Stöd Ukraina

Gunilla123s blogg

Onsdag 25 Februari 2015 - Ha Long

2 dagar på Halong Bay

2 dagars tripp med en övernattning på Halong Bay. På grund av tidsbrist kunde jag inte lägga mer än 2 dagar/1 natt men med facit i hand är jag nöjd över mitt val. Bokade via hotellet, inte det billigaste alternativet precis. Men
det var värt varenda krona. Reste med Halong Carina Cruise, rekommenderas. En liten båt med 9 hytter. Vi var 13 gäster ombord. Blev en bra stämning mellan oss.
Var inte missnöjd med något, ja i så fall vädret. Inget regn men ingen klarblå himmel heller. Hade sett mig själv ligga på soldäck med en paraplydrink i handen. Kan säga att programmet som var ganska fullspäckat inte tillät så många fria stunder.
En mycket bra guide, "Tom Cruise". Maten var helt suverän men mycket. 7 rätters lunch och 9 rätter till middag. Behöver jag säga att man inte hann bli hungrig mellan varven.
Första dagen åkte vi till ett floating villagel, som numera inte bebos av så många. har varit runt 600 personer som bott här, till och med skola finns det. Men förra året flyttade de flesta av familjerna till fastlandet där de fått boende genom staten, kostnadsfria boende livet ut. Guidens förklaring var att pga att Halong Bay är på UNESCO:s världsarvslista och har ett ansvar för att det ska bli fritt från nedskräpning har man tagit detta beslut. Det är mycket skräp som flyter omkring och förstår att det varit mera. Men invånarna kommer tillbaka för att fiska men på sikt ska dessa floating villages försvinna. Fanns en skola för ungdomar i ekoturism där.
Efter lite mingel på båten med vin och frukt så besökte vi en ö med en härlig strand och en viewpoint, 400 steg, med mycket vacker utsikt.
Efter middagen med 9 rätter med delikatesser som grillade ostron, krabba, bläckfisk, catfish var det fiske för de som ville prova
Dag nummer två kunde inte börja bättre:
klockan 6.30 tai chi på soldäck. Första gången för mig. Härlig start på dagen.
Efter frukost så blev det besök i en gigantisk grotta med droppformationer. Turistfälla, jo visst, men samtidigt häftigt.
Cookingclass där vi fick göra springrolls till lunchen och så kunde vi sno till oss en kvarts vila på soldäck i alla fall.
Efter lunch, ja det var 7 rätter nu igen, var det dax att kliva på minibussen tillbaka till Hanoi. Intensiva 24 timmar men så värt det.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet