Stöd Ukraina

Nikonians blogg

Söndag 12 Juli 2009 - Lucca

Dag 4. Lucca

I morse började vi att gå muren där vi inte hann gå igår - mellan San Salvatori och San Colombano. Vi gick ner till stationen för att kolla tåg till andra närliggande städer inför i morgon, men insåg att det var strejk, och vi var tvungna att byta i Pisa eller Florens vart vi en skulle.

Efter stationen giuck vi upp på samma ställe (Colombano) och gick vidare till Chiesa San Michele, där mamma ville spana in sina kryddor hos en gubbe på ett apotek (mer info kommer) men det var stängt. Vi bestämde oss för att gå mot Torre Guinigi, ett 44 meter högt torn mitt i staden.

Halvvägs dit hittade vi en mysig restaurang och jag åt jättegod pasta. Italiensk pasta, tillagad av italienska kockar - det blir inte bättre än så. På restaurangen diskuterade vi olika språk och jämförde dem med varandra när en amerikanare vänder sig om från ett annat bord och frågar "I've heard you speak English, Italian, French, Spanish and some other language I can't place. Where are you from?" Så vi började såklart prata och vi pratade lääänge ^^

Efter att ha pratat med denna Sicilien-födda-numera-LA-bon så klättrade vi upp i Torre Guinigi och ack så smalt det var dit :O I alla dessa torn blir det alltid smalare till slutet. Hum. Men we made it :))
Otroligt utsikt över hela Lucca där uppe, jag fotade mkt kan jag säga!

Sen guidade jag oss till turistinformationen där vi frågade om det var någon musik- eller händelse ikväll, och det var det vid katedralen. Så vid 17-snåret befann vi oss där, och vid 18-snåret började en uppvisning med flaggjonglörer. Det var svårt för dem att klara det dock, det blåste REJÄLT. Men så duktiga!

Vi käkade sen fantastiskt god middag på ristorante giglio. Dyrt, men så gott! Mycket vin, prosecco, och lammkotlett och rostad potatis. Jordgubbar och den godaste grädde jag någonsin ätit.. Fantastiskt! Vi satt och pratade med några finnar också vid ett bord bredvid, trevligt par med en jätteglad 11-månaders flicka.

Efter maten gick vi tillbaka de 100 metrarna till katedralen och såg på bågskyttetävlingen med armborst. Sjukt duktiga, impad till tusen verkligen. Och på tal om det så är jag inne på mitt andra minneskort till kameran. Wops!
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

5 manader, sammanfattning
11 år sedan
Milano!
14 år sedan
Dag 7. Pisa
14 år sedan
Dag 6. Lucca
14 år sedan
Dag 5. Florens
14 år sedan