Stöd Ukraina

Flys blogg

Söndag 31 Juli 2016 - Sankt Petersburg

Dag 4

Sista dagen och taxin hämtade upp mig 12,45 så det blev bara lite shopping av souvenirer mm på förmiddagen. Var på flygplatsen i god tid förre, men det tog längre tid att lämna landet än att komma in i det – och så är det väl på många flygplatser numera, att det är 2 säkerhetskontroller – en precis när man kommit in i avgångshallen och sen en när man ska till gaterna – lite tråkigt, men säkerheten måste ju gå först!

Reflektioner:
Hade en förlegad version av Ryssland och dess invånare. Nu bygger den nya i och för sig bara på de centrala delarna av Rysslands 2:a största stad, men jag är glatt överraskad hur vänliga människorna var och serviceinriktade – kanske inte riktigt som i väst, men betydligt bättre än t ex Warszawa. De var också helt OK på engelska, och få, men glädjande, kunde lite svenska :-)
Staden var ren och snygg, inget klotter här inte, och man såg inte någon berusad människa gå omkring som jag lite föreställt mig, inte många tiggare heller. Vodkan var heller inte så billig som jag trott – även om den var mycket billigare än i Sverige. Maten ute var billig, men där jag åt lite smaklös. Kände mig vidare säker att gå ensam ute på kvällarna, men såg heller inte så mycket poliser som jag trodde med tanke på ovan – att det var snyggt och städat.
Jag är nu så här i efterhand glad för att jag åkte på egen hand och fick utforska allt på egen hand och klara mig själv. Dock var det en lite för kort resa, hade nog varit bra med 1-2 dagar till för att se lite fler sevärdheter.
Kan sammanfattningsvis varmt rekommendera Sankt Petersburg – och jag hade nog återvänt ganska snart om det inte varit så krångligt att åka dit – då tänker jag givetvis på Visumtvånget
Tack för att ni läste – får gärna återkoppla :-)
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Hemfärd
35 veckor sedan
Långa promenader
35 veckor sedan
Kvällen var bäst
35 veckor sedan
Avfärd
35 veckor sedan
Sista dagen
43 veckor sedan