SAS flyttar verksamhet från Heathrow till Stansted!?!

Av Birgere
5 juni 2015 19:59
Visningar: 305
Kan någon förklara logiken med att SAS lägger över sina Göteborg-Londonflygningar till Stansted istf Heathrow?

Vad tycker Göteborgare, Star Alliance kompisar och Virgin Atlantic om detta?
Finns det någon långsiktig strategi bakom?
Av Hawaii
5 juni 2015 20:21
Bakgrunden, och strategin, är pengar. SAS har gjort två separata transaktioner de senaste månaderna och sålt "two slot pairs" på Heathrow för totalt US$82 miljoner. Den senaste transaktionen var till THY Turkish Airlines.
Av Birgere
5 juni 2015 21:09
Citerat från Hawaii:
Bakgrunden, och strategin, är pengar. SAS har gjort två separata transaktioner de senaste månaderna och sålt "two slot pairs" på Heathrow för totalt US$82 miljoner. Den senaste transaktionen var till THY Turkish Airlines.
Det är ju en del pengar... Nu har jag inte koll på vilka möjligheter det finns att flyga Göteborg-London men förutom BA antar jag några av lågprisbolagen även trafikerar mellan städerna.
Låter mer som desperation och inte som en strategi om det inte är så att dom ser en framtid med att connecta med Air Moldova på Stansted. :-D.
Låter smartare att släppa sträckan totalt än att investera sig in på Stansted som naturligtvis inte är gratis det heller. Du kanske har koll på den prislappen åxå?
Av Marulk
5 juni 2015 21:12
Där tror jag att SAS gör en blunder o kommer förlora mer än vad det kostar att vara kvar på LHR
Av Birgere
5 juni 2015 21:38
Håller med om att det låter helknasigt. Såg på google flights att Ryan kör på Stansted, BA på Heathrow och Norwegian på Gatwick. Då man tydligen gett upp transfermöjligheterna så hade man väl kunna lagt sig på London City och varit attraktiv för resande till östra London. Nu ska dom tampas direkt med Ryan och hur bra kommer det gå då SAS inte kan erbjuda någon som helst extra fördel nu när transfermöjligheten är borta.
Av Hawaii
6 juni 2015 02:17
Ordet "desperation" stämmer nog ganska bra och passar väl på mycket som SAS har gjort de senaste åren. Och när jag använde ordet "strategi" var jag inte helt allvarlig... Har svårt att se det här som en seriös (d.v.s. långvarig) förändring p.g.a. att transfer möjligheterna ju totalt försvinner. Och att konkurrera med Ryanair kan de ju glömma. Något som AF, BA och LH redan har insett.
Ang. Stansted blir nog de enda kostnaderna landnings & handling-avgifter, vilket är ganska minimalt i det stora hela. Heathrow är rent praktiskt sett "fullt". D.v.s. det finns NOLL tillgängliga "landing & take-off slots" och eftersom flygplatsen är så attraktiv för många flygbolag har "slots" också blivit enormt värdefulla. IAG (ägaren av BA och Iberia) köper just i dagarna Aer Lingus, och det mest värdefulla med den transaktionen är just att Aer Lingus har en hel del "slots" på Heathrow (22 dagliga tror jag). Det enda som kan ändra på detta är om Heathrow ger OK till natt-flygningar, ELLER om/när de bygger en bana till. Vilket ju rent av kan inträffa detta sekel....
6 juni 2015 05:51
TWA sålde sina slots på LHR till American Airlines för att få in pengar. TWA finns inte kvar idag, även om försäljningen av slotsen nog inte var deras enda problem.
10 juni 2015 12:14
Citerat från Hawaii:
Bakgrunden, och strategin, är pengar. SAS har gjort två separata transaktioner de senaste månaderna och sålt "two slot pairs" på Heathrow för totalt US$82 miljoner. Den senaste transaktionen var till THY Turkish Airlines.
Tack det här var värdefull information för mig som tänkt att blogga om det nu i veckan och misstänkte att det måste vara den dåliga ekonomin men jag tror som ni andra att det är en helt galen strategi.

SAS har många businessresenärer och inte tusan tänker de bli behandlade som boskap av den snorkiga personalen på Stansted (nej, inte min favoritflygplats). Dessutom är det ju det där med priserna. De som vill resa budget tar ju redan Ryan så det enda de vinner är de som avskyr just Ryan,
10 juni 2015 12:43
Som göteborgare säger jag - "men va fan!"

Om tågen från Stansted blivit bättre (sen 2006) i form av bekvämlighet, snabbhet och slutstation så kan jag möjligen tycka det är ok.
Av Cattta
10 juni 2015 18:24
Är det nu så att SAS kommer att flyga till Stansted kommer de att få väldigt svårt att konkurrera med Ryanair när det gäller priset. De kommer aldrig att kunna matcha en tur och retur biljett från Landvetter för knappt 360 kr med avgifter en fredag till söndag, vilket vi flög för sista helgen i maj.

Vi förlorar däremot inte ngn tid, det går fortare att flyga till Stansted, men det är inte smidigt om man inte väljer att åka tåg in till London, vilket tar 40-45 minuter till Liverpool street. Tåget går var 20:e minut. Bussar är bara ett alternativ på tidig morgon eller sen kväll, vi har varit med om att det tagit över 3 timmar att komma ut från London och till Stansted med buss.

Och bokar man inte tågbiljett minst 31 dagar i förväg är det dessutom dyrt.