Stöd Ukraina

Peroeriks blogg

Tisdag 11 Mars 2014 - Ras al Khaimah

Återbesök i Förenade Arabemiraten

Vi flyger denna gång med Emirates direkt från Stockholm till Dubai. På vägen passerar vi över de världspolitiskt aktuella platserna Kiev och Krim. Sedan över Turkiet och Kurdistan, som ju officiellt inte finns. Turkiet och Irak har var sin bit. Över Irak, flyger vi mellan floderna Eufrat och Tigris och har alltså mänsklighetens vagga, Mesopotamien, under oss, åtminstone om man ska tro Bibeln.
Bagdad såg i kvällsmörkret fridfullt ut från luften. Kring Basra och Kuwait City flammade oljekällornas gaslågor i sådan mängd som vore de ljusen på min födelsedags-tårta. Sedan försvann allt i moln och vi kunde från ovan beskåda ett praktfullt åskväder, mäktigt att se uppifrån.

Vi landade i Dubai på tid. Sedan blev det långt köande för att komma genom pass-kontrollen. Då vi stod där dök en av våra grannar i Stockholm upp. Hon bor en våning ovanför oss men vi hade inte talat med varandra på några veckor, så ingen av oss hade sagt att vi skulle flyga till Dubai. Ibland verkar världen extra liten.

Efter passkontrollen var det tid för ca. en timme i minibuss för att komma till vårt hotell, Hilton Ras Al Khaimah Beach Resort and Spa.
Incheckning och sedan bums i säng.

Hotellet

Vi hade begärt att få ett villarum med terrass, d.v.s. rum i markplanet. Vi fick ett rum med balkong en trappa upp. Vi var inte helt nöjda.

Fram på förmiddagen den första dagen i R.A.K. fick vi dock meddelande från recep-tionen att vi skulle få byta rum från våning 1, till ett rum i markplanet så som vi önskat från början. Nu var vi helt nöjda med vår inkvartering.

Vi fick alltså det vi önskat, villarum med havsutsikt och med altan. Framför altanen fanns en liten gräsmatta och bortom den, stranden. Det var alltså 20 – 30 meter till bad beroende på tidvattnet.

Vattnet som är Persiska viken/Arabiska viken är världens nästa saltaste hav och man flyter som en kork. De allra bästa dagarna var vattentemperaturen ca 25 grader. Man kunde ligga still i havet och flyta, sakta gungande av dyningen. Endast en dag blåste det för hårt för att bada.

Efter badet blev det ibland lite promenad på stranden. Då solen börjat bli för stark låg vi i våra solstolar/-sängar på gräsmattan utanför rummet. Solstolarna hade så gott som varje morgon försetts med en strandhandduk genom vår fantastiska ”lifeguard” Uttar, från Filippinerna. Han skötte om oss och såg till att vi hade det bra. Då vi ville ha det stora parasollet uppfällt eller nedfällt behövde vi bara antyda vår önskan så kom han och hjälpte oss.

Den dag i veckan då han var ledig fick vi lov att vara något tydligare med våra öns-kemål men servicen fanns alltid nära till hands.

Man kan både bada i havet vid två långa sandstränder inom området eller i någon av alla poolerna. Det finns både uppvärmda pooler med sötvatten och en inte tempererad pool med saltvatten.

Mat och dryck

Frukosten på hotellet visade sig vara precis lika bra som vi mindes den från förra årets besök på detta hotell.
Om man inte vill eller orkar promenera från huset där man har sitt rum till frukostrestaurangen kan man ringa receptionen för att bli hämtad med en liten ”golfbil”.
Vi föredrog dock att promenera. Oftast hade vi dessutom hunnit ta en morgonpromenad på en halvtimme före frukost, som vi åt lite senare på förmiddagen.

Före morgonpromenaderna lagade vi vårt eget kaffe på rummet. Vattenkokare, kaffemuggar, snabbkaffe och te finns på rummen.

Denna gång hade vi bara bokat rum med frukost. Övriga måltider löste vi på lite olika sätt. Vi åt både på rummet/terrassen och på restaurang. Vistelsen kan beställas både med halvpension och som all-inclusive.

