Dag för dag: Resealbumet "Thailand & Kambodja" av Mats_sussi

11 november 2008 - Borlänge, Dalarna, Sverige
En rundtur i Thailand och Kambodja.
Vi kommer att flyga med AeroSvit från Arlanda till Bangkok via Kiev i Ukraina. Knappt 7 veckor kommer vi att vara ute. Efter att vi landat i Bangkok kommer vi att ta oss ner till Hua-Hin. Ett guesthouse som heter Jining Beach & Guesthouse kommer att vara vårat första stopp. Vi har bott där förut. 50 meter till stranden. 10 minuters promenad till centrala Hua-Hin. Vi kommer att stanna där och invänta Kicki & Leif. Dom trillar väl in 4 dagar efter oss.
Sedan kommer vi att åka söderut och ta oss ut till Koh Tao. Hur länge vi blir där vet vi inte... Återstår att se. Efter det kommer vi att fortsätta söderut. Vart vet vi inte men vi kommer att flyga från Phuket till Bangkok runt den 11 december.
Den 12 december åker Kicki & Leif hem till sverige medans jag och Sussi fortsätter till Kambodja. Flyger till PhnomPhen. Tar oss sedan upp till SiamReap och AngkorWat. Sedan tillbaka via PhnomPhen och ut till kusten och området kring Sianoukville.
Efter Sianoukville kommer vi troligen att åka till KohKood. Fortsätta efter kusten för att sedan fira nyår i Bangkok.
I början på nästa år kommer vi att sätta oss på planet tillbaka till Sverige via Kiev.

Detta är en tanke. Vi får se hur det blir i verkligheten.

Fortsättning följer.......
16 november 2008 - Borlänge, Dalarna, Sverige
Så var det äntligen dags...
Nåja till det första delmålet i alla fall. Tåget till Arlanda om någon timme. Allt packat, hoppas vi. Förhoppningsvis inte allt för mycket onödigt med.

More to come...
Packat & Klart ;)
17 november 2008 - Kiev, Ukraina
Hmmm. Stor flygplats.... Till ytan. Det stod flygplan och skräpade både häde och där ;).
Terminalen var dock inte så stor. Dom skulle dock behöve köpa sig en röntgen/metalldetektor till så skulle det gå dubbelt så fort och kanske man skulle spendera lite pengar i taxfree´n där då. Någon liten charmkurs till personalen vore inte heller helt fel.
Men det gick ju fort i alla fall. Lite drygt en timme på flygplatsen.
18 november 2008 - Bangkok, Thailand
Tjenare.
Nu är vi äntligen i leendets land. Thailand igen. Resan gick bra trots att vi åkte med AeroSvit. Knappt några alls med på planet från Kiev. Flygplatsen i Kiev lämnade dock endel att önska.
Vi hade bokat transport till Jinnings beach and guesthouse. Vi landade lite före tid och jag tror att vi var dom enda på hela flygplatsen. Bagaget kom fort och det var bara att gå igenom säkerhetskontrollen. Väl ute så hittade vi inte någon som ville hämta oss. Vi letade i drygt en halv timme men hitade ingen.
Vi går ut och kollar med taxi folket i stället. 2600 Bath och 2,5 timme. Vi tar det. 5 på morgonen så orkade vi inte leta reda på buss stationer och dyligt.
Kommentarer: 2 Skriv kommentar
22 november 2008 - Hua Hin, Thailand
Efter några dagar i solen så börjar man att vänja sig med att ta det lugnt. Sola, bada och ha det bra. Ölen var precis lika god som jag kom ihåg. Det måste vara någonting med värmen som gör det.
Det har blivit ändringar i reseplanerna. Vi hoppar över Koh Tao. Det är lite blåsigt på den här sidan. Vissa av båtarna är inställda pga att det är för blåsigt.... Men men då åker man bara någon annanstans. Gäller bara att komma på vart. Vi tar en buss till Phuket. Tänker stanna 2 nätter på Karon Beach, The Little Mermaid. Sen får vi se. Troligen norrut mot Kao Lak eller kanske Kok Yao Yin kanske.
23 november 2008 - Hua Hin, Thailand
Vi bor på ett litet Guesthouse i Hua-Hin som heter Jinning beach and guest house. Ganska litet ställe 5-10 minuters prommenad från centrala Hua-Hin. 50 meter ner till stranden. Lagomt litet ställe. Rent och snyggt. Allt fungerar bra.
I morgon så måste jag nog ringa till AeroSvit lokalkontor i Bangkok. Resan med Aerosvit gick ju riktigt bra men dom har nog lite dåligt med passagerare så dom håller nog på att pyssla om lite så att dom ska få så fulla flyg som möjligt. Vi fick i alla fall reda på när vi checkade in på Arlanda att vårat flyg den 2/1 inte skulle gå och att dom inte visste när vi skulle få åka hem :-). Jag tror att detta var 5é gången som hemresan har blivit ändrar. Tur är ju att det inte är det sämsta stället att bli strandsatt på ;).
Just det ja. Singhan kostar runt 40 Bath på resturangen. Jag skulle ju berätta det.
Var ut och käkade nyss. Kyckling i krämig svampsås med bakad potatis 185 Bath. Hur gott som hellst.
Nu ska jag ta mig en pilsner.
Puss å Hej!!!
25 november 2008 - Phuket stad, Phuket, Thailand
Klev på bussen klockan halv nio i hua-hin. Lutade sig tillbaka i sätet. Det blev nästan en säng ;). Klockan sex på morgonen så var man framme i Phuket. Någorlunda utsövd. I alla fall jag. Sussi, Kicki och Leif hade det svårare med sömnen. Tog en taxi till Karon beack och Little Mermaid men taxin stannade vid fel ställe. Det finns 2 little mermaid. Framme vid 7 på morgonen. Checkade in.

