Gullnas blogg

Fredag 7 December 2007 - Barcelona

Barcelona - Miami 2007-12-07

Går upp tidigt och tar t-banan och byter till pendeltåget till flygplatsen. Biljetten till pendeltåget får man gratis ... jag vet inte vad det handlar om, men man får en biljett i handen och den är gratis!

Flyger till Düsseldorf. Kopplar upp mig på Vodafones trådlösa nät på flygplatsen i Düsseldorf. Jag fick en underbar handledning för konfiguration av uppkopplingen, skriven av någon tysk som inte är så bra på engelska ... några utdrag:

---

The way to configure your calculator

Thus you furnish your notebook (Windows XP) for Vodafone Wireless LAN.

After successful installation Windows XP announces "new network device install" and inserts a network symbol in the task strip ...

Pretend then in the following window "with the wireless networks connect" under "available networks" the symbol for WLAN (small radio tower) in.

Mark in the following window "qualities of wireless network connections" again the WLAN network.

Give in the following window "wireless network qualities" in the input field "Networks-Name (SSID)" the sign result Vodafone (or "any") ...

Ready. If you are in reach of a Vodafone WLAN net, receive with right configuration of the WLAN map the tip that a connection could be produced.

In the area "Authentication" no settings must be carried out normally as the following picture points.

The access to the Internet about Vodafone Wireless LAN is realised by means of DHCP. This assigns a TCP/IP address to the calculator ...

---

Hmmm, snälla ge min miniräknare en unik IP-adress ...

Nu är det så här, jag ska till USA, och man behöver ju en biljett ut ur USA för att få komma in i landet; man får inte ens checka in utan retur-/exitbiljett. Jag har beställt en flygbiljett ut ur USA, på Internet givetvis, men efter att jag kollat min inbox i sista stund, i Düsseldorf, har jag fortfarande inte fått det slutgiltiga bekräftelsemailet på biljetten. Det känns inte 100 %. Det jag har är det första bekräftelsemailet, där det står att man ska vänta på det andra. På papper har jag endast en dålig utskrift av en screenshot av halva mailet. Det känns inte kul, men jag tänker att det bör gå. Jag vet inte hur hårda de är. Det är bara en formalitetet som saknas. Hur som helst, det går bra.

Vad jag inte vill göra är att visa upp utskriften på Miami flygplats. Men jodå, det var jag tvungen att göra. Inga problem dock! Och frågor hade de. Tre tjänstemän, tre olika stationer, ställde delvis samma frågor. När var du i staterna sist? Hur länge var du här? Hur länge ska du stanna här nu? Så länge? -- Var är ditt bagage? (Jag har bara en 30-liters ryggsäck.) Vad jobbar du med? Unemployed?!? Hur mycket pengar har du med dig? Vilket var ditt syfte med resan till Egypten? Hur länge var du där?

Jag har nu gjort samma misstag som i Egypten för övrigt: jag har inga kontanter. Jag tänkte ta bussen men kan inte för jag har inga dollar, och jag hittar ingen ATM, så jag tar en taxi till vandrarhemmet i Miami Beach. En bra bit före bron (McArthur) tar det stopp. Det visar sig en bra stund senare att bron är helt stängd västerut, det vill säga i riktning från Miami Beach, på grund av en olycka. Jag tror jag satt tre kvart eller en timme i taxin (fast pris dock).

Mycket varmt, hög luftfuktighet.

Checkar in. Käkar en hamburgare på en spansk (no shit) restaurang. Går och lägger mig, tidigt. Det är party på vandrarhemmet; det är ju fredag, det är Miami Beach. Personalen spelar musik på hög volym. Det är rörigt. Folk kommer och går, alla dörrar är öppna, man vet inte vilka som hör hemma där, folk är mer eller mindre berusade.
Dela med andra:    

Kommentarer
Missx säger:
Ja det är mycket frågor när man ska in i USA....oops att man är arbetslös ska man inte knysta om.
Postat 2007-12-16 19:07  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Stockholm 2008-05-16
18 år sedan
Tallinn 2008-05-15
18 år sedan
Pirita 2008-05-14
18 år sedan
Narva - Tallin 2008-05-13