Visningar: 183

Bild från Norge

Bilden tagen: 19 juli 2007
Kommentarer
Av Legusta
19 aug. 2007 18:42
Denna bild får mej att tänka på en bra skrämmande bok som jag läst för länge sedan...Bror Ekströms kända bok ”Folket på Kieåsen”. Boken skildrar familjen Aasen på Kjeåsen, världens ensligaste gård, belägen 600 meter upp på en klippa, vid ett nästan lodrätt stup vid Eidfjorden. Det här är en bok som fascinerade mig från första till sista sidan. En helt fantastisk historia, rekommenderas till alla som gillar att läsa om säregna reseskildringar eller om säregna livsöden. Boken handlar om det som under mitten av 1900-talet och dessförinnan betraktades som världens mest otillgängliga fjällgård och dess innevånare. Gården ligger på norska Hardangervidda. Huvudpersonerna är tre syskon som levde tillsammans i den ena av två gårdar, i granngården bodde det en ensam kvinna. Författaren och hans hustru hade förmånen att få vara syskonens gäster under någon vecka flera somrar på 50-talet. Enda vägen upp till gården var att klättra på bergsväggen, en till synes livsfarlig väg. Första året vågade inte författaren fullfölja klättringen, men året därpå så blev han mer eller mindre tvingad av sin hustru att fullfölja äventyret. Och det ångrade han aldrig! Hur levde folket där uppe? Mycket ensligt förstås, varje gäst var välkommen och blev en kontakt med yttervärlden. Allt fick bäras upp. Bräda för bräda för att bygga nytt hus - det tog trettio år innan huset stod klart! Med dessa livsvillkor så blev det naturligt att ta till vara ALLT, inget litet grässtrå fick förkastas. En väldig kontrast till vårt slit- o slängsamhälle! Folket på Kieåsen är en bok som jag varmt rekommenderar till den läshungrige!