Stöd Ukraina

Surfwannabies blogg

Fredag 30 Maj 2008
Resealbum: Bröllopsresan

Aldrig mer All-Inclusive

Äntligen är man hemma igen!?
Efter en fantastiskt romantisk resa med kärlek,vin och god(?) mat ville jag faktiskt hem.. Anledningen till att vi valde ett all-inclusive hotell var att vi skulle gifta oss och ville kosta på oss lite lyx för en gångs skull. Har aldrig bott på ett sådant innan och är egentligen lite anti det konceptet , tyvärr stämde min uppfattning.

På ett sätt är det jätte praktiskt att ha allt samlat på ett ställe.
Fint boende,massor med restauranger och barer med kvällsunderhållning inom räckhåll,fina poolområden,gym och spa med div. aerobics/yoga pass och bara ett stenkast till en vacker strand.
För barnfamiljer är det rena paradiset,jag menar det är ju perfekt att inte behöva tänka på var och när man ska äta,och hur mycket det kostar plus alla aktiviteter som erbjuds för hela familjen.
Men i längden blir det så himla tråkigt.

Vi kände oss lite som fångar i ett lyxfängelse..tro mig vi rymde några gånger bara för att bli varse om att som turist anses du vara miljonär och får betala därefter.
Tydligen har Dominikanska Republiken världens högsta arbetslöshet och vid flera tillfällen försökte locals "råna" oss dvs. tvinga oss att betala för tjänster vi inte bett om tex. visa riktningen till närmaste restaurang eller taxi etc. När vi vänligt men bestämt tackade nej till hjälp blev de förbannade.
Jag kan förstå deras frustration men det gynnar knappast turismen att de får rykte om sig att vara gnidiga och otrevliga.
Naturligtvis fick vi uppleva många trevliga stunder också. Tex när vi blev vänner med en musik trio som spelade en kväll vid vårt bord. Vi blev så begaistrade av deras musik att de fick spela på vårt bröllop. Det blev ett oförglömligt minne och vi blev även hembjudna till deras gigantiska familj.

På det hela taget var det en jättehärlig resa och få komma bort och se ett nytt land.Tyvärr fick jag bara surfa en dag men jag fick några fina åk ändå...
Dela med andra:    

Kommentarer
Surfwannabie säger:
Ha en fantastiskt trevlig resa!
//M
Postat 2011-12-05 19:54  Anmäl
Alexkaribien säger:
Ursäkta en miss... När jag skriver om den sydöstra delen så heter byn inte Puerto Plata utan Punta Cana. Blandar jämt ihop dem.
Postat 2011-11-22 16:10  Anmäl
Alexkaribien säger:
Trist att du fick en negativ bild av landet. Det händer den bäste, på resor i hela världen.

Exempelvis - Jag har varit i Frankrike varje sommar sedan många år tillbaka. Vissa år undrar man varför man åker dit, andra år längtar man tillbaka så fort man kommer hem igen. Det beror inte bara på var man åker utan fram för allt vilka man träffar.

Så är det väl med alla turistdestinationer. Har man otur så kan man få mindre lyckade upplevelser. Men det betyder ju inte att hela landet erbjuder samma negativa upplevelser för alla resenärer. Eller hur.

För mig är Dominikanska Republiken ett av de roligaste, mest variationsrika och spännande destinationerna i världen. OK, det är klart att om man har en riktigt fet plånbok och kan åka runt bland alla öar i Västindien, eller är så modig och äventyrslysten att du vågar båtluffa i Asien. Ja, det kan vara ett par snäpp till på upplevelseskalan. Men för oss med lite mer normala förutsättningar så erbjuder Dominikanska Republiken det som man förknippar med paradiset.

Puerto Plata med den närmaste omgivningen, där du vistades, är tyvärr överexploaterad. Ta dig istället till Samana i nordöst. Ca 3 timmar med buss från Puerto Plata. Det är fullt möjligt att åka bara två, tre dagar dit och sedan återvända till hotellet i PP. Det är underbart vackert och du möter härliga människor.

