Stöd Ukraina

Kimpossibles blogg

Onsdag 12 November 2008 - Stockholm

After-travel-blues

Jag pratade precis med en vän som kommit tillbaka från 5 veckors resa i Asien. Hon är lite ledsen och nedstämd, grubblar och har huvudbry.

Det slog mig att jag brukar få precis samma symptom efter en lång härlig resa! När man borde komma tillbaka till sitt liv o vardag o vara sprudlande med energi och orka hur mycket som helst - så känns det istället som om luften gått ur en ballong.

Jetlag känner ju de flesta till, att man har svårt att vända på dygnet o tidsomställning och så. Men finns det något bra uttryck för de känslor som jag beskrev ovan?
After-travel-blues är det närmaste jag skulle vilja kalla det.

Kanske finns det någon vetenskaplig förklaring?
Kanske är det miljö och klimatomställningen? Från 30gr värme och sol till gråmulet kallt och regnigt.
Eller hur var det med den där med hjärnans belöningsystem? Om man tillfört massa faktorer som fått en att må toppen i en längre tid som man sedan plötsligt rycker undan? Är det ungefär som abstinens?
Eller är det så att du räknat fel i kalendern och egentligen har PMS?
Eller har du börjat jämföra din vardag och drömma dig bort hur en vardag skulle se ut där borta.. på den där stranden..?

Jag har ingen aning - möjligen är det så enkelt som en vanlig fast jävlig och utdragen jetlag?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Jetlag
Dela med andra:    

Kommentarer
Resegalen säger:
Kan bara instämma, och det gäller inte bara långresor, bara att ha varit i väg på resande fot i ett land långt borta från stress och vardags rutiner, kom just hem efter en kort tripp till Kapstaden och tja, ordet är deppig...
Postat 2008-11-13 15:43  Anmäl
Ziesta säger:
Så det finns ett kliniskt namn för det alltså.. PTD.. Det ska jag lägga på minnet! :-)
Känns som det är betydligt värre efter en lång resa än en kort.. För min del tror jag det handlar mkt om att innan man reser har man resan att se fram emot.. när man kommit hem så har den förväntan försvunnit och det känns lite tomt och trist till man börjat planera nästa.. :-)
Postat 2008-11-12 13:12  Anmäl
Cecilajja säger:
I hear you sister!! PTD (Post Travel Depression) är det kliniska namnet för det tillstånd man hamnar i och det är INTE roligt... Har du lust kan du läsa mitt blogginlägg - "Epilog"... jag tror det tog ett år ungefär innan jag hämtade mig från det. Ni är inte ensamma!
Postat 2008-11-12 12:45  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet