Resealbum: Alanya
Visningar: 916

Kleopatra poolen - varmt!

Att bada i hett vatten när det är runt 40 grader är väl ingen hit kan jag väl avslöja :)

Vattnet som rinner nerför Pamukkale sägs vara hälsofrämjande, den håller en ständig temperatur på cirka 36 grader. En gång i tiden bildade detta vatten kalkstensterasser, som idag är känt som Pamukkale. Namnet betyder Bomullsborgen eftersom Pamukkale ser ut som en sådan!
För dem som vill främja sin hälsa ytterligare, finns Kleopatra Poolen. För ca 120 kronor får man bada i denna pool som sägs vara både förskönande, föryngrande och positivt för hälsan! Vi gjorde detta, men jag känner mig precis likadan som innan jag badade här! hehe :)

Vi åkte på en två dagars tur till ett av Turkiets mest berömda sevärdheter: Pamukkale. Under vägen dit fick vi se landskapet skifta i många olika fasader. Bussresan till Pamukkale var inte särskilt lång egentligen, cirka 6 timmar en väg. Turen dit bokade via genom Apollo, dock var det en engelsk talande lokalguide. Turen fungerade bra första dagen, andra dagen var totalt bortkastad, vi stannade till vid en mattförsäljare och gick runt där i någon timma, sedan stannade vi till yterliggare vid någon affär som sålde stenar från Pamukkale. Den andra dagen åkte vi definitivt in i en turistfälla med andra ord!
Plats: Pamukkale, Turkiet
Bilden tagen: 12 juni 2010
Kommentarer
25 juli 2010 19:08
Jättefin bild! Och jag som trodde detta var ert hotell! Hade varit fräckt :)
Av Rolf_52
13 juli 2010 17:03
häftigt ljus...synd att den andtra dagen blev mislyckad....skriv till Apollo och begär halva turkostnaden + procentuell andel av totalal resekostnaden i retur...
Av Switch
9 juli 2010 08:39
Wow!
8 juli 2010 22:41
Så fint ljus du har i denna bild med den mörka himlen och soljuset.
Av Istrid
8 juli 2010 22:13
Glöm inte att sätta de hälsofrämjande effekterna på pluslistan : )