Aob travel

Av Familj
23 nov. 2007 10:33
Visningar: 25773
Någon som vet något om denna resebyrå? nyuppstartad i okt , har billiga biljetter? Hur vet man om att man alltid får sina biljetter...Ska de vara medlem av någon organisation?
Av Tobbe
23 nov. 2007 13:33
Ett minimikrav är väl att de är med i Svenska Resebyråföreningen
http://www.srf-org.se/

Vad det gäller biljetter är det lite svårare att svara på men du kan ju alltid kolla med den tekniska leverantören, tex flygbolag, researrangör etc att du faktiskt är bokad hos dem.
Av Niklasm
14 dec. 2007 09:50
Hej!
Jag är en av några personer som startat denna resebyrå. Jag samt mina kolleger har mångårig erfarenhet av resebranschen. Vi har utmärkta avtal med bl a flygbolag och jag kan försäkra er om att ni får god service hos oss. Vi har redan många nöjda kunder som valt att boka hos oss. Ni kan tryggt och säkert boka på aobtravel.se. Har ni fler frågor eller undrar över något får ni gärna ringa mig, 040-456930.
Mvh
Niklas Mattsson
Av Tony - Reseguiden.se
19 dec. 2007 09:30
Din fråga är faktiskt lite svår att svara på. Medlemsskap i branschföreningar anger ofta att företaget är etablerat men tyvärr finns det även välrenommerade reseföretag som väljer att stå utanför. Dessutom är den svenska reseindustrin dåligt organiserad med flera branschföreningar som inte samarbetar, snarare konkurrerar. Det gör det svårt för oss konsumenter att få en överblick.
Andra sätt är Konsumentverket (http://www.resor.konsumentverket.se) eller Kammarkollegiet (http://www.kammarkollegiet.se/resegar/ftgsok.asp). Båda två ger bra tips och vägledning. På Kammarkollegiet kan man se om ett företag ställt lagstadgad garanti, vid händelse av konkurs. Företaget "aob travel" har ställt minimibeloppet 50.000 kr.
Av Wazz
31 mars 2010 17:40
Vill varna för AOB Travel. Jag köpte sju biljetter Köpenhamn-Colombo, Sri Lanka genom företaget. En i gruppen ville kliva på i London - turen gick CPH-LHR-CMB - och jag ville göra en ändring i bokningen för att det inte skulle bli krångel vid check-in då alla hade samma bokningsreferens. Några pengar tillbaks ville jag aldrig ha.
"Det går inte", var det svar jag fick. "Checkar inte personen in i CPH är hela resan förverkad och kommer inte att ersättas", fick jag också veta.
Jag blev oerhört otrevligt bemött, och personen jag pratade med ville först inte uppge vare sig namn eller vilket bolag hon jobbade på. (Jag hade bara fått ett telefonnummer från min fru som gjort bokningen och visste inte vilket bolaget var).
AOB Travel gjorde inget, ville inte göra något och sa sig inte kunna göra något. Jag blev ombedd att köpa en biljett till så att personen i London kunde flyga till Köpenhamn för att checka in och flyga tillbaks till London för att ta flyget till Colombo - annars skulle ju hela resan vara förverkad. Den biljetten skulle kosta SEK 3856. När jag sedan bad om telefonnummret till Sri Lankan Airways, för att själv kunna ringa dit och själv göra ombokningen hade AOB Travel inget telefonnummer till det bolag dom själv bokar biljetter med. Det är ju självklart att en hel resa inte blir förverkad om man betalar för hela men väljer att inte använda ett leg eller två.
Det är trist att bli dåligt bemött när man lagt stora pengar hos ett reseföretag, men det är ännu tristare att få felaktig information och råd/hot om att köpa fler biljetter annars är hela bokningen för personen förverkad.
Sri Lankan Airways gjorde ombokningen på mindre än en minut - och var dessutom väldigt trevliga.
AOB Travel vill bara ha dina cash. Har du betalt kan du glömma allt vad service heter. Förbered dig också på ett sällsynt ignorant och otrevligt bemötande.
Av Jesperw
3 apr. 2010 14:00
Wazz, jag kan inte kommentera AOBs bemötande eftersom jag inte var där.

Däremot så har de svarat dig korrekt. Om du köper en biljett Köpenhamn - Colombo via London och inte dyker upp på flyget från Köpenhamn till London, så är flygbolagens logik att du inte heller kommer att flyga London - Colombo. I min värld låter det rimligt. I biljetten markeras London som en flygplats där du inte får stanna, så även om AOB skulle avbokat Köpenhamn - London åt dig, så hade risken varit stor att nitisk incheckningspersonal i London stoppat passageraren ändå, eftersom man då använder biljetten "out of sequence".