På hotellområdet finns ett antal restauranger med lite olika inriktning allt från den stora restaurangens bufféer till en exklusiv brasiliansk restaurang med grillat kött som specialitet.

På stranden finns en bar och en BBQ-restaurang för lunch. På kvällarna omvandlas den till seafood-restaurang. I hotellets huvudbyggnad finns också en italiensk restaurang och i anslutning till den brasilianska, som ligger i andra änden av hotellområdet, finns en asiatisk.

Inne i staden Ras Al Khaimah finns traditionella arabiska restauranger och de flesta amerikanska snabbmatskedjor såsom McDonalds och KFC, att tillgå.

Att tänka på vid resa hit och till övriga muslimska länder är att ingen alkohol serveras på restauranger utanför hotellen. Utbudet på det som serveras på hotellen är dessu-tom mycket begränsat.

Som kuriosa kan nämnas att om man vid sin vistelse i Förenade Arabemiraten avser att besöka emiratet Sharja som ligger i direkt anslutning till Dubai, så är all alkohol förbjuden, vilket innebär att även innehav av alkohol är straffbart, precis som med narkotika hos oss.

Kommunikationer

Den första dagen i R.A.K. hämtade vi också ut den hyrbil som vi beställt och betalat i förväg. Biluthyrningen finns på hotellet så promenaden dit var kort. Vi hade beställt en liten bil och det vi fick var en liten Chevrolet Spark. Vad som var riktigt roligt med denna bil var att den visade sig vara turkos-färgad, min hustrus älsklingsfärg. Hustrun har länge ”tjatat” om att vi nästa gång borde skaffa oss en turkos bil, men jag vägrar.

Bilen var fulltankad. Avtalet omfattade fria mil och nödvändiga försäkringar. Kostnaden för 11 dagars hyra blev ca 1900 kr. Vi körde upp ungefär en full tank och återfyll-de för totalt ca 130 kr. Bensinpriset i Arabemiraten kan man inte klaga på.

Trafiken är relativt tät och snabb. Dessutom är trafikplaneringen lite annorlunda än den vi är vana vid i Sverige. Det är planerat för väldigt mycket U-svängar. Intervaller-na på trafikljusen är väldigt långa så det bildas ofta köer. Då det inte är planerat för U-svängar så är det rondeller. I sessa rondeller gäller det att vara uppmärksam då regelverket inte verkar vara riktigt som hos oss, eller också så är det ingen som bryr sig.

Om man inte hyr bil så tar man sig enkelt in till stan antingen med taxi, vilket är billigt. Det är också gott om taxibilar. Eller så åker man shuttlebus från hotellet in till Hiltonhotellet inne i stan.

Födelsedag

En av anledningarna till denna resa var att ”fly” eventuellt ståhej kring min 70-årsdag som inföll i mitten av mars. Till saken hör att jag själv inte är någon älskare av festarrangemang och någon extra uppmärksamhet kring mitt åldrandes milstolpar är långt ifrån nödvändigt.

Födelsedagen förflöt i det närmste obemärkt med undantag för att jag denna dag hade mobiltelefonen påslagen ett antal gånger för att kolla gratulations-SMS och besvara dem. Jag tackade också för gratulationer via Facebook på min surfplatta.

På födelsedagens kväll blev det lite uppklätt med vit kortärmsskjorta och snygga ljusa byxor vid hustruns sida i nysydd kjol, för ett besök på Pura Vida, den brasilianska restaurangen. Vi satt ute i månskenet och avåt utmärkt grillade lammracks med French fries.

Till detta drack jag en vanlig ”industri-öl” som är det enda som finns att tillgå på hotellet. Efter hemkomsten till hotellrummet ”firade” jag dock med en medhavd Ale från Oppiegårds bryggeri i Hedemora.

Hustrun drack som vanligt vatten, denna gång med bubblor dagen till ära.

Sysselsättning

Vi spenderade de hetaste timmarna på dagen under parasoll, lyssnade på i förväg nedladdade Sommar i P1 från 2013. Det är sällan vi lyssnar på dessa program direkt men de är väldigt avkopplande att ha med på en resa som denna.

