Nekad ombordstigning

Av Minnax
14 apr. 2019 06:51
Visningar: 961
Vår bokade och betalda semesterresa slutade abrupt på Landvetter flygplats.
Igår blev vi nekade ombordstigning, planet va fullbokat. Fick checka ut bilen från långtidsparkeringen och bege oss ca 2 timmars körning hem igen. Väntar nu på att resebolaget öppnar....
14 apr. 2019 08:40 (redigerad)
Ni blev väl ombokade och/eller kompenserade?
Av Minnax
14 apr. 2019 09:24
Nej inget dera. Planets avgång var igår 20.30 med försening till 23.07. Försening p.g.a. bagagehantering enligt detur.
Mailat detur. De har ringt och sa att ;- konstigt, det finns ju 187 platser på planet
De ska återkomma efyer check med Landvetter.
14 apr. 2019 16:16
Men då är det försenat eller inställt? Inte nekade ombordstigning.
Charterflyg brukar inte överbokas.
Av Minnax
14 apr. 2019 18:38
Jo, planet va fullsatt. Vi fanns inte registrerade för platsbokning på flighten. Så de har gjort en överbokning. Detur ringde upp mig 09 i morse efter begäran efter jag sänt mail till dom. De skulle ringa Landvetter och kolla upp felet och sen lovade att ringa tillbaka vilket de inte gjort.
14 apr. 2019 19:36
Köpte ni resan sista minuten? Det, eller att man missat att betala, är anledningen till att man inte står med på passagerarlistan.
De ska inte överboka så det måste vara nåt fel i Deturs bokningssystem. Kanske att extern resebyrå sålt säten som precis sålts till annan.
Av Minnax
14 apr. 2019 19:56
Ja, sista minuten resa med direktbetalning. Tror ju allt är i sin ordning när man bokar betalar printar ut biljett och får bekräftat.
Av Minnax
24 apr. 2019 11:47
Fått svar från Detur att; Vi har inte checkat in, vi har visats som no shown, platser fanns på planet.

Vi stod i kö till in-checkning, parkerad bil, vår biljett hanterades av 3 olika personer vid incheckningen + att de ringde samtal. Vi fanns inte med på passagerarlistan och planet var redan fullbokat.
Har skrivit till flygbolaget Corendon, Sas/ personal vid incheckning, resebolaget Detur, Konsumenteuropa.
Detur sköter detta så fruktansvärt dåligt och nonchalant.
Väntar nu på svar
24 apr. 2019 18:04
Citerat från Minnax:
Fått svar från Detur att; Vi har inte checkat in, vi har visats som no shown, platser fanns på planet.

