On the road

Resealbumet skapat av: Mli83
19 apr. 2008
Första gången jag såg Baywatch så föll jag förälskad i ett land som hade allt, killar i röda badshorts, torn med fantastiska utsikter och en och en annan haj i det böljande blå havet. Jag föll för de många beach raggarna i blommiga shorts och med en bergsprängare (med radio och kasettband) på axeln som lugnt strosade på stranden med fötterna i vattenbrynet. Jag föll för spänningen och magin, solen och musiken. Ja detta var i alla fall vad Baywatch erbjöd som jag fastnade för :) Och nej, jag skäms inte för att säga att jag innehar 29 videoband med inspelade avsnitt av mitt dåvarande favoritprogram även om jag inte nu skulle sätta mig och kolla på det. Under många år drömde jag om att bege mig till landet som trollbundit mig men det blev aldrig riktigt av. Istället åkte jag på sol -och badsemester till Spanien och Grekland för att lapa sol på stranden invid fejkade livräddartorn och inte allt lika snygga rödklädda killar. Men det var resorna min familj ville åka på och i unga år hade jag ingen annan möjlighet än att packa min lilla väska och följa med. Men åren gick och drömmen hölls vid liv.

2004 blev den sann, eller halvt och halvt. Mormor bjöd med mig på en resa till San Francisco och San Diego. Under två dagar inkvarterades vi på Best Western Hotel i San Francisco där vi mestadel höll oss inne på grund av åska, ösregn och blixtar. Två dagar senare flög vi så till San Diego där vi stannade under en natt på ett likvärdigt hotell som det i San Francisco. Dagen därpå hämtades vi av mormors brorsdotter som skulle ta oss till vårt hem i Temecula den kommande veckan. Drömmen om att se det där Baywatch landskapet la sig, istället ägnade jag en vecka med att ränna på Kohl's, en allt i allo butik där jag köpte presenter till familj och vänner hemma. Det närmaste jag kom Baywatch - en röd t-shirt med texten lifeguard :)

Under 2005 drog jag med min portugisiske expojkvän till New York och upplevde storstadsliv. Vart fanns livräddartornen?

Under slutet av 2005 blev jag allt för ivrig att komma bort från Sverige. Jag gick in på en debattsida och började leta mig fram efter ett resesällskap som delade mina drömmar. Och där fanns han. En kille, ett år äldre med exakt samma prioriteringar och önkemål. Att genom fönsterrutan på bilen se det Usa jag bara sett på TV. Snart var planeringen i full gång och det dröjde inte många ordväxlingar förrän resan var betald och biljetten bokad. Vi gjorde upp en lättare resplan som skulle vara enkel att ändra i den mån vi ville men startskottet skedde på Kastrup och tog oss till Los Angeles och resans första stopp. Bilen vi hyrt var en bil i liten klass, en bil där bagaget nätt och jämnt skulle få plats och benutsträckning endast skulle kunna ske ut genom rutan. Men resan började bra och de små bilarna var alla uthyrda. I garaget fick vi istället välja en mellanklassbil och oj vad semestern började bra. I en skinande ren, vinröd Pontiac Torrent begav vi oss mot vårt första stopp, ett vandrarhem i Hollywood. Dagen därpå var det utcheckning och vi gjorde oss redo för att börja vår roadtrip på allvar. Efter att ha strosat runt Chinese Theatre, Walk och Fame och allt däremellan så begav vi oss. Nästa stopp Santa Barbara...

Santa Barbara var allt som jag bara drömt om. En mysig stad med ljusslingor i varenda träd och uteserveringar med mysig musik. Gatorna var nästan tomma på bilar, istället fanns här promenadstråk och små söta hus vid båda sidor av vägen. Jag har för vana att bli dålig när jag åker utomlands, oftast är det förkylningar som hägrar och så även nu. Jag är riktigt kass i näsa och hals och får spara på rösten för att ens kunna boka vårt nästkommande uppehälle. Vandrarhemmet kostar ca 10 dollar och vi ska inkvarteras med åtta andra personer i ett rum. Jag har varit väldigt skeptisk till att sova så här med andra men nu i efterhand så kan jag säga att jag mer än gärna gör om det. Man träffar så mycket folk, om inte i sovrummet så i de andra rummen, spelrummet, tvrummet, matsalen. Det är ett fantastiskt sätt att skapa nya kontakter på. Genast kommer vi i kontakt med Rich och Harmony som delar med sig av sina bästa tips inför våra kommande dagar och veckor på vägen. Det är värdefulla tips som tacksamt tas emot med öppna armar. Nästkommande dag är det Harmony som visar oss runt, hon i sin bil och vi efter. Hon tar oss upp i bergen där utsikten är magnifik. Vidare till missionshus och andra sevärdheter. Hennes guidning är så mycket bättre än den kartbok vi tillhandahållits av biluthyrningsfirman.

Köpenhamn - Hollywood/Los Angeles - Santa Barbara - San Luis Obispo - Monterey - San Francisco - Redwood - Yosemite - Delano - Death Valley - Las Vegas - Venice - Santa Monica - Newport - Beverly Hills/Los Angeles

Har säkert glömt några stopp, sitter inte med min resedagbok framför mig men återkommer med mer fakta snart!