Förutom att spendera tiden i horisontalläge under parasoll eller flytande i det härliga havet så såg vi oss lite omkring. Vi hade ju hyrt en bil för att kunna ta oss runt lite och det gjorde vi också. Vi åkte bland annat till de olika shopping-malls som finns i R.A.K.
Vi besökte också den gamla staden och dess marknadsområde samt en stor grönsaksmarknad som nog i första hand var avsedd för företagare i restaurangbranschen eller butiksägare.

Vi använde naturligtvis också bilen för att jag skulle kunna utöva min hobby Geocaching. Vi letade efter ett antal cachar men jag fann denna gång bara en. Vid en av de utflykterna hade vi planerat att kunna köra ända fram till cachen. Det hade dock regnat kraftigt natten innan så när vi svängde av uppåt bergen visade det sig att ett stort stycke av vägen var bortspolad. Det blev till att gå den sista kilometern till cache-gömman.

Om man inte vill lämna hotellområdet finns en hel del aktiviteter för den som så öns-kar. Det finns ett vattensportcenter där man kan bl. a. hyra vattenscooter, flyga ett ultralätt ”flygplan” buret av en drakskärm eller varför inte testa parsailing, d v s sväva i en fallskärm bogserad efter en snabb motorbåt.

Vi hade dock som tidigare sagts endast lust att ta det lugnt, mestadels i skuggan. Man blir solbrun där med kan jag meddela, dock inte bränd.

Utflykter

Vi brydde oss denna gång inte om att delta i någon av de utflykter som resebyrån anordnade. Resebyrån (Apollo) var för övrigt helt osynlig med sin representation på hotellet. Inte ens en informationspärm fanns att titta i, vilket jag påpekade till dem via mail och fick till svar att det ska finnas. Borde varit på sin plats att de kolla upp detta men det skedde inte under de två veckor vi var där.
Den som ledde det så kallade välkomstmötet var en arabisk man från det företag (Dessert Adventures) som anordnar utflykter för Apollo. Han talade engelska men alla är inte så bra på att varken förstå engelska eller att ställa frågor på engelska.
Hela välkomstmötet handlade dessutom bara om utflykterna som erbjöds till Dubai och nästa inget om orten vi var på.

Utflykt till Dubai återkommer jag till i ett särskilt avsnitt.

Vill man kan man också åka på båtutflykt med möjlighet till bad och snorkling. Då måste man dock tänka på att ta med sig sitt pass för resan går först med buss in till Oman där man stiger ombord på båten.
Dubai
Vil landade visserligen i Dubai men då var det mörkt så att vi inte kunde se något av den spektakulära staden Dubai City.

Dubai är naturligtvis ett givet utflyktsmål då man är här. Det finns ett antal varianter på dagsutflykter dit. Om man inte vill följa med på reseföretagets utflykter dit är bästa sättet att ta en taxi med guide för en dag, det blir både billigare bekvämare och bättre. Hotellet kan tipsa om bra taxiförare som kan åta sig detta för 700 – 1000 Dirham för en dagsutflykt. Våra grannar i huset var mycket nöjda med sin utflykt med taxi.

Vi hade bestämt att vi skulle göra ett besök i Dubai under vår vistelse i ”Emiraten”.
Först undersökte vi de möjligheter som resebyrån (Apollo) erbjöd. Det var inte helt lätt eftersom ingen informationspärm fanns på hotellet. Vi fick nöja oss med den in-formation som vi fått före avresa samt den information som gavs vid ”välkomstmötet”.

Om man vill besöka Dubai ska man inte som jag köra hyrbil dit. Trafiksituationen i Dubai är förskräcklig. Mycket bilar, långa köer, många filer. Det är motorvägsramper överallt och det är inte lätt att hitta hur man ska åka, trots tillgång på GPS. Allra svår-ast var det att hitta ut ur staden igen då vi skulle åter till R.A.K. Vi tog oss flera gånger fram till den motorväg (bypass road) som går runt staden Dubai City, men att komma ner på den i rätt riktning var knepigare än jag anat. Vi var gång på gång på väg i riktning mot Abu Dabi och inte dit vi skulle.

