Stöd Ukraina

Surfnurses blogg

Torsdag 30 Augusti 2007

Avkopplande semester..

Nyligen kommit hem från en skön & avkopplande semester på Malta. Malta, tänker många..den där pyttelilla ön strax söder om Sicilien. Så hade många säkert svarat för 10 år sedan, då jag besökte ön för första gången. Den kändes då väldigt exotisk, tror inte många svenskar kände till Malta som charterresemål. I dag reser vi dit som till vilken annan medelshavsö, Malta är lika känt som Kos eller Kreta som charterresemål. Har alltså nyligen kommit därifrån, och det var inte min andra resa utan min fjärde till denna vackra men karga ö.

Då kan man fråga sig, vad är det som gör att jag reser dit fyra gånger? Två veckor för 10 år sedan hade gott och väl räckt till för att se alla kyrkor, ruiner, badstränder. Nej, utan det som fått mig att resa tilbaka är det vänliga bemötandet hos lokalbefolkningen, utforskandet av platser utanför turistmålen samt försöka leva ett liv utan att vara alltför mycket turist. Det sistnämda trivs jag bäst med. Känner mig nästan som en del av lokalbefolkningen, vet vilka bussar som går till olika ställen, irriterar mig på turister som absolut måste ta en bild av just den fontänen som jag sitter vid. Ändå är jag turist själv (skrattar).

Har ni möjlighet, åk dit några gånger och utforska livet utanför själva turistorten. Lev er in i hur lokalbefolkningen lever, försök se turismen genom deras ögon. Det blir så mycket roligare, kan jag lova er.
Dela med andra:    

Kommentarer
Laplander säger:
Känner nog litet som dig vad det gäller turister även om jag ibland kan te mig ganska fånig i lokalbefolkningens ögon där jag går omkring med min kamera och ryggsäck på ryggen,

jag älskade maltabefolkningens sätt att se på turister som ett inslag i vardagen och inte enbart ett sätt att tjäna snabba pengar genom att tjata om att de ska köpa en massa krafs som vi inte behöver.

roligt att höra av någon annan som gillade malta, vi kommer nog att återvända dit inom en snar framtid för att gå på trav och ha litet "mys" med barnen, för som jag skrev i min blogg så finns det nog inte mycket bättre resmål för att äte gott och strosa runt i gamla gränder, besöka katedraler,borgar och fika gott på café med en kort flygresa och allt samlat på liten yta.
Bosse
Postat 2007-08-31 10:42  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Minisemester
15 år sedan
Charterresa..
15 år sedan
Semestern..
15 år sedan
Semester
15 år sedan
Hem ljuva hem..
16 år sedan