Kan tyckas vara en löjlig regel, men det är så majoriteten av de stora flygbolagen resonerar. Fördelen med att köpa en biljett på det här viset är om t ex att flyget in till London är försenat, så måste flygbolagen se till att du kommer till Colombo på bästa sätt, eftersom du köpt transport Köpenhamn - Colombo. Hade du haft 2 separata biljetter så hade du fått stå för alla ev kostnader för ombokning och övernattning ifall något av flygbolagen varit försenade/inställda.

Wazz, jag hoppas att detta en gång för alla förklarar AOB:s agerande, eftersom jag sett att du postar dina aggressioner mot AOB i alla möjliga trådar här på forumet.
13 jan. 2011 12:05
Hej vi hade köpt våra Indien biljetter via a2b travel, även kallade a o b travel och jag vill härmed varna för ett mycket oseriöst företag. Dom har ingen service över huvud taget utan när dom fått sina pengar så är det färdigt.
Om något går fel med bokningen tar dom inget ansvar alls. Vi blev 1,5 dygn försenade med biljetter som inte var riktigt bokade som resultat.
Gå hellre med en dyrare men seriös resebyrå! Mvh Lina
13 jan. 2011 12:10
Citerat från carolina1965:
Hej vi hade köpt våra Indien biljetter via a2b travel, även kallade a o b travel och jag vill härmed varna för ett mycket oseriöst företag. Dom har ingen service över huvud taget utan när dom fått sina pengar så är det färdigt.
Om något går fel med bokningen tar dom inget ansvar alls. Vi blev 1,5 dygn försenade med biljetter som inte var riktigt bokade som resultat.
Gå hellre med en dyrare men seriös resebyrå! Mvh Lina
Berätta gärna lite mer vad det var som hände, är lite svårt att förstå vad det var som gjorts fel.
19 apr. 2012 14:48
AOB travel är lurigt företag, hade köp resan, utan personligt service, då är man tvungen att ringa in betalt nr med 10kr per min. Ringer man ditt första gången, så sa de att skulle återkomma, men det gör de aldrig, utan man måste ringa in service nr med 10kr/min några gånger för att få ett ärende bli uträtt!

aldrig med köp resan via AOB skit.
Av Annl
21 apr. 2012 07:45
Vi har bokat biljetter med dem flera gånger och det har funkat hur bra som helst.

Vid ett tillfälle fick vi en ändring i biljetterna på grund v flygbolaget men det ordnade sig hur bra som helst och AOB hjälpte oss trots att vi inte hade köpt till en sådan speciell service men vi ringde det speciella numret. Mycket smidigt!
Av Bjrne
14 aug. 2012 21:09
Alla som tänker boka med AOB Travel läs detta först!

Då flygbolaget gjort en förändring i tidtabellen missar jag en anslutning i Madrid. De val jag fick av AOB var att:
1. Betala 298:- för att de ska hjälpa mig boka om
2. Ringa och betala
10:-/min för att hjälpa mig
3. kontakta flygbolaget direkt (detta står även i deras vilkor http://aobtravel.se/resevillkor.php)

Jag testade naturligtvis det sista alternativet då jag inte anser att jag ska behöva betala för en ändring som gjorts på min resa utan att jag har kunnat påverka det och tvingas boka om (och dessutom få en sämre resa än jag beställde...). Jag vill inet ha något extra service, bara få det jag bokat och betalat för.

Flygbolaget (British Airways) säger dock att AOB Travel saknar avtal med dem så att de inte har rätt att ändra på en bokning som gjorts från AOB. De säger därför att AOB inte har rätt att skriva så i sina vilkor.

Sammanfattning: Om någon förändring av resan sker efter ni bokat som ni inte kan påverka måste ni betala 298:- för att AOB ska hjälpa er, trots att ni bara vill ha det ni ursprungligen beställde!
18 aug. 2012 23:50
Vi har bokat flyg hos dem för att de haft överlägset lägst pris. Vi har inte haft ngt problem!
Av Tubbe
19 aug. 2012 01:04
Angående nätresebyrå så bör de undvikas. Detta gäller inte bara ABO travel utan även alla nätresebyråer.

Men om ett företag tar 10 kr minuten för att hjälpa dig på telefon och en "startavgift" på 298 kr tycker jag berättar en hel del om hur oseriöst företaget är.

