Stöd Ukraina

Lengans blogg

Lördag 26 December 2009 - Phuket

5 år efter Tsunamin

Hela sängen skakade, jag vaknade och undrarde vad tusan kompisen höll på med. Men han låg still och sov. Hm, jag undrade om det var grannarna som höll på med något så att vår säng skakade. Då såg jag att flaskan på vår tv skakade, det måste ju vara jordbävning! Jag tittade ut genom fönstret och såg hur arbetarna i trädgården jobbade på som vanligt så det var nog ingen fara, jag somnade om.

Två timmar senare.

Åt frukost när vi hörde konstiga ljud från gatan. Väldiga vattenmassor välde in i staden. Inte poolvatten direkt, brunaktigt lervatten. Absolut ingen förstod vad som hänt. Thailändarna pekade på månen och trodde det var översvämning. Jag tog upp mobilen och tog en bild, skickade den till vänner samt Aftonbladet och skrev: Bra start på semestern, översvämning i Phuket.
Den bilden var den enda från Tsunamin i Aftonbladets första upplaga på morgonen, lite historisk bild...

På eftermiddagen gick vi runt på gatorna vid stranden och synen glömmer jag aldrig. Vi gick som i chock, fattade knappt vad vi såg. Det går inte att beskriva hur det såg ut med all bråte, liksäckar mm.

Några dagar senare blev vi evakuerade hem och när vi såg små barn flyga hem utan sina föräldrar gick det verkligen upp för oss hur fruktansvärd katastrofen var.

Idag tänker jag på alla som omkom och deras familjer och släktingar.
Önskar att jag kunde vara på stranden i Phuket ikväll och tända en lykta.
Dela med andra:    

Kommentarer
Travelfun säger:
Hej,

Ja det är svårt att tro att det är 5 år sedan...
Själva hade vi bokat om vår resa. Skulle ha åkt hem 2 dagar senare, men vi hade "tur" och satt på flyget hem när Tsunamin kom...

På morgonen när vi åt frukost på flyghotellet var det en storbilds TV på, med nyheter... Efter att ha tittat ett tag slog oss tanken att vi kände igen oss?? Herregud!! Vilken katastrof.

Vi träffade flera dagen innan vi åkte hem och frågade vad de skulle göra dagen efter, då vi var ledsna över att åka hem... Man får ju aldrig veta hur det gick för alla man träffade..

Vi lärde också känna några på Phuket som sms:ade oss att de klarat sig. Sedan åkte vi ner året efter och hälsade på och fick veta att det var rena turen att de klarat sig...

Jag önskar också att vi kunde vara på stranden och sända chinese fire ballons i dag, för alla som omkom i Tsunamin...och deras familjer, vänner och anhöriga.
Postat 2009-12-26 18:18  Anmäl
Karinlorvik säger:
Ofattbar och omfattande tragisk händelse som drabbade så otroligt många människor.
Postat 2009-12-26 16:22  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet