Stöd Ukraina

Mallisbrallis blogg

Måndag 4 Augusti 2008

Akvarium, calamares och Paco

Igår klev jag upp efter 4 timmars sömn - tänkte ta en vilodag på playan men gick till "Palma Aquarium" här i Ca'n Pastilla i stället.
Det byggdes förra året och där kan man utforska världshavens hemligheter. I en stor transparent tunnel kan man se bl a havssköldpaddor, pirayor, rockor, levande koraller och hajar på endast någon meters avstånd. Här finns 8000 arter från Medelhavets och oceanernas flora och fauna, 700 olika djur och växter och 5 miljoner liter havsvatten. Fiskar i regnbågens alla färger - en del var liksom självlysande, humrar som var ca 1 meter långa, levande koraller i alla möjliga pastellfärger m m. Det var jättestort, tog flera timmar att gå igenom allt.
Sedan gick jag till en spansk bar (jag går för det mesta till spanska barer och restauranger där lokalbefolkningen håller till - inga turister mer än jag) och käkade calamares = friterade bläckfiskringar, sallad, bröd, oliver och vitt vin.
På kvällen satt jag och pladdrade spanska med nattportiern Paco (smeknamn för Francesco) - en trevlig herre som kommer från Alicante/Benidorm på fastlandet - men som numera bor här i Ca'n Pastilla vid torget. Han pratar väldigt "grötig", "sluddrig" och "läspande" spanska - men med några omfrågningar och några "¿qué?" och "no comprendo" så kan man föra en dialog med honom.
Det har varit fruktansvärt varmt, svetten har strilat hela tiden och hela kroppen varit konstant fuktig. Läste på nätet att regnperioden och kylan återvänt till Suecia - hoppas det blir bättre till helgen när jag kommer hem. Annars får jag väl sätta på bastun och sätta mig där med en flaska rödvin och blunda och låtsas att jag är kvar på denna vackra ö...
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet