Stöd Ukraina

Martinjs blogg

Tisdag 23 Maj 2006 - Italien

Dag 4 - Cortona

Efter frukosten bar det av till Cortona som varit vårat mål sedan starten. Resan gick på ca 1 timme. Vid ankomsten checkade vi in på våra hotell och dumpade av våran packning för att bege oss ut och bekanta oss med staden.

Med tanke på att varken jag eller Camilla har tittat upp vad Cortona var för typ av stad så måste jag säga att det är helt klart över förväntningarna. Den lilla staden ligger högt upp på en bergssluttning, självaste innerstaden är omringad av en mur. Utsikterna man får från olika delar i staden är väldigt imponerande. Det är som en medeltidsstad med gamla byggnader och hus överallt.

Något som vi inte märkte av i Florens var den italienska siestan. Vid 13:00 kändes det som staden dog, helt folktomt och allt var stängt. För att försöka få någon klarhet i hur länge siestan varade började vi titta efter öppettider på butikerna omkring oss. Men några öppettider såg vi inte. Det är precis som att dom öppnar och stänger precis som dom behagar. Vid 16:00 var staden igång igen.

På kvällen efter vi hade ätit gick vi till en pub för att ta några drinkar och öl.
För att få en bra start tänkte jag att skulle inleda drickandet med en long island ice tea.
Det va nog den värsta long island jag någonsin druckit, nog för att den skall vara stark men denna var 40cl ren sprit bara. Det visade sig att dom inte hade någon riktig bartender denna kvällen utan servitris gjorde sitt bästa och bara hällde i en massa sprit på måfå. Inte för att jag blev ledsen för det,snarare glad.
För att inte krypa tillbaka på hotellet beställde jag en kärring drink "Between the sheets", men det blev samma sak där, ett jätte glas fyllt med spritsorter utan något som späder ut det. Somnade gott i alla fall när vi kom till hotellet.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Dag 5 - The wedding day
17 år sedan
Dag 4 - Cortona
17 år sedan
Dag 3 - The Birthday
17 år sedan
Dag 2 - Destination Florens
17 år sedan
Dag 1 - The Beginning
17 år sedan