Pratade med Aerosvit dom skulle återkomma med besked om när vi skulle få åka hem.
26 november 2008 - Karon Beach, Phuket, Thailand
En stunds lek i vågorna
25/11.
Efter bussresan från Hua-Hin så kom vi till slut fram till hotellet, The Little Mermaid på Karon Beach. Sov lite på förmiddagen. Efter att vi hade vaknat till så ringde jag min syster som har åkt charter till Phuket. Dom bodde på Karon Village så vi satte på oss skorna och gick dit.
Senare var vi ner och tog ett sent eftermiddagsdopp.

26/11.
En slödag på stranden. Det var ganska så stora vågor som kom in, med jämna mellanrum. Rätt fränt. Syster och Peter letade sig också ner till stranden. Kastade lite waboba och hade det ganska så bra.

The Little Mermaid fungerar ju ganska så bra om man bara ska stanna till någon dag. det är väl inget hotell som man stannar någon längra tid på. Inte vi i alla fall. Men man bör nog se till att man får ett rum mot baksidan då man slipper alla trafik :) Då menar jag både biltrafik och hortrafiken.... fördelen är ju att det är billigt. 695 bath/natt.

Gick in till en resebyrå för att kolla lite boende i Khao Lak. Blev erbjuden en bungalow för 1100 Bath så då tog vi det. Vi köpte även transport upp till khao Lak.

Tjo hej.
28 november 2008 - Khao Lak, Thailand
27/11.
Sista natten på little mermaid så blev Sussi magsjuk. Vi skulle hämtas klockan 10 av en minibuss för transport upp till Khao Lak och våra väntande bungalower. Det gick väl bra men under resan så blev även jag kass i magen. Leif hade också blivit kass i magen under natten.
när vi väl var framme så visade det sig att det inte var någon bungalow utan 2 rum som vi fått :(. Men va fan. Ska man v'bara gå mellan sängen och toa'n så fungerar väl det med.

28/11.
Idag är vi pigga igen. Värmer upp magen med lite yoghurt. Går sedan en sväng för att se om vi kan hitta något trevligare boende. Efter stranden så hittar vi Khao Lak Andaman Beach resort. Nybyggda fina bungalower som vi fick hyra för 1700 Bath/natt. Utgångspriset var 2000 Bath/natt.
Det känns som att man har hamnat i jungeln ;)

Tjenare.....
29 november 2008 - Khao Lak, Thailand
Soldyrkare i Khao Lak
1 december 2008 - Khao Lak, Thailand
Nu är vi i paradiset.... mitt i djugeln...

Man kan inte annat än bli kär i det här stället. Lugnet och tystnaden. Dom långa fina stränderna. Det är bara att ligga och njuta på ständerna. På kvällen efter att man duschat så går man ner till tjejerna som har hand om massagen. Ligger ner och tittar ut över havet när en blodröd sol ramlar ner i havet samtidigt som man får massage. Helt underbart.
Man tänker dock på det som hände för 4 år sedan. Man blir påmind om det.
Boendet som vi hittade var toppen. Khao Lak Andaman Beach Resort. Rent och snyggt. Nybyggda bungalower direkt vid stranden. Dock ingen pool men vem behöver en pool när man har dom här fina stränderna nästan helt för sig själv.

