Stöd Ukraina

Kustaffes blogg

Tisdag 26 Februari 2008 - Bali

BALI 2002 och 2003

Jag har varit på Bali två gånger. Bodde på ett mycket bra hotell som heter Santika Beach vid Kuta. Den första gången var 2002 när bomben detonerade i Kuta, jag och min fru satt på hotellbalkongen och tog en kopp kaffe när det plötsligt blev ett stort ljussken på himmelen och allt blev svart. Ingen som helst aning om vad som hänt gick vi så småningom och lade oss. Klockan 0600 på morgonen ringde vår dotter oss och undrade om vi levde, hon hade då på natten kommit hem och sett på CNN om att en bomb detonerat på Bali så det var av henne vi blev informerade om vad som hänt. Vi bestämde oss för att lugnt stanna kvar , vi resonerade som så att det som redan hänt händer inte igen. På flygplatsen var det självklart stor trafik och Bali tömdes faktiskt ganska rejält på turister på ett par dagar.
Hotellträdgården
Andra gången vi reste åter till Bali var ett år senare till ettårs-ceremonin efter bomben och bodde då på samma hotell. Hotellet är inte speciellt stort men hade en fantastisk service, mat och en underbart vacker trädgård med pool och strand. Stränderna är lite lömska med alla sina vassa koraller som finns där så jag rekommenderar någon form av badskor när man badar, själv hade jag köpt kanot-skor vilka man kunde gå i hela dagarna och även att bada med.
Vi anlitade där nere en turistguide som heter AGAPE vilken vi var mycket nöjda med. Han ställde alltid upp även med transfer till och från flygplatsen. Han ordnade oxå bättre pris på hotellet än vad jag kunde göra på internet. Han guidade oss runt hela ön på de sevärdheter so var av värde bl.a. var vi två dygn på norra delen som heter Lovina och var ute på delfinsafari vilket var en stor upplevelse som jag vill rekommendera.
Agape ordnade också så att vi var med på en begravning som för oss var mycket annorlunda.
Platser att besöka:
Plockning av kryddnejlika
Munduk – odlingar av kaffe, cacao mango, och en massa annat matnyttigt.
Celuk - och såg på stone-carving och wood-carving, fantastiskt hantverk.
Bedugul – ett vackert område på ön med en stor insjö vacker natur och en stor moské.
Kintamani – en by uppe på höjderna med stor utsikt över landskapet och en fin utsikt mot vulkanen.
Penulisan – ett gammalt tempel - från 1100-talet har jag för mig.
En seafood-middag i solnedgången på stranden på Jimbaran måste upplevas. Mycket vackert.
Vi flög över till Lombok och var där i två dygn, detta var en lite annorlunda ö med sin regnskog och naturligtvis också väl värd att besöka.
Tog därifrån båt tillbaks till Bali.
Ja det finns mycket vackert att se på Bali, en fantastiskt vacker ö med mycket sevärt så jag är verkligen avundsjuk på dig som tänker åka dit.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

En betydelsefull papperslapp
16 år sedan
Albert Camus (1913-1960)
16 år sedan
BALI 2002 och 2003
16 år sedan
5 veckor i Bangladesh
16 år sedan

Senaste bildkommentarerna

Haidi
Haidi säger om Kustaffes bild "Plockning av kryddnejlika":
Vilka stegar
28 december 2008 19:57
Marika
Marika säger om Kustaffes bild "2 dagar efter det small":
Ofattbart...
6 juli 2008 23:53
Cruzer
Cruzer säger om Kustaffes bild "Bali":
Den var inte dålig du =D
24 mars 2008 23:02