USA - BA + United - baggage??

12 jan. 2009 23:10
Visningar: 2311
hallå!

ska åka till USA i februari, och kikar på resor med Supersaver Travel. har hittat en del bra, har iofs ingen aning om ifall mitt bästa val är Continental Airlines, eller British Airways... nån som har en synpunkt eller två? :)

hur som helst, min fråga är...
när man bokar via Supersaver eller annat liknande, hur blir det med baggaget? om jag t.ex. flyger BA Arlanda - Heathrow - JFK, men sen byter till American Airlines/United för att åka vidare till Pittsburgh, gäller samma tillåtna antal och vikt på baggaget? har ju liksom ingen lust att bli stående på JFK med "för mkt" baggage!!

nån som har en aning om hur sånt här funkar?
/Jessika
Av Samoht
12 jan. 2009 23:17
Checkar du in bagaget hela vägen till Pittsburgh så bör det inte vara några problem, (förmodligen får du bära ditt bagage genom tullen i N.Y själv) men det är incheckat hela vägen.
Har bara haft problem på andra hållet, från USA till Europa. Har kostat några dollar i övervikt/extrabagage, men det är det värt.
/Thomas
Ps. Tror att AA, bara tillåter 1 incheckat bagage fr.om i fjol på sina inrikesflygningar...Kan ha fel, kolla deras hemsida) ds
12 jan. 2009 23:26
Citerat från samoht:
Checkar du in bagaget hela vägen till Pittsburgh så bör det inte vara några problem, (förmodligen får du bära ditt bagage genom tullen i N.Y själv) men det är incheckat hela vägen.
(...)
Ps. Tror att AA, bara tillåter 1 incheckat bagage fr.om i fjol på sina inrikesflygningar...Kan ha fel, kolla deras hemsida) ds
förlåt en okunnig, men hur vet jag om det är incheckat hela vägen? är helt rudis på sånt här... :)

ja, det var just det där med AA. kikade på deras hemsida, och den var ju inte kul! menar du på att jag kan komma runt deras bestämmelser om jag flyger int. och har mitt baggage incheckat hela vägen? *nyfiken*
har lärt mig att sånt här kan kosta pengar om man inte passar sig!! :)
13 jan. 2009 00:36
Citerat från samoht:
Checkar du in bagaget hela vägen till Pittsburgh så bör det inte vara några problem, (förmodligen får du bära ditt bagage genom tullen i N.Y själv) men det är incheckat hela vägen.
Har bara haft problem på andra hållet, från USA till Europa. Har kostat några dollar i övervikt/extrabagage, men det är det värt.
/Thomas
Ps. Tror att AA, bara tillåter 1 incheckat bagage fr.om i fjol på sina inrikesflygningar...Kan ha fel, kolla deras hemsida) ds
hmm... det verkar som att jag fått lite mer ordning nu! :)
AA tar numera betalt $15 för den första incheckade väskan och $25 för den andra. om man flyger internationellt så är det det FÖRSTA bolagets regler som gäller.
för mig skulle det innebära att jag på utresan får gå på BA's regler (2x23kg), och får ta med alltihopa på AA's inrikesflygning.
hemresan däremot... då är AA första bolag, och jag får betala $40 om jag vill ha två väskor med mig från Pittsburgh till JFK.

nåja, jag borde klara mig på en väska, vilket skulle bli en totalsumma på $15. jag överlever! :)
19 jan. 2009 23:37
Du ska bara vara säker på att det är en sammanhängande biljett och inte separata biljetter, dvs om du har samma bokningsnummer för alla flighterna.

Och du ska alltid släpa ditt bagage genom tullen om du flyger vidare inrikes i USA.
Av Jesperw
20 jan. 2009 19:45
Citerat från marie78:
Du ska bara vara säker på att det är en sammanhängande biljett och inte separata biljetter, dvs om du har samma bokningsnummer för alla flighterna.

Och du ska alltid släpa ditt bagage genom tullen om du flyger vidare inrikes i USA.
Samma bokningsnummer är ingen garanti för att det är en genomgående biljett. En bokning kan lätt prissättas som flera biljetter.

Mig veterligen är enda sättet att kolla fare construction. Mycket möjligt att det finns flera sätt.
Av Bengtar
21 jan. 2009 19:11
Skulle frågan enbart gälla försenat eller för evigt förlorat bagage så ska du inte välja BA.
Dom leder solklart statistiken över dom trista händelserna.