Åk hit.....
2 december 2008 - Khao Lak, Thailand
Speedboat med 4*250hp...
5 december 2008 - Khao Lak, Thailand
Solnedgång i Khao Lak
6 december 2008 - Thailand
Hollywood lir på altanen
Tjenare...
Vi lämnar vårat fina boende i Khao Lak. Khao Lak Andaman Resort kan jag rekomendera. Nybyggt och fint. Bra personal. Inge pool men vem behöver en pool när man har en jättefin strand utanför bungalowen. Inte mycket folk heller. Om någon råkade slå ner baken närmare än 25 meter så funderade man varför dom måste vara så närma..
I alla fall. Efter utcheckningn så sätter vi oss och väntar på våran mini-buss som skall ta oss till färjan till Koh Yao Yai. Den skulle komma 11.30 men var lite tidig och kom 11.15. Bussresan skulle ta 1.5 timme men tog drygt 2 timmar. Och inte visste chauffören vart han skulle heller. Han fick stanna och fråga några gånger efter att han kört fel. Till slut kom vi i alla fall fram. Klev ombord på båten som skulle ta oss till våran ö. Båten fylldes på och till slut var den full.... med muslimer och sedan vi fyra. Det var inte utan att man kände sig lite offside. Båtresan skulle ta cirka 20 minuter men den tog över timmen. Till slut var vi i alla fall framme på ön. Folk från resorten stod och väntade på oss på piren med en bil. Så vi klev på och när vi klivit på så började det att regna. Efter ett tag började det att ösa ner och när man trodde att det inte kunde regna något mer så öppnade sig himlen.... 20 mnuter senare var vi framme. Han stannade i alla fall men vi såg inget boende.
Efter en kort prommenad så hittade vi i alla fall på resorten. Checkade in och gick till våra bungalower som visade sig vara hyddor gjorda av något flätat matrial. Inte speciellt täta väggar. Hålen i flätorna gjorde att det måste till en blind och onykter mygga för att inte ta sig in i hyddan. Vi var i alla fall hungriga så vi gick till restaurangen för att äta. Där upptäckte vi att allting var dubbelt så dyrt eller mera än i Khao Lak. Varför stannade vi inte kvar??? Efter att ha ätit lite så gick vi tillbaka till våra hyddor och plockade fram lite kortspel. en hollywood sitter aldrig fel. Lite pilsner och samsong dessutom. Många kort spel senare och därav också många öl senare när man började bli lite små full så tyckte vi att vi skulle ta ett natt bad. Nakenbad i natten skulle sitta fint. Stranden hade ju sett bra ut i dagsljus... men det var bara ovanför vattenytan det var bra. Under vattnet var det inta sandstrand utan stenar..... Det var i alla fall skönt att bada.
Sedan söv vi så gott det gick.

Nästa morgon efter att vi lyckats hitta ut ur myggnätet så skulle det bli skönt med lite frukost. Continental frukost för 250 bath/pers. Det var typ rostade skorpor. Äggröra som inte var god och lite te. Nej nu fick det vara nog. Nästa båt härifrån sade vi. Den båt som kom med skulle inte gå föräns på eftermiddagen. Men från en anna pir så gick båtarna oftare. Så vi sa ta oss dit. Båten var en större longtail båt med tillhörande V8-motor. Den resan skulle ta 1 timme och 20 minuter men tog knappt 1 timme. Sedan tog vi en taxi till Karon Beach.
Kommentarer: 2 Skriv kommentar
7 december 2008 - Thailand
Kho Yao Yai resturang
7 december 2008 - Karon Beach, Phuket, Thailand
Inför rakning
10 december 2008 - Karon Beach, Phuket, Thailand
Tillbaka i Phuket och Karon Beach. Först tänkte vi att vi tar The Littke Mermaid igen. Men vi kollade runte lite först. På övervången hos en skräddare hittade vi ett najs boende. www.skybeachinn.com Ligger efter strand promenade i Karon. Utsikt över stranden. Fräscha fina rum. Vi tog dom sista 4 nätterna här.
Åkte en sväng till Patong men där stannde vi inte länge. Åt lite mat. Gick en gata upp och sedan nästa ner och tog en tuk-tuk tillbaka till Karon.
Den 11 december tog vi flyget till Bangkok.