Stöd Ukraina

Bejjan888s blogg

Måndag 5 November 2018 - Cairns

Cairns - Det Tropiska Norr

Copyright © Bejjan888™

Efter ett par dagar, stillasittande, i en buss var det skönt med en ledig dag. Inga tider att passa, bara ta det lugnt i sin egen takt.

Cairns läge i norra delen av Norra Queensland ger staden ett tropiskt monsunklimat med regnperiod från november till maj med häftiga monsunregn. Under denna period är det inte ovanligt att det bildas cykloner i området. Cairns har ett varmt och fuktigt klimat, till skillnad från Alice Springs och Ayers Rock som har varmt och torrt klimat. Så även fast solen inte sken ute, blev man snabbt fuktig och varm fast man knappt gjorde någonting.

Cairns, hamnstaden med en idag blomstrande turism och sockerindustri, har mycket att tacka för sitt läge och klimat. Direkt närhet till havet har bidragit till stark exportindustri och dess geografiska läge med närhet till många populära turistmål för långväga turister, såsom Stora Barriärrevet. Stora Barriärrevet är ett av världens sju underverk. Redan 1770 ritade James Cook in den framtida platsen för Cairns på kartan, då vid namn Trinity Bay. Först hundra år senare började man fundera över Trinity Bays potential som hamn. År 1876 grundades staden Cairns i all hast, i huvudsak på grund av den guldåder som upptäckts vid tidpunkten. Idag är staden omgiven av frodiga skogar och miltals av vita sandstränder med turkost havsvatten med omfattande marint liv.

För att undvika den varmaste delen av dagen försökte jag komma iväg tidigt på förmiddagen. Tittade man på kartan så var Cairns gator i stort sett ordnat i ett enda rutmönster. Så det var relativt enkelt att hitta. Vårat hotell låg ganska nära strandpromenaden, så jag gick längs den i riktning mot den konstgjorda lagunen. Det kan tyckas ingivande att ta ett dopp i det turkosa havsvattnet som följer strandpromenaden, men gör INTE det.

Dagtid går det knappt att bada på grund av ebb, men på kvällen när det är flod och havsvattnet når stranden, simmar det även saltvattenkrokodiler omkring i det turkosa vattnet. Bara för några år sedan var det en person som ändå trotsade alla varningsskyltar och tog sig ett kvällsdopp. Personen blev attackerad av en krokodil och avled. Så vad ni än gör – bada inte i havet när ni är i Cairns!

Däremot går det alldeles utmärkt att bada i den konstgjorda lagunen som ligger i staden. Den är öppen i stort sett hela dagarna utom på onsdagsförmiddagen, då lagunen görs rent och saltvattnet byts ut. Det finns grundare del för de yngre besökarna och en lite djupare del för de äldre. Lagunen är bemannad med badvakter under öppettiderna. När jag nådde fram till lagunen var det riktigt mulet och ett par regndroppar kom ner. Men det var varmt regn, så det gjorde ingenting. Och trots detta och att det var måndag, så var lagunen välbesökt.

Maskvipa.

Billabongduva.

Internationellt sett är Cairns en stad med stort utbud av restauranger, konst, kultur och butiker. Regionen har även en stark aboriginsk kultur som varat i ungefär 40 000 år och enklast att få ta del av denna kultur är att besöka en av de många lokala parkerna och kulturcentra som finns. Från lagunen gick jag längs Shield Street i riktning mot Cairns Central Shopping. På en av sidogatorna (Grafton Street) såg jag en affär med svensk flagg.

På skylten stod det Café Fika, Swedish Shop Cairns Australia. Det var ju svårt att bara gå förbi, så jag gick för att undersöka saken lite närmre. Mycket riktigt, när jag kom fram fanns det typiskt svenska varor såsom Kungsörnens snabbmakaroner, Marabou Chokladkaka, Lingonsylt, lösgodis mm, mm. Jag var ju bara tvungen att gå in! Det visade sig ganska snabbt att tjejen i kassan var också var från Sverige. Så vi kom i samspråk, på svenska såklart. Jag var ju bara tvungen att fråga om de hade Ostbågar, men tyvärr var de slut och de skulle få nästa leverans veckan därpå – så typiskt! Just där och då, i det varma vädret, hade jag jättesug efter de salta Ostbågarna. Men efter en snabb kik på deras meny började det kurra rejält i magen efter både köttbullar, våfflor, godis och en massa annat. Men det var fortfarande inte riktigt lunchtid ännu, så jag tog en meny och sa att jag skulle återkomma lite senare.

Jag fortsatte längs Shield Street och kom fram till Cairns Central Shopping, ett stort shoppingcenter med allt från klädaffärer, frisörer, restauranger och biograf. Hela två våningar, fulla med affärer, och det var rea överallt. Och eftersom de var på väg mot sommar var det bikinis, klänningar, kjolar och flip-flops in absurdum. Inne i shoppingcentret var det rejält svalt och skönt. Jag gick runt och kikade och fastnade tillslut för en tunika i linne i koboltblå. Det liksom talade till mig – köp mig. Den var jättefin och passade perfekt att ha i det varma klimatet här i Cairns. Jag var nog inne i shoppingcentret i en timme innan jag kände att det var dags att gå tillbaka till den svenska affären för lunch. Det fick bli köttbullar, potatismos, brunsås och lingonsylt. Även om det var pulvermos, så smakade det jättegott eftersom jag nu levt på restaurangmat i drygt 3 veckor med mycket kött och strips… så var pulvermoset rena himmelriket där och då.

Nu var solen i princip så högt upp på himlen som den bara kunde och det var supervarmt ute. Nu ville jag bara tillbaka till hotellet och ligga på sängen och ta det lugnt. Det kändes som en evighet innan jag kom tillbaka och den tropiska värmen gjorde mig galen.

På kvällen var vi flera som samlades i receptionen och gick till den restaurang som Michael, representanten från researrangören, rekommenderade. Någon gata från hotellet låg Cock & Bull, en restaurang med mysig miljö, med en pub och två kök. Vilket kök man fick gå fram till och beställa vid berodde på vad du valde från menyn. En heads up, om ni besöker denna restaurang är att portionerna är gigantiska! Är man ett sällskap, så dela gärna en tallrik på två personer (om man vill ha samma mat). Personalen var vana vid att man delade, så det var inget konstigt. Även om portionerna var gigantiska, var inte priserna särskilt mycket dyrare än på en vanlig restaurang. På menyn fanns nog det mesta, allt från glutenfria rätter, sallader till spaghetti och köttfärssås, lasagne och grillat kött.

Jag och en till från gruppen, beställde in en ”Death by Chocolate”, en dessert som bestod av chokladglass, kladdkaka och grädde. Eftersom priset inte skiljde sig från andra desserter tänkte vi inte mer på det. Men när vi hämtat desserten till vårat bord insåg vi hur stor den egentligen var. Och trots att vi var två som delade, så orkade vi inte äta upp allt. Speciellt inte efter de gigantiska huvudrätterna som vi just ätit. Men efter lite googlande så var denna efterrätt Cock & Bulls signatur och var känd för att den var så enormt stor och att ingen orkat äta upp den själv. Hotellet låg bara nåt kvarter längre bort och det var knappt man orkade gå, efter all mat och glass.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Sjuk hemlängtan
44 veckor sedan
Åter till Dubrovnik
44 veckor sedan
En gråmulen dag
44 veckor sedan
Shkodër och Krujë
44 veckor sedan
Slapp dag... igen
44 veckor sedan