Stöd Ukraina

Bibchens blogg

Torsdag 17 Februari 2011 - Stockholm

"Cosi fan tutte"

Vi har spridda platser maken och jag. Tack vare att vi accepterade det, fick vi biljetter till kvällens föreställning av Mozarts "Cosi fan tutte" på Stockholms Operan.
Fullsatt!
- Fotografering under föreställningen är inte tillåtet!
- Stäng av mobiltelefonen helt!
Dirigenten kommer in - applåder - spelet kan börja.
Vänder mig om,
- Snälla sluta prassla med papper bakom mig!"

"Skola för älskande” är undertiteln på Mozarts mest missförstådda opera om två unga män som av en upplyst filosof luras att slå vad om sina fästmörs trofasthet. Och om två unga systrar, vars cyniska tjänarinna tycker att de skall ta varje chans att lära sig mer om kärleken, närmare bestämt erotiken. Mozart skrev sin vackraste musik till en historia, som publiken länge fann oanständig. Idag tror väl ingen att man måste byta mustasch, än mindre identitet, för att förföra sin kompis flickvän.

Musik: Wolfgang Amadeus Mozart. Text: Lorenzo da Ponte. Scenografi: Ole Anders Tandberg. Kostym: Maria Geber. Ljus: Ellen Ruge. Koreografi: Anna Koch. Dramaturg: Stefan Johansson. Regi: Ole Anders Tandberg

Framförs på italienska med svensk text på textmaskin." (Operans hemsida)

Dekoren är enkel och humoristisk, där ljussättningen spelar stor roll, särskilt i skuggeffekter. Många publikskratt åt dråpliga situationer. Något fattas mig, vet inte riktigt, men jag upplever det mest som "taltexter" i första akten. Saknar arior, duetter....................
PAUS
I Gyllene salen, där franska, ryska röster hörs bland publiken. Champagne i små flaskor gör stämningen festlig, trots att flera av oss är klädda i vinterkängor.
2:a akten innehåller mer av den sorts musik, som jag tänkt mig. Mustigt Mozartspråk med svordomar och erotik. Den ene av friaren är nog Mozart själv?
Erotik, dramatik och romantik - det finns allt.
Textmaskin i taket, nog bra för att förstå, men jag är en som alltid läser texten på TV, oavsett om jag förstår språket. Vilket gör att man missar lite av musiknjutningen.

Märks kanske, att jag inte är någon erfaren operabesökare, men det ger mersmak.
Och man kan väl lära sig! :-)
Dela med andra:    

Kommentarer
Peroerik säger:
Jag trodde du var en erfaren operabesökare. Du är åtminstone mer erfaren än jag.
Postat 2011-02-17 07:53  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Slutspurten
38 veckor sedan
Meditationsvandring
38 veckor sedan
Min sommarsäng
38 veckor sedan
Kyrkbröllop
38 veckor sedan
Skur efter skur........
38 veckor sedan