Stöd Ukraina

Petsods blogg

Fredag 12 Januari 2018 - Hong Kong
Resealbum: Down Under Tour

400 meter upp

Torsdag 11/1. Strålande väder. Runt 20 grader. Tog MTR till Causeway Bay på Hongkong Island för lite shopping. Finns hur mycket som helst men valde Times Square. Vi delade på oss. ”Barnen” tog tunnelbanan till någon outlet i Stanley på södra sidan av ön, men det visade sig inte vara något att ha. Jag och Anneli kollade Sogo men tog sen MTR till Central och gick sedan (gångväg en våning upp i förhållande till gatan) till pier 7 och Star Ferry-terminalen. Åkte över till Kowloon och där delade även vi på oss. Anneli gick Nathan Rd norrut och jag letade mig, efter många kringelikrokar, fram till Sky100, världens 10:e högsta byggnad med världens högst belägna observation deck, 396 meter upp. Väldigt högt men väldigt lite folk. Hissen är uppe på några sekunder och utsikten är självklart helt OK. Tyvärr var det någon tillställning på gång så delar av observationsdäcket var avstängda vilket i sin tur medförde att man inte såg ut över Victoria Harbour eller över downtown. Inget fel på utsikten över de delar av Hongkong man kunde se, dock! Tog en taxi till aka till hotellet för ynka 46 dollar. När jag letade efter ett taxi stand gick jag genom byggnadens superflotta (och säkert superdyra) mem nästan helt folktomma galleria. Är det för krångligt att ta sig hit på grund av de omfattande byggnadsarbetarna i området? För dyrt? Överetablering? Man ser samma flotta affärer (Luis Vuitton, Patek Philippe, Dior etc) överallt i stan. Åt curry chicken på favoritrestaurangen vid hotellet, sedan MTR ned till Tsim Sha Tsui (populärt kallat TST eller the TST area), som är kvarteren runt färjepirarna. Ett område fyllt av affärer och restauranger. Skulle se ljusspelet på byggnaderna runt Victoria Harbour som går av stapeln 20.00 varje kväll. Jättemycket folk längs kajerna. Själva ljusspelet till musik var inte mycket att se, men Victoria Harbour och området däromkring är häftigt att se på kvällen med alla neonljus och gigantiska reklamtavlor. Avslutade kvällen med ett besök på Ladies Market (nej, det är inte vad det låter som att det ör) och inbakade musslor på vårt vietnamesiska favoritställe
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Hemfärd
4 år sedan
Hongkong
4 år sedan
Sydney
4 år sedan
Sista dagen!
4 år sedan
Nyår!
4 år sedan