Stöd Ukraina

Trixies blogg

Fredag 30 September 2011 - Belgrad

Belgrad på 48 timmar - Damernas favorit på Dva Jelena

Klockan 19.00. Tar mig med taxi ned till Pionirski park och parlamentet; det har börjat skymma och värmen har lagt sig. Kvällen känns som sammet och jag sneddar över Trg Nikole Pasica via Terazije till Trg Republike - stadens mittpunkt enligt alla guideböcker. På vägen försöker jag ta ut pengar men mitt kort fungerar inte. Svär inombords när jag kommer på att jag stängt av kortet för utlandsköp. Går in på turistinformationen för att fråga var det finns växlingskontor och samtidigt får jag reda på att det inte är lagligt att betala med Euro. Får en karta och går sedan till den eleganta restaurangen Ruski Car på Obilicev Venac och sätter mig på deras uteservering. Beställer in ett glas serbiskt rosévin; det är rubinrött och glittrar lite i skenet av stearinljuset. Väldigt gott.

Bekymrar mig över att jag bara har 500 dinarer som jag fått i växel av taxichauffören när jag betalt i Euro. Spotlights lyser upp träden och de har börjat gulna av det varit en väldigt torr sommar. Ruski Car är pampigt med vacker inredning - ett skönt ställe att sitta och titta på flanörer.

Lite senare sneddar jag Trg Republike igen och där i en fontän håller en Golden Retriver på att svalka sig. Det är faktiskt så man blir lite avundsjuk. Letar mig vidare till Skadarlija i Stari Grad (gamla stan) för att äta middag och eftersom klockan är strax över åtta så är jag tidigt ute. Jag frågar en liten tant som sitter i ett gathörn och säljer vackra blomsterbuketter - hon kan ingen engelska men pekar dit jag ska gå. Skadarlija är en vacker stadsdel med smala kullerstensbelagda gator, tidigare hemvist för romer och är stadens bohemkvarter eller Belgrads svar på Montmartre. Jag hittar Skadarska, gatan med många restauranger och väljer efter ett tag Dva Jelena.

En restaurang som med anor från 1800-talets mitt och vars namn betyder De två hjortarna och jag läser i menyn att historiens namn syftar på en historia om en jägare som kom hit med två hjortar och bagarhustrun Petronija tillagade dem i bakugnen och allt sedan dess har restaurangen hetat Dva Jelena och varit en samlingspunkt för konstnärer, hantverkare, statstjänstemän och - naturligtvis - turister sedan dess.

Sätter mig på deras terrass och frågar den unge servitören vad han kan rekommendera:
- Du måste prova Karadordeva snicla - den är damernas favorit.
Karadordeva är mera känd i Sverige som Karadorde eller Svarte George och ledde den serbiska revolutionen 1804-13 och anses som grundaren av det moderna Serbien. I början av 1800-talet ledde han ett uppror mot det ottomanska riket och intog Belgrad 1806.
Jag beställer in ett glas vitt serbiskt vin och en god sallad toppad med ost och är lite nyfiken på huvudrätten.
- Varför är det damernas favorit?
Servitören tittar förvånat på mig, blir röd om kinderna och jag viftar bort frågan för att inte göra honom besvärad.
- Ni förstår, att det är en rullad schnitzel ostfylld och damerna tycker om den...på grund av formen.
När jag får in rätten säger servitören lättad:
- Det är lite pinsamt att förklara men i det här landet älskar alla damer den här rätten och på internationella kvinnodagen den 8 mars säljer vi säkert minst hundra sådana här.
Jag förstår precis.

Kostnader:
taxiresa cirka 30 kronor
ett glas rosé 35 kronor
en tomatsallad toppad med ost 25 kronor
Svarte Georges Schnitzel 80 kronor
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet