Bussresa Kathmandu - Lhasa

Av Tapani
16 mars 2007 21:03 (redigerad)
Reser till Nepal i sommar och jag har en fråga angående bussresan från Kathmandu till Tibet närmare bestämt gränsstaden Khasa var fixar man visum och hur lång tid tar resan vore intressant med lite info från någon som rest eller har kunskaper om det.
Av Sanook
17 mars 2007 11:35
Åkte motsatt håll - 96.
Från Kathmandu tar det ca7h. till Kodari, där du får lämna buss/bil och traska med packning ca. 10min. över Friendship Bridge till den nepalesiska gränsposteringen. Sen går det uppför i ytterligare ca. 30min med transport till kinesiska immigration vid Khasa/Zangmu(2500möh).
Om du har tid kan du säkerligen fixa visum på ambassaden i Kathmandu eller via agent i Thamel.
Av Aph
14 juni 2007 20:15
Hej
jaghar funderat på samma rutt, skriv gärna och berätta om resan, bussbiljettköp.visum etc? Tog du tåget från Lahsa till Peking sen eller?

anders
11 aug. 2007 22:16
Jag återkommer i veckan med lite uppgifter om våran resa till Tibet ska bara samla in lite uppgifter.

Av Waykie
12 aug. 2007 18:32
En till som gärna skulle vilja ha lite info om hur gränsen (med visum, transport, etc) funkar i dagsläget.
15 aug. 2007 19:26
Vi var tre som beställde en gruppresa från Kathmandu till Lhasa ca 100 mil från en researrangör i Kathmandu ”Himalayan Scenery and treks expedition” http://www.himalayanst.com/tibet/tour_in_tibet/tibet_encounter_tour.php i resan ingick engelsktalande guide från Tibet visum till Kina, buss till gränsen, jeep till Lhasa, 7 hotellnätter med frukost, flyg till Kathmandu åttonde dagen priset vart 16670.- för tre personer det går säkert att få en billigare resa men vi var nöjda med upplägget och bokade av dem.

Dag 1 buss till Nyalam övernattning på guest house
dag 2 jeep till Lhatse övernattning på guest house
dag 3 jeep till Shigatse övernattning på hotell
dag 4 jeep till Gyanste övernattning på hotell
dag 5 jeep till Lhasa med tre nätter på hotell utöver resa och hotell ingick inträde och guidning till olika tempel och palats.

Något att tänka på vi var 28 st i gruppen och vad jag vet så fick 5 st symptom av höjdsjuka med hög puls och huvudvärk och trötthet en av dessa var min kompis men i Gyantse fick vi reda på att man kunde köpa syrgas på engångsflaska för ca 25 kr st. Efter det så fick han tillbaks lite av gnistan igen och kunde sova lugnare på nätterna när han andades in syret innan han lade sig för natten, han tog även med sig en flaska när vi var ute så att han kunde få lite hjälp med mer syre om han vart trött under dagen. Men helt fri från höjdsjukan vart han inte förrän dagen efter vi kom till Kathmandu. Om man är osäker på hur man kommer att reagera på hög höjd så kan det vara bra att köpa med sig några flaskor redan i Nepal som man kan använda på vägen upp till Tibets högplatå som ligger på 5220 möh för det är på vägen dit som är den jobbigaste har man klarat sig dit så klarar man sig nog resten av resan Lhasa ligger på ca 3650 möh. Det blir långa dagar med jeep och guidningar så man har inte så mycket tid över på eftermiddagarna till egna upptåg och det blir tidigt i säng på kvällarna för det tar på krafterna att resa på hög höjd och vi brukade starta kl nio på mornarna. Men när man kommer till Lhasa får man mer tid för sig själv vi gick bara på guidningen av palatset Potala som vi ansåg vara höjdpunkten i Lhasa.