Den inkomsten behövs eftersom de köper biljetter av flygbolagen som inte är ombokningsbara utan en kostnad. Så ,om du måste boka om så tar de 298 plus ett samtal på ca 10 minuter som ger en 300 hundring för att täcka omboknings kostnaderna. Att välja alternativ tre (kontakta flygbolaget ) är oftast meningslöst eftersom de hänvisar till där du köpt biljetten.

Ni som tycker att nätresebyråer är bra eftersom de är billiga har troligen inte råkat ut för problem vid något tillfälle.

//Tubbe
Av Annl
19 aug. 2012 12:02
Kan bara instämma och vi bokar i princip alla våra flygbiljetter via nätresebyråer.
Citerat från merseburg:
Vi har bokat flyg hos dem för att de haft överlägset lägst pris. Vi har inte haft ngt problem!
8 jan. 2013 15:31
Jag anlitar INTE dem igen!

Jag köpte en resa med AOB Travel häromdagen, och godkände en summa på 3972 kr. När kvittot sedan kom visade det sig att de hade dragit 4071 kr, alltså 99 kr extra. Jag mejlade och frågade vad det var för extrakostnad, och fick då svaret att om jag vill komma i kontakt med dem kunde jag antingen köpa deras resebyråtjänst för 149 kr eller ringa deras servicetelefon för 10 kr/minut. Jag är alltså tvungen att betala för att få klaga!
13 jan. 2013 11:31
Jag har inte heller goda erfarenheter av dem.
Medlemmen har tagit bort svaret
14 jan. 2013 12:27
Citerat från niklasm:
Hej!
Jag är en av några personer som startat denna resebyrå. Jag samt mina kolleger har mångårig erfarenhet av resebranschen. Vi har utmärkta avtal med bl a flygbolag och jag kan försäkra er om att ni får god service hos oss. Vi har redan många nöjda kunder som valt att boka hos oss. Ni kan tryggt och säkert boka på aobtravel.se. Har ni fler frågor eller undrar över något får ni gärna ringa mig, 040-456930.
Mvh
Niklas Mattsson
Har mejlat Er frågor men inte fått svar så denna försäkran om god service är nog inte längre aktuell?
Att lägga upp en profil här och skriva ovanstående inlägg för att sen försvinna utan några kommentarer till alla som klagar känns inte heller seriöst.
Man bör nog tänka sig för mer än en gång innan man bokar med detta företag.....
11 feb. 2013 16:22
Solklart ett blufföretag.
Varje gång jag letar resa till tex Frankfurt så dyker dom upp med ett helt fantastiskt pris på ett direktflyg. Då med SAS, som i vanliga fall kostar 3-4000:- mer.
Problemet är att när man bokar och har skrivit in namn och adress, så finns plötsligt inte resan längre.
Hänt massor av gånger.

Alla varningsklockor ringer och man ska nog va glad att man inte har lyckats betala en resa med dom.
5 mars 2013 09:35
Tror att Aob travel använder lockresor med låg pris, resor som inte finns när man ska boka. Har hittat flera billiga resor till Asien, men när jag ska boka så blir det fel. Har även försökt ringa till dom utan att det är möjligt, bara att det kostar 9 kr i minuter för mig!!! Ringde även till honom som anger sig här på forumet vara delägare men även det numret är en betalnummer, 9 kr i minuten. De tjänar bra med pengar bara på¨samtalen från oss....
Tummen ner för AoB Travel.
11 mars 2013 18:16
ALDRIG MER AOB TRAVEL!!!
Jag bokade en resa från Istanbul till Köpenhamn och avgångstiden tidigarelades så att den inte längre passade mina resplaner och jag skickade då ett e-mail till AOB Travel och bad dem att boka mig på en senare avgång. AOB Travel svarade då så här:

"Ni skulle ha rest 16december 21.55 och landat 00.10. Nu reser du kl20.25 och landar 22.40. Flygbolaget säger att ändringen de har gjort är för kort. Din resa måste stå kvar 16december."

Jag tänkte att jag hade inget att förlora på att kontakta Turkish Airlines direkt så jag ringde upp dem och två minuter senare hade de bokat om mig exakt enligt mina önskemål! Det är ganska uppenbart att AOB Travel ljög om att de hade varit i kontakt med Turkish Airlines och att de hade ingen vilja alls att hjälpa mig. Vad fan är det för djävla sätt att behandla kunder på?!?!? Jämförelsevis, vid två tillfällen har resor som jag har bokat med Resecentrumgruppen fått ändrade avgångstider och båda gångerna blev jag uppringt och tillfrågad om hur jag ville bli ombokad.