Försenade bagage / 1000 passagerare.
Källa; (AEA) Association of European Airlines.
BA 23 / 1000
SAS 13 / 1000
Swiss 10 / 1000
Turkish 4 / 1000.

Detta beror till stor del på de säkerhetsrutiner som infördes i London efter attentaten sommaren -05.

Jag har personligen råkat ut för detta, då mina grejer hamnade i Kapstaden.
Två av mina barn råkade ut för detta vid byte i just London sommaren -06. Allt deras bagage försvann (inkl barnvagn) där vid resa till NY.
Grejorna var borta i tre dygn.
Vid hemfärden försvann återigen min yngsta dotters grejer i London.
Dom åkte vid det tillfället med BA

För den sakens skull har dom inte skippat BA.
Min äldre dotter har de senaste åren varit frekvent resenär över Europa (Två ggr / vecka eller mer).
Hon reser mestadels med SAS, eller Swiss, eller BA beroende på resmål och tidsförhållande.

Totalt över flygtransportvärlden felbehandlas 30000000 (trettio miljoner) flygbagage på ett år (2008).
204000 kom aldrig tillrätta!
Detta kostade flygindustrin 5000000000 ( fem miljarder dollar) 2008.
Det är ett jätteproblem i och med den gigantiska summan pengar det kostar!
Man arbetar stenhårt med detta.

Vad kan den enskilde resenären göra åt detta?
Inte mycket.
Men bra väskor försedda med tydligt budskap om var dom hör hemma.
Plus eventuellt en elektronisk adresslapp i stål försedd med stålvajer.
En s.k Globalbagtag.
30 jan. 2009 18:09
Citerat från marie78:
Mig veterligen är enda sättet att kolla fare construction. Mycket möjligt att det finns flera sätt.
fare construction?
30 jan. 2009 18:39
Citerat från bengtar:

Vad kan den enskilde resenären göra åt detta?
Inte mycket.
Men bra väskor försedda med tydligt budskap om var dom hör hemma.
Plus eventuellt en elektronisk adresslapp i stål försedd med stålvajer.
En s.k Globalbagtag.
tusen tack!!! ett stycke Globalbagtag införskaffad! :)
Av Jesperw
30 jan. 2009 19:40
Citerat från jess_sthlm:
Citerat från marie78:
Mig veterligen är enda sättet att kolla fare construction. Mycket möjligt att det finns flera sätt.
fare construction?
Sorry! Fare construction är en biljett-term som visar hur biljetten/biljetterna i bokningen är prissatt och till viss mån vilka regler som gäller. Du som resenär tror jag inte kan se fare construction, vilket man kunde på pappersbiljetterna.
30 jan. 2009 21:14
Citerat från jesperw:

Sorry! Fare construction är en biljett-term som visar hur biljetten/biljetterna i bokningen är prissatt och till viss mån vilka regler som gäller. Du som resenär tror jag inte kan se fare construction, vilket man kunde på pappersbiljetterna.
ska se om inte kundsupporten kan hjälpa mig med det! :) tack för förklaringen!

/Jess
31 jan. 2009 20:12
Citerat från jess_sthlm:
Citerat från jesperw:

Sorry! Fare construction är en biljett-term som visar hur biljetten/biljetterna i bokningen är prissatt och till viss mån vilka regler som gäller. Du som resenär tror jag inte kan se fare construction, vilket man kunde på pappersbiljetterna.
ska se om inte kundsupporten kan hjälpa mig med det! :) tack för förklaringen!

/Jess
kom på en sak!!
när jag ringer kundsupporten skulle det vara bra att veta vad jag VILL att denna fare construction ska vara!! :) :) eftersom det är en ny term för mig, kan det vara bra om jag förstår svaret jag får! hehe...
Av Jesperw
1 feb. 2009 18:27
Vad du vill veta är om du har en sammanhängande biljett från avresa till din slutliga destination, eller om det är 2 separata biljetter.
1 feb. 2009 22:34
Citerat från jesperw:
Vad du vill veta är om du har en sammanhängande biljett från avresa till din slutliga destination, eller om det är 2 separata biljetter.
tusen tack igen!! :)