Stöd Ukraina

Gullnas blogg

Måndag 21 Januari 2008 - Boston

Boston 2008-01-21

Jag åker in till stan till Faneuil Hall för att lyssna på "civil rights legend" reverend Dr. C. T. Vivian som är huvudtalare idag på Martin Luther King Jr. Day (helgdag i USA). King bodde i Boston en tid, studerade vid Boston University och träffade sin fru här. Vivian var en god vän och var också med i början av medborgarrättsrörelsen, och var med i Washington 1963 när King höll "I have a dream"-talet vid Lincoln Memorial.

Efter inledning, bön, nationalsång samt Black anthem håller mayor Thomas M. Menino tal samt en från mayour's youth council. Sedan musik med Greater Love Tabernacle Church Choir ... jag kan ju citera vad mistress of ceremonies sa efteråt: "... nothing wrong with a little of Sunday on Monday!". Ett jäkla drag med andra ord. Gospel-soul-jag-vet-inte-vad.

C. T. Vivian håller tal. Han är en mycket bra retoriker, i klass med King själv, och precis som King är han ju också en van preacher ... Han behandlar förstås King, USA, svarta och vita och medborgarrättsrörelsen.

Bild: Civil rights legend, reverend Dr. C. T. Vivian.

Byggnaden Faneuil Hall är ett historiskt landmärke sig. Den stod klar 1742. Samuel Adams m fl har hållit tal här.

Jag går till Old State House, platsen för Boston Massacre, som nu har en T-banenedgång. Grön linje måste vara det äldsta t-banetåg jag sett för övrigt. De ser ut som spårvagnar och spåren är också på marknivå, d v s du går upp på tåget precis som på en buss, fast tågen går under jorden. Hur som helst, jag åker till Prudential Center. Jag åker upp till "skywalk" på 50:e våningen och tar en clam chowder och en BLT på restaurangen på 52:a våningen.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Stockholm 2008-05-16
15 år sedan
Tallinn 2008-05-15
15 år sedan
Pirita 2008-05-14
15 år sedan
Narva - Tallin 2008-05-13
15 år sedan
Narva 2008-05-12
15 år sedan