Torsdag 6 December 2007 - Barcelona
Barcelona 2007-12-06
Planeringsdag. Gör ingenting på stan förutom äter mat. Jag skulle gärna stanna längre i Barcelona. Jag har inte kollat in hälften av minimum vad gäller arkitektur och det finns massor av annat av intresse. Men, jag har några dagar planerade och lämnar stan och landet imorgon.
Så, adjö till Spanien och för att summera: I allmänhet kan inte folk prata engelska, åtminstone inte i Madrid (Barcelona är mycket mer internationellt). Frankrike har dåligt rykte men spanjorerna (i Madrid) är värre. Och min spanska haltar rejält. Det var 15 år sedan jag läste spanska.
Maten är trist, menyerna förvirrande. Jag har inte orkat sätta mig in i matkulturen i Spanien egentligen. Jag känner mig som en riktig amatör. Racion översätts med plate. Platos översätts med main course. En racion kan bestå av en tallrik full med kalla chorizo-skivor. Jag vet inte vad det ska föreställa. Det är inte tapas, eller kanske det är det. Men det kostar som en varmrätt. Tapas har jag ätit ett par gånger. Det är rätt okej. Det är ofta det roligaste och godaste alternativet. Väljer man inte tapas utan en plato kan man göra rätt i att ta reda på exakt vad den består av, för ofta är det bara t ex kött och pommes frites och inga grönsaker eller något annat; i så fall vill man ha en förrätt för att komplettera.
Men det roliga med Spanien är att alla städer verkar mycket olika varandra.