Stöd Ukraina

Emelierssels blogg

Måndag 20 Maj 2013 - Bodie

Dag 22

Var rått och kallt när jag vaknade efter en natt i bilen. Kunde inte vara mer än 10 grader *brr*. Bara till att kvickt köra därifrån innan solen gick upp för mycket.
Var nästan själv när jag körde mot Glacier Point.
God morgon världen! Befinner mig på 2400 meters höjd.
Satt där helt själv och njöt medan solen blev varmare.
Trodde först jag hörde flygplan men det var vattenfallen långt där nere som dånade!
Här är Yosemite Falls som är 740 meter.
Glacier Point ska vara en av världens vackraste vyer och jag kan inte annat än hålla med.
Till vänster syns åter igen Half Dome som jag nog har sett från de mesta vinklarna nu.
Fick lite sällskap av Piff eller Puff som tittade nyfiket på mig.
Är 1070 meter rätt ned om jag skulle råka trilla över kanten..
Körde ned mot dalen igen och möttes av fler vackra vyer.
Konstigt att se snö vid denna tiden.
Dags att köra ut från Yosemite där jag kom ifrån för att köra norrut.
Körde in på en enslig väg där denna skylten stod.
Kan säga att man kunde lägga till "very"!
De 3 miles fick jag krypköra och blev omkörd av flera pickuper och SUVar. Folk såg ut att skratta åt oss så jag klappade Mustangen och tröstande honom med att vi också kommer fram, det tar bara lite (mycket) längre tid.

Var visst flera som hade krypkört hit
Så var det dags att gå in i The Ghost Town Bodie.


Bodie var känd som den mest laglösa, vildaste och tuffaste gruvstaden i the West.
Det hittades guld här 1859 och ryktet spred sig. År 1879 bodde där 8500 människor och var 2000 byggnader.
Åå vad jag tycker om detta hus! Vill dock inte sova där en natt..
Det fanns ett Chinatown, järnväg byggdes m.m
Färdigtittat genom detta fönster
Fängelset
Vacker gravsten.
Man hade i alla fall in fin plats att vila på.
Finns hjärtan här också.
Butik som är en riktigt vacker byggnad.
Under sin storhetstid fanns här över 60 salooner och varje dag var det vapenstrider.
Två fordon från olika epoker.
Glansdagarna varade inte länge i Bodie. 1881 var de rika gruvarbetarna utarmade och gruvföretagen i konkurs. 1886 fanns det 1500 människor kvar. Sex år senare brann det i staden och 1890 kom elen. Tyvärr brann det igen 1932 så bara 10 procent av staden klarade sig.
1940 började Bodie bli en spökstad och är från 1962 skyddad av staten för att bevaras.

Skola
Hotell
Dessa vackra fönster.
Var en riktig upplevelse att gå där, särskilt när man är intresserad av western och historia. Men det var även tungt att se gravstenar, gamla sängar och barnvagnar. De hade markerat ut vart det eventuellt kunde vara gravar så det fanns så många som låg begravda där utan vetskap av dennes existens. På en gravsten stod det Baby Girl och sen ett årtal.
Många öden i denna staden och det gick inte att vifta bort det. Man gick varsamt upp på verandor som för länge sedan ägdes av någon.

Efter tre timmar i staden körde jag två timmar till Lake Tahoe.
Såg kossor längst vägen
Var inom Walmart och köpte lite frukt m.m. När jag kom ut igen var himlen rosa över bergen, åå vad det var vackert. Körde upp i bergen i skymningen och fick se rancher med vidsträckta staket vid foten av berget. Här kan jag bo!
Dela med andra:    

Kommentarer
Emelierssel säger:
Hej Sanna!
Kul att du ska dit, häftigt ställe!
Jag körde från Las Vegas (SF, San Diego, Sedona, Crand Canyon, LV). Körde via Beatty genom Death Valley och sov i Bishop. Finns en övergiven stad i Beatty läste jag senare.
Jag vet inte vägen alls mellan SF och Bodie men finns ju större vägar norr om bergen till Bodie. Ska du tillbaka till High way 1 rekommenderar jag Yosmite. Går att köra igenom parken och komma ut på andra sidan berget. Så vackert ställe, dock dyrt att sova i parken. Kostar 25 dollar per bil i inträde om jag minns rätt.
Nu förutsätter jag att ni hyr bil?
Buss och annat har jag tyvärr ingen koll på.
Jag ger dig gärna mer tips om du vill. Lättast på messenger Emelie Rössel (finns bara jag på fb så lätt att hitta) 😊
Postat 2017-08-05 10:13  Anmäl
Sanher säger:
Hej! Jag skulle gärna vilja besöka Bodie men funderar på hur jag tar mig dit enklast och vart är det bra att stanna på vägen för sömn osv? Är det en bra ide att utgå från SF? sedan vill jag ner mot kusten igen (highway 1). Fantastiska bilder!!

/Sanna
Postat 2017-08-04 23:14  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Dag 7 - 8
6 år sedan
Dag 5 - 6
6 år sedan
Dag 1 - 4
6 år sedan
Dag 83
10 år sedan
Dag 82
10 år sedan