Vi stod i kö till in-checkning, parkerad bil, vår biljett hanterades av 3 olika personer vid incheckningen + att de ringde samtal. Vi fanns inte med på passagerarlistan och planet var redan fullbokat.
Har skrivit till flygbolaget Corendon, Sas/ personal vid incheckning, resebolaget Detur, Konsumenteuropa.
Detur sköter detta så fruktansvärt dåligt och nonchalant.
Väntar nu på svar
det är väl ganska självklart att man måste checka in. gör man inte det i tid så blir det ju som det blir.
Medlemmen har tagit bort svaret
24 apr. 2019 19:29
Citerat från Andreassofus:
det är väl ganska självklart att man måste checka in. gör man inte det i tid så blir det ju som det blir.
Men låter det som att frågeställaren skulle ha struntat i att checka in? Ingen av oss andra var ju med på flygplatsen, men man får väl ändå utgå från att det som någon skriver är sant och att folk inte är kompletta idioter, som inte begriper att man ska checka in till sitt flyg.
Av Evoline
24 apr. 2019 23:03
Kommer man förbi spärren om man inte checkat in, den som är precis innan säkerhetskontrollen?
Brukar använda boarding koden för att skanna in, kanske funkar det med passet också.
24 apr. 2019 23:58
Citerat från Evoline:
Kommer man förbi spärren om man inte checkat in, den som är precis innan säkerhetskontrollen?
Brukar använda boarding koden för att skanna in, kanske funkar det med passet också.
De har inte varit igenom säkerhetskontrollen.
25 apr. 2019 20:16
Citerat från Jensohlsson:
Citerat från Andreassofus:
det är väl ganska självklart att man måste checka in. gör man inte det i tid så blir det ju som det blir.
Men låter det som att frågeställaren skulle ha struntat i att checka in? Ingen av oss andra var ju med på flygplatsen, men man får väl ändå utgå från att det som någon skriver är sant och att folk inte är kompletta idioter, som inte begriper att man ska checka in till sitt flyg.
ja, jag tolkade som det. Att enligt detour så hade dom inte checkat in. Jag utgick fr¨n att detour inte sitter och ljuger om sådant.
25 apr. 2019 21:40
De kunde ju inte checka in eftersom de inte fanns med på passagerarmanifestet.
Av Minnax
26 apr. 2019 06:38
När det är vår tur vid incheckningen gör man väl som brukligt, lägger upp väskorna på bandet och lämnar fram pass och biljett till personal vid incheckningsdisken. Det var exakt det vi gjorde men där var det stopp. 2 checkindiskar var öppna och de öppnade en tredje. Våra biljetter skickades runt till de 3 olika personerna. Vi fanns inte med på passagerarlistan, planet var fullbokat.
26 apr. 2019 08:18
Citerat från Minnax:
När det är vår tur vid incheckningen gör man väl som brukligt, lägger upp väskorna på bandet och lämnar fram pass och biljett till personal vid incheckningsdisken. Det var exakt det vi gjorde men där var det stopp. 2 checkindiskar var öppna och de öppnade en tredje. Våra biljetter skickades runt till de 3 olika personerna. Vi fanns inte med på passagerarlistan, planet var fullbokat.
Även om det inte är fullbokat kommer man inte med om man inte står med. Endast om man fått bekräftat från researrangören att allt är okej och då kan man läggas in manuellt.
Av Minnax
26 apr. 2019 08:40 (redigerad)
Vad menar du? Att om allt är ok från researeangören och kan läggas in manuellt?

Har incheckningspersonalen gjort fel? Blir skogstokig på detta? Som konsument förväntar jag mig med bokad och betald biljett på charterresa i handen att allt är korrekt. Mailat vår situation på engelska till flygbolaget Corendon. Dom svarar så här???
"Regrettably, checking in online is not possible on our flights from / to Germany." ???
Detta känns inte bra. Ska jag/vi se till att vi finns med på passagerarlistan m.m?
Researrangören Detur frånsäger sig allt och hänvisar till arn. Detta känns inte bra, mår uselt.
Av Minnax
26 apr. 2019 10:29
Tänk om man kunde få komma i kontakt med det företag som tillhandahöll sin personal vid inchekningsdiskarna. De personerna kan intyga att vi varit där och försökt checka in för minns oss gör de garanterat.
26 apr. 2019 11:25 (redigerad)
Citerat från Minnax:
Tänk om man kunde få komma i kontakt med det företag som tillhandahöll sin personal vid inchekningsdiskarna. De personerna kan intyga att vi varit där och försökt checka in för minns oss gör de garanterat.
Det kan du. Det är SAS Ground Handling som har hand om Corendon.
Jag säger inte att de gjort fel. Det kan alltid läggas in manuellt, men de måste ju först få godkänt från Detur - att bokningen är okej. Och det är inte alltid så lätt att få tag på researrangörer.
Av Minnax
26 apr. 2019 11:40
Citerat från Worldofmarie:
Citerat från Minnax:
Tänk om man kunde få komma i kontakt med det företag som tillhandahöll sin personal vid inchekningsdiskarna. De personerna kan intyga att vi varit där och försökt checka in för minns oss gör de garanterat.
Det kan du. Det är SAS Ground Handling som har hand om Corendon.
Jag säger inte att de gjort fel. Det kan alltid läggas in manuellt, men de måste ju först få godkänt från Detur - att bokningen är okej. Och det är inte alltid så lätt att få tag på researrangörer.
1000 Tack Worldofmarie! Har varit i tlfkontakt med sas några ggr och de sa att jag skulle maila dom vilket jag gjorde för mer än 1 vecka sen.Har inte fått svar ännu. Pratade med swedavia och de sa att det var sas groundhandling precis som du skriver. Kommunens konsumentombudsman ringde mig idag. Ombads att göra en skrivelse till Arn där väntetiden för behandling av ärende är 6 månader i dagsläget. Kanske ska prova att kontakta sas igen. Mvh Marina
28 juli 2022 07:23
Detta är flera år sedan men nyfiken hur det gick med ärendet? Är i samma sits...