Vi tog alltså dumt nog hyrbilen till Dubai. Det var det dummaste man kan göra om man vill se något av Dubai. Som jag nämnde tidigare så är det inte lätt att köra i Du-bai City och att veta vart man ska är heller inte lätt. Vår upplevelse av Dubai blev inte vad vi hoppats på men man får skylla sig själv då man inte lyssnar på goda råd. Felet är helt och hållet mitt. Hustrun förespråkade en taxiresa.

Summering

Förenade Arabemiraten är ett fantastiskt resmål för i första hand sol och bad.
För dem som är intresserade av att spela golf kan detta resmål också rekommenderas enligt uppgift från bekanta som ägnar sig åt denna sport.
I mars då vi varit där två år i rad är det som då svensk sommar är som allra bäst. Ca 30 grader i luften och nästan 25 i vattnet. Solsäkert. Låg luftfuktighet, ingen klibbig värme.
Bra service, åtminstone på det hotell vi varit på.
Bra mat.

Vi kommer sannolikt att återvända ytterligare minst en gång och då ska vi besöka Dubai via taxi med guide.
Dela med andra:    

Kommentarer
Bibchen säger till Peroerik:
Ja men tiden PO tiden...? Var finns den?
Postat 2014-04-09 21:17  Anmäl
Peroerik säger till Bibchen:
Som jag har väntat på att få lite glada tillrop från dig. :-)
Postat 2014-04-09 19:46  Anmäl
Bibchen säger:
Tack för trevlig reseberättelse, som jag äntligen fått tid att ta del av! :-)
Postat 2014-04-08 19:03  Anmäl
Peroerik säger till Ivan:
Hej,

jag räknade fel i mitt förra svar till dig. Det är i 12 länder som jag letat, och funnit geocachar.
Postat 2014-04-08 12:00  Anmäl
Peroerik säger till Brigitta:
Tack, ja det var avkopplande.
Postat 2014-04-08 11:59  Anmäl
Brigitta säger:
Grattis i efterskott! Verkar ha varit en skön resa trots bil i Dubai.
Postat 2014-04-06 16:52  Anmäl
Peroerik säger till Ivan:
Precis, det är en modern variant på gammal lek.
Jag tror att jag hittat cachar i 8 länder hittills.

Visst jag har lagt ut en i Fatbursparken och ytterligare 3 här på Söder.
Postat 2014-04-06 12:58  Anmäl
Ivan säger till Peroerik:
Hej Per-Ola!
Verkar vara en ny variant av; Fisk, fågel eller mellanrum.
700 är väl inte dåligt. I hur många länder?
Du kanske har en i Fatbursparken.
Postat 2014-04-06 09:44  Anmäl
Peroerik säger till Ivan:
Hej och tack för dina kommentarer.
Geocaching är ingen tävlingsform för bilar utan en sysselsättning där man med hjälp av GPS letar efter behållare med en loggbok. Dessa finns i hela världen just nu i ett antal av ca 2,5 milj. Själv har jag bara hittat ca 700 av dessa.
//Per-Ola
Postat 2014-04-06 07:28  Anmäl
Ivan säger:
Geocaching. Vad är detta. Har biltävlat en hel del. Vanligt rally, OT tävlingar på skogsvägar och 24-timmars på rundbana (gamla Skarpnäcks flyplats. Nu bebyggd). Aldrig hört om denna tävling med bil.
Resebyråns hotellpärm.
Tyvärr är det så att denna pärm ofta försvinner. En del resenärer tror att den bara är asvsedd för dem.
Tar den med upp på rummet och där blir den liggande hela veckan.
Oftast finns samma info på resebyråns hemsida så man kan kolla själv.
Har dock aldrig själv råkat ut för detta eftersom vi nästan alltid reser på egen hand.
Postat 2014-04-05 00:40  Anmäl

Sida:12Nästa
Skriv kommentar
Arkivet