Innan incidenten ovan hade jag dessvärre köpt en flygresa till av AOB Travel som fick ändrade avgångstider. I det här fallet fanns det inga alternativa flyg som passade mig så jag fick begära pengarna tillbaka. Efter två månader och tre påminnelser via e-mail fick jag tillbaka 179 kronor av de 574 kronorna jag betalade för biljetten. De tar alltså ut en avgift på 395 kronor för att återbetala en biljett som flygbolaget har ändrat avgångstiderna på.

Gör som jag och undvik detta företag som inte fattar innebörden av koncept som kundnöjdhet och kundlojalitet. Sök efter din resa på www.flygresor.se eller www.momondo.se och välj en konkurrent till AOB Travel istället.

Nyckelord till sökmotorer: AOBTravel, A och B Travel, A & B Travel, erfarenheter, lita på, pålitliga, seriösa, kundservice
Medlemmen har tagit bort svaret
Av Tubbe
15 mars 2013 19:29
AOB har hört mycket dålig om denna resebyrån.......undvik.

/ R
15 mars 2013 22:06
Jag hat bokat med AOB, inga problem. Köpte biljetterna på nätet och det funkade felfritt. Susannne
Medlemmen har tagit bort svaret
Av Tubbe
16 mars 2013 08:18
Citerat från anteee:
Jo , klart det funkar när ingenting ska ändras eller på annat sätt strular.

Men så fort någon förändring sker, tidtabellen ändras, pengar ska fås tillbaka, ombokningar ska göras etc. etc. är det uteslutande en massa merjobb och många gånger STORA problem att ha att göra med dessa små skitbolag som AOB Travel är.

Medans en bokning direkt hos flygbolagen är det överlägset smidigaste alternativet.
Håller med fullständigt. Finns dock en resebyrå som har extremt bra avbeställningskydd.
där man kan avbeställa utan att ange varken orsak eller behöver några intyg upp till 24 timmar innan för en 500 hundring
Det ger dig större frihet om det blir stora förändringar väldigt när inpå avresedatum.

/ R
Av Ynwi
16 mars 2013 08:53
Citat från Tubbe:
"Finns dock en resebyrå som har extremt bra avbeställningskydd.
där man kan avbeställa utan att ange varken orsak eller behöver några intyg upp till 24 timmar innan för en 500 hundring"

Är namnet på denna resebyrå hemligt ???
16 mars 2013 09:42
Citerat från ynwi:
Citat från Tubbe:
"Finns dock en resebyrå som har extremt bra avbeställningskydd.
där man kan avbeställa utan att ange varken orsak eller behöver några intyg upp till 24 timmar innan för en 500 hundring"

Är namnet på denna resebyrå hemligt ???
Ticket är de enda jag känner till som har de regler Tubbe nämner.
Av Tubbe
16 mars 2013 10:40
Citerat från floridasidan:
Citerat från ynwi:
Citat från Tubbe:
"Finns dock en resebyrå som har extremt bra avbeställningskydd.
där man kan avbeställa utan att ange varken orsak eller behöver några intyg upp till 24 timmar innan för en 500 hundring"

Är namnet på denna resebyrå hemligt ???
Ticket är de enda jag känner till som har de regler Tubbe nämner.
Hoj Jörgen,

Rätt svarat ...som vanligt vet Du allt :O))

/ R
Av Mrmz
12 apr. 2014 19:22
UNDVIK!! UNDVIK!!

De tjänar pengar på vad du kan göra själv via andra webbsidor!

När man anlita en Travel Agency är meningen att man ska få den hjälpen man behöver innan, under och efter resan, man köper en TJÄNST inte hjälp med att googla åt dig.

Efter man boka flight får man ett mail där det står att det är ditt ansvar att ta reda på ändringar i schemat, osv...HELT OTROLIG! Det är därför man anlitar en Travel Agency så de kan ha koll på detta och informera dig...redan från början kändes konstigt och kände mig ensam i det hela...

Resan jag bokade sommar 2013 via AOB Travel till Latinamerika blev en katastrof...jag köpte tom den extra tjänst som ska ge dig support under resan...när vi landade i Mexiko missade vi connection flight! vi var i behov att göra en extra grej i frontdesk och tiden räckte inte!...vi missade flyget....varken Lufthansa eller Aeromexico ville ersätta det eftersom enligt de tiderna mellan connection flight var alldeles för kort...de tyckte vår Travel Agency bar på ansvar, de borde veta att 1 timme är alldeles för kort tid för connection flight när man landar i latinoamerika och i ett så pass stort flyplats som Mexiko Citys och måste gå genom migration...annars vad är det för Travel Agency tyckte dem, man betalar ju för deras erfarenhet och rådgivning

