Stöd Ukraina

Moniqes blogg

Torsdag 18 September 2008 - Bangkok

Bangkok runt

Dags för frukost. Skriver lite i dagboken, och går sedan ut på stan. Vi har tänkt oss lite buddha och shopping. Utanför hotellet vill en anställd pracka på oss en tur med taxi för 1000 bath, runt till buddhor och givetvis butiker. Vi går. Ute på gatan stoppar en annan man oss och talar om att det är stängt vid sovande buddha och Grand Palats. Han vill visa oss en annan tur. Vi går. Letar oss fram till guldbuddhan, men den är i malpåse, för de renoverar lokalen och bygger dessutom nytt.

Går vidare, ser en tuk-tuk med namnet Monika. Tar en taxi till sovande buddha, här är inte stängt. Vi går in, tar av oss skorna och jag får dölja axlarna med en schal som finns att låna. Mycket turister. Det har det varit hela tiden sedan Beijing, och det är mest japaner. De är lins-lusar allihopa tror jag.

Efter vandrat runt hela området med dessa fantastiska byggnader och utsmyckningar får vi nog och går ut. Genast blir vi överfallna av taxichaufförer. De lovar att vi skall få se allt vackert och besöka butiker med siden och juveler, men vill vi skall betala en hel del bath. Vi vill inte. Vi vill till MBK. En chaufför blir sur o går. De är som hökar. Vi sätter oss i en bil. Ok säger chauffören, men vägrar sätta på taxameter. Han vill ha 100 bath. Vi stannar honom och går ut. Vi åker endast med taxametern på. Det blir billigast.

Går från området, blir stoppade ett flertal gånger av folk som säger vi går fel väg, entrén till Grand Palats är på andra sidan – men vi skall inte till Grand Palats. Vi möter ett turistpar som undrar om vi vet var de är, de har samma erfarenhet av taxichaufförer.

Kommer i alla fall vidare och ifrån området. Går en lång sträcka och passerar en stor väg. Möter ytterligare ett par som undrar om vi vet var de är. Kartorna verkar inte stämma med verkligheten. Köper vatten i en butik, går vidare. Det är varmt. Stoppar en taxi som utan problem tar oss till MBK. Äter lite och köper det vi skall. Tar Skye Train till Nana station, ett byte på vägen.

Den tidigare vackra o trevliga gatan, Sukhumvit road är sig inte lik. Det är shoppingstånd hela trottoarerna. Massor av folk. Skye Train går över gatan och gör att solen knappt når ner. Trafiken är öronbedövande. Ser min gamla skräddares butik, Baron´s Fashion. Går till Nana hotell, nostalgi, bodde där förr i tiden.

Chock, vilken förändring – på Nana´s bar mot vägen sitter bara män. Mitt emot på discobarerna är det bara kvinnor. Musiken är hög och kommersen lika så. Jag blir besviken. Inget att rekommendera. Vi fortsätter gå, tar en taxi till hotellet. Var ute över sex tim och gick.

Har kontakt med yttervärlden, jobbar med datorn. Kvällen går fort.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet