Stöd Ukraina

Martinjs blogg

Lördag 20 Maj 2006 - Tyskland

Dag 1 - The Beginning

Resan började tidigt, kl 4:30 steg man upp full av förväntningar och lite resfeber.
En bilsemester är som uppgjord för oväntade händelser.

Allt går bra ända fram till Puttgarden då vi bestämmer oss för att tanka vår Wolkswagen Combi TDI bil som går på diesel. Som svensk är man van vid att diesel bara finns i en variant, men tyskarna har super diesel och ultimate diesel, hur coolt låter inte det?
Ultimate diesel fick det bli, den dyra varianten. Efter en ca 20 mil så börjar bilen gå riktigt dåligt, fanns inget drag kvar i den. I den minsta lilla lutning på vägen gick bilen ner från 150Km/h till 80Km/h . Snacka om att det va pinsamt när man blev omkörd av fulla bussar med turister på autobahn, det var som om vi körde en traktor.

Vi kör bara ner till Kassel första dagen då damerna i vårat sällskap vill se schlager festivalen. Direkt när vi kommer in i centrala Kassel ser vi ett hotel som verkar bra och billigt. Detta hotellet hade något som jag inte va bekant med sen tidigare, automat service. Med andra ord var det obemannat och man bokade rummet via en automat utanför. Efter slutförd bokning fick man en nyckel som går till hotell entre samt rummet. Jag trycker in nyckel i entre dörren och lyckas inte få upp den. Dom andra börjar gapa över att jag är handikappad som inte lyckas öppna osv. Efter att alla försökt öppna dörren utan att lyckas bestämmer vi oss för att ringa ett nummer som är uppsatt på dörren. Jag förklara situationen för damen i telefonen och hon guidar mig igenom automaten för att få en ny nyckel utan att betala.
Vi alla prövar igen, men ingen lycka denna gången heller! Hon säger till oss att vänta så skickar hon en person dit som hjälper oss.
Bara någon minut efter jag lagt på så kommer det ut 2 personer från hotellet. Vi ber dom om hjälp och frågar ifall dom kan öppna den med deras nyckel. Dom trycker i deras nyckel och öppnar dörren utan några vidare problem. Dom testar med våran nyckel, även den fungerar utan några problem. Är man dum i huvet eller? 3 personer som inte lyckas öppna en dörr med nyckel? Man kan ju börja undra. Det visar sig att man först låser upp dörren (man hör att låset klickar) men det va ett ytterligare steg man va tvungen att vrida för att man skulle kunna dra upp dörren.
Snacka om obeskrivlig pinsamhet när den utskickade personalen dyker upp för att hjälpa oss och vi står på insidan av dörren. Inte gick det förklara då hon som dök upp bara talade tyska.

Jaja, jag får nog hålla mig till programmering så får jag be folk öppna dörrarna åt mig =)
Dela med andra:    

Kommentarer
haha. sopa! :)
Postat 2006-05-24 11:47  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Dag 5 - The wedding day
17 år sedan
Dag 4 - Cortona
17 år sedan
Dag 3 - The Birthday
17 år sedan
Dag 2 - Destination Florens
17 år sedan
Dag 1 - The Beginning
17 år sedan