Stöd Ukraina

Gullnas blogg

Söndag 27 Januari 2008

Boston - Chicago 2008-01-23 -- 27

Hello Chicago, hello! Landade idag 27/1 efter buss från Boston via Worcester, Albany, Schenectady, Syracuse, Rochester, Buffalo, Cleveland, Toledo med några hotellnätter på vägen.

Träffade på den här historieprofessorn, Bob, på busstationen i Albany, trevlig snubbe, rolig att prata med, erfaren. Han var med i medborgarrättsrörelsen på 60-talet, har träffat både King Jr själv och Dr Vivian som jag lyssnade på i Boston, tycker om vintern och långa vandringar med snöskor, har blivit misstänkt för drogsmuggling av militären på ett tåg i Ukraina med två k-pistar mot tinningarna; undervisar i amerikansk, rysk och balkan-historia i psyko-socialt perspektivt i USA, Ryssland och på Balkan.

Han åker till Rochester för att se brorsonen, basketproffs, spela; Rochester Razorsharks mot Quad City Riverhawks. Jag frågar om det går att fixa en biljett. Det ska inte vara något problem.

Så, väl framme i Rochester möter vi upp brorsonen och drar till slut till Blue Cross Arena. Bra platser och bra match. Hemmalaget ligger under i halvtid men vänder matchen. Brorsonen Keith Friel är en riktigt bra skytt, lagets bästa, berättade Bob före matchen, och han kom igång en bit in i första perioden; totalt kring 25 poäng. Han har också spelat i irländska landslaget då han också har irländsk medborgarskap.

Taxi-chaffisen som jag åkte med till hotellet i Toledo, Ohio, ringde och sa att han tar frugan till "the mall" för att se Rambo, så han undrade om jag ville lifta. Det var bra tajmat så jag hänger med, vill dock käka nåt först så går till en irländsk pub och ser senare Cloverfield (två timmar skakig handycam-film, lite ansträngande i början men man vänjer sig). Filmen utspelar sig på Manhattan så det var roligt att kunna känna igen sig lite nu när jag varit där.

I övrigt ... snölandskap längs hela vägen från Boston. Några plusgrader eller några minus. Snö på marken, men inte mycket på träden. Kuperat lanskap i New York, sedan mer flackt (Pennsylvania, Ohio, Indiana).

Här i Chicago är det kring noll med en del snö på marken och på bilar som inte använts senaste dagarna. Solig dag idag. Går från Greyhound-stationen förbi Union Station och Sears Tower till The loop; byter till röd linje och åker till vandrarhemmet.

Checkar in, går och käkar.

Jag och en till här på vandrarhemmet fipplar med videon och får igång den och kollar på Ferris Bueller's Day Off (klassisk Chicago-rulle).
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Stockholm 2008-05-16
15 år sedan
Tallinn 2008-05-15
15 år sedan
Pirita 2008-05-14
15 år sedan
Narva - Tallin 2008-05-13
15 år sedan
Narva 2008-05-12
15 år sedan