Även dit du hade tänkt åka från början (sydöstdra delen) är det lite mer luft mellan hotellen, och det går faktiskt att surfa riktigt bra. Stranden heter Macao och ligger ca halvtimmen norr om hotellen i Bavaro, ca 1 timme från Puerto Plata. Det går nu att bo direkt på stranden i Macao. Det är samma Swell som träffar Puerto Rico då samma havsbottensförkastning leder ända fram hit. Riktigt bra tryck i vågorna, men även nybörjarvänligt i den södra delen med en skyddad vik.

Hoppas du vågar ta dig till DR igen och då inte har samma otur. Jag åker igen om tre veckor. Längtar!
Postat 2011-11-22 16:08  Anmäl
Surfwannabie säger:
Tjena där,
som sagt vi såg annat än den uppenbara turisten noterar.
Vi blev hembjudna till en underbar familj som stolt visade upp sitt egenhändigt murade hus med stampat jordgolv och som delvis saknade tak men de var glada och gästfria för det.Visst,DR är kanske förhållandevis säkert om man använder sunt förnuft men trots att jag varit med om både det ena och det andra på olika resmål här i världen så fick jag på det stora hela en rätt negativ bild av Dominikanska...Ha det fint!
Postat 2011-11-22 15:36  Anmäl
Alexkaribien säger:
Sent svar, men bättre sent än aldrig.

Runt de mest exploaterade omrpdena som Puerto Plata, Punta Cana och möjligtivs Cabarete finns risk för rån, om man är på fel plats vid fel tillfälle. Men det gäller i alla länder med fattigdom, Thailand, hur många rånmord, rån och överfall har man inte läst om därifrån... Nej, om man är saklig så ser man snabbt att DR är relativt säkert att vistas i.

Om du tar dig till mindre ställer där massturismen inte nått riktigt ännu. Där kan du träffa ödmjuka och lyckliga dominikaner som gärna bjuder på sig och sitt utan att kräva en enda pesos.

Även om du åker till dessa större turistområden, och kanske stannar majoriteten av tiden och avnjuter lyx så bar måste du ta dig ut ett par dagar. Se då till att ta dig en timme eller två bort från värsta turismområdena. jag lovar att du kommer träffa människor som sjuder av glädje och livsbejakande.

jag älskar Dominikanska Republiken!
Postat 2011-11-16 16:14  Anmäl
Surfwannabie säger:
hej sanna!

Vi var i Puerto Plata,på nordkusten. Som sagt det är ett fattigt land och alla hotellen är bevakade som värsta fängelserna...men det är vackert och har man tid och mod ska man definitivt ta sig ut.Vi skulle egentligen åkt till öst kusten först, där ska stränderna vara kritvita med fantastiskt turkost vatten.Vi valde nordkusten för att jag ville kunna vågsurfa. Är det första gången ni är utanför europa? ursäkta frågan men jag tycker ni ska ge det en chans.Ska ni bo på all-inklusive,hur länge?givetvis finns det finare ställen.Har nog själv blivit lite bortskämd.Tycker tex att mexiko är bättre&sri lanka är paradiset på jorden!!! hoppas ni får en underbar semester och hör gärna av dig igen.
Mvh Maricon
Postat 2009-09-11 21:49  Anmäl
Sannaribba säger:
Hej! Vart på Dominikanska var ni? Vi har bokat en resa till Playa Dorada men har blivit lite tveksamma nu efter den "research" vi gjort
/Sanna
Postat 2009-09-11 18:35  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

DUBLIN
8 år sedan
Caleta de Fuste- om du gillar lugnt tempo
10 år sedan
VINN en Reseguide!
10 år sedan
Tips emottages tacksamt!
11 år sedan
Liten Turk Uppdatering
12 år sedan