi till vår egen restaurang där dom just idag har barracuda till 180 bath. Pommes Frittes och en röd currysås till. Currysåsen var god, men passade inte ihop med barracuda och pommes.

Våra kontanter börjar att ta slut. Vi hade räknat med att använda kredit/bankkort här i Thailand, men det fungerar inte. På de allra flesta ställen tar dom bara cash.
I ATM-maskinen("bankomaten") är det ett maxbelopp på 20000 bath. Jag tog ut 10000 bath och det kostade 220 bath, så man kan inte springa och ta ut varje dag. Det blir dyrt, sa Snålsson.

Nu är ryggan klar för morgondagen. Vi ska på äventyr.

Anne o Hans
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Brandlarm och flygplatskaos
39 veckor sedan
Rundvandring på Guinness
39 veckor sedan
Kilkenny Castle och Hurling
39 veckor sedan
Ring of Kerry
39 veckor sedan
Cliffs Of Moher
39 veckor sedan