Efter missat flyg, checkade in i ett hotell och funderade på vad vi skulle göra.... ringde AOB Travel till det nummer jag fick när jag bokade resan 6 månader innan (eftersom jag betalade den extra dyra tjänst) fick som svar att det var inte deras fel, att det är inte de som bestämmer dessa schema utan flybolag...att det är inte deras ansvar, de bokar bara...kan inte ta ansvar för vad flygbolag gör och samtidigt flybolag har inget att göra med dem....med andra ord de är ingen Travel Agency utan bara någon som googlar åt dig och tjänar stor på det! ALDRIG IGEN! sedan dess sköter jag allting själv

Förstår inte hur kan de finnas kvar idag trots alla negativa kundupplevelser
Av Birgere
12 apr. 2014 19:54
Citerat från Mrmz:
UNDVIK!! UNDVIK!!

De tjänar pengar på vad du kan göra själv via andra webbsidor!

När man anlita en Travel Agency är meningen att man ska få den hjälpen man behöver innan, under och efter resan, man köper en TJÄNST inte hjälp med att googla åt dig.

Efter man boka flight får man ett mail där det står att det är ditt ansvar att ta reda på ändringar i schemat, osv...HELT OTROLIG! Det är därför man anlitar en Travel Agency så de kan ha koll på detta och informera dig...redan från början kändes konstigt och kände mig ensam i det hela...

Resan jag bokade sommar 2013 via AOB Travel till Latinamerika blev en katastrof...jag köpte tom den extra tjänst som ska ge dig support under resan...när vi landade i Mexiko missade vi connection flight! vi var i behov att göra en extra grej i frontdesk och tiden räckte inte!...vi missade flyget....varken Lufthansa eller Aeromexico ville ersätta det eftersom enligt de tiderna mellan connection flight var alldeles för kort...de tyckte vår Travel Agency bar på ansvar, de borde veta att 1 timme är alldeles för kort tid för connection flight när man landar i latinoamerika och i ett så pass stort flyplats som Mexiko Citys och måste gå genom migration...annars vad är det för Travel Agency tyckte dem, man betalar ju för deras erfarenhet och rådgivning

Efter missat flyg, checkade in i ett hotell och funderade på vad vi skulle göra.... ringde AOB Travel till det nummer jag fick när jag bokade resan 6 månader innan (eftersom jag betalade den extra dyra tjänst) fick som svar att det var inte deras fel, att det är inte de som bestämmer dessa schema utan flybolag...att det är inte deras ansvar, de bokar bara...kan inte ta ansvar för vad flygbolag gör och samtidigt flybolag har inget att göra med dem....med andra ord de är ingen Travel Agency utan bara någon som googlar åt dig och tjänar stor på det! ALDRIG IGEN! sedan dess sköter jag allting själv

Förstår inte hur kan de finnas kvar idag trots alla negativa kundupplevelser
Dom här sk extratjänsterna är mest en bluff.
Om man ser till ditt fall så har resebyrån rätt i att det är flygbolagen som ansvarar för att du ska hinna under förutsättning att du har en genomgående biljett. Har du däremot separata biljetter är det du och resebyrån som måste ta ansvaret. Är det flygbolagets fel att du missar flighten ska dom fixa ombokning och ev uppehälle.
Är det ditt eget fel så får du stå för pengarna, men har man betalat resan med kort så finns oftast ett reseskydd för exakt detta.
Det som inte framkommer är varför du var tvungen att stanna vid en disk och prata, kan det vara detta som gör att flygbolagen inte tog sitt ansvar?
17 mars 2015 15:02
Då jag själv återigen är på väg att boka en resa genom AOB travel och googlade för att komma till deras sida så dök den här tråden upp.

Jag har inga som helst negativa erfarenheter av bolaget, jag bokar inte varje månad via dem men har säkerligen gjort ett tiotal resor bokade via dem under de senaste tre åren, till fyra kontinenter och har aldrig haft något problem, utan tvärtom alltid fått snabba svar och god service både via telefon och mail.

Jag misstror inte de andra som skrivit om bolaget men mina erfarenheter skiljer sig fundamentalt från vissa andra.
9 maj 2024 18:38
Debiterade mig 395 för avbokning av mitt flyg, de kunde inte backa upp det nånstans, riktiga hasslare, och Swiss kunde inte göra nåt åt det då dessa var mellanhand.
Kommer aldrig boka genom dem, fett oseriösa.
Önskar jag läst alla 1 star recensioner på Trustpilot innan, de högt rankade känns köpta av AOB Travel, tom där har de hasslat....!