Dag för dag: Resealbumet "Nya Zeeland och Australien" av Bejjan888

13 oktober 2018 - Arlanda, Sweden
Motor på Boeing 777-300ER
Himmelfenomen
13 oktober 2018 - Dubai - United Arab Emirates
Hotellrum
Detalj, hotellrum
Landning, Dubai Intl Airport
13 oktober 2018 - Arlanda, Sweden
Taxar för start
13 oktober 2018 - Dubai, Förenade Arabemiraten
Copyright © Bejjan888™

[En av de mest spännande] och längsta resorna (hittills) i mitt liv, var på väg att påbörjas. Jag tog mig ut till Stockholm Arlanda Airport till strax före 11.00. Trots att det är lördag, så var det relativt lugnt på flygplatsen. Jag ville vara tidigt på Arlanda eftersom jag inte kunnat checka in hemifrån. Inte ens Emirates telefonsupport kunde checka in mig, så jag var nervös att det var något fel. ”Du får checka in på Arlanda”, var det enda dom sa. Så jag trodde att JAG skulle var tidig till incheckningen, men icke! Det hade redan formats en kö innan jag kom dit. När det väl blev min tur vid incheckningsdisken, visade det sig att tjejen inte heller kunde checka in mig. Hon fick i sin tur ringa någon support och efter mycket om och men var både jag och väskan incheckade till Christchurch, Nya Zeeland. Passerade säkerhetskontrollen och började gå mot gaten. Jag gick och gick, fick visa passet X antal gånger för att ta mig till en av Arlandas mest ödsliga gater, F69.
För det mesta så brukar det pirra lite i magen såhär innan man ska borda ett flygplan, men den här gången var det inte samma pirr. Jag visste ju att jag hade en total flygtid på ca. 24 timmar under kommande dagarna innan jag skulle befinna mig på nyzeeländsk mark.

http://www.reseguiden.se/bilder/524622

Planets avgångstid var 15.05 med Emirates, med kurs mot Dubai, Förenade Arabemiraten. Planet lyfte dock ca. 20 minuter senare än planerat. Den dryga 6 timmar långa flygresan ner till Dubai trafikerades av en Boeing 777-300ER, vilket är det största tvåmotoriga flygplanet i världen. Modellen, mer känd som trippel-7:an, kostar runt 320 miljoner dollar (2,8 miljarder SEK) och är en av Boeings bästsäljande flygplansmodeller. Beteckningen ER står för Extended Range vilket innebär att planet kan flyga lite längre och ta ännu fler passagerare än Boeing 777-300.

http://www.reseguiden.se/bilder/524621

En Boeing 777-300ER väger in på ”nätta” 300 ton har utrustats med den största diameter i världen på sina två turbofläktmotorer. Emirates anses av många vara ett av världens bästa flygbolag. Högklassig kvalitet på service, nya flygplan, underhållning och valbara måltidsmenyer ombord även för ekonomiklass gör Emirates högt rankade på många listor världen över. Emirates har den största flottan av Boeing 777 i världen med över 150 exemplar i bruk, och ytterligare plan är beställda.

http://www.reseguiden.se/bilder/524623

Om ni ska flyga en B777-300ER och vill ha mer space och sitta lite ”inkognito”, rekommenderar jag en plats på någon av de sista fyra raderna. Istället för 3+4+3 är raderna 2+4+2 eller bara 2+(förråd)+2. Fönsterplatserna där har bra med utrymme till själva väggen.

http://www.reseguiden.se/bilder/524624

När planet väl nått Dubai fick det cirkulera i luften innan det fick tillstånd att landa, vilket gjorde det ännu mer försenat. Efter landning kände jag mig ändå relativt pigg för att vara en 6-timmarsflight, vilket är samma tid som det tar att flyga till New York från Stockholm. Eftersom bagageväskan var incheckad ända till Christchurch, Nya Zeeland, så behövde jag inte stå och vänta vid något bagageband. Som tur var, hade hotellrum bokats inne i själva flygplatsterminalen. MEN nu visade det sig att planet landade vid Concourse C och hotellet som jag skulle till låg vid Concourse A. För er som varit på flygplatsen i Dubai vet hur stora terminalerna är, men för er som inte vet… Dubai International Airport har några av världens största terminaler till ytan sett, och en terminal kan vara upp till 160 fotbollsplaner stor. Enligt skyltarna skulle det ta ca 25 minuter med buss att ta sig till Concourse C, och att hitta till bussen var inte så lätt eftersom det var ombyggnationer på gång. Men efter mycket om och men hittade jag fram till mitt hotell, men vid det här laget var man ganska pigg och bara vetskapen om att man skulle upp tidigt igen gjorde ju inte saken bättre.

http://www.reseguiden.se/bilder/524625
http://www.reseguiden.se/bilder/524626
14 oktober 2018 - Dubai - United Arab Emirates
Airbus A380
Airbus A380
Airbus A380
Ställer upp för start
14 oktober 2018 - Sydney, Australien
Copyright © Bejjan888™

[Upp i tid på morgonen igen], för att hinna med nästa lååånga flyg söderut via Sydney (tekniskt stopp) till Nya Zeeland med en total flygtid på drygt 18 timmar! Såg till belåtenhet att nästa flyg till Christchurch gick från gate A1, d.v.s. precis under mitt hotell.

http://www.reseguiden.se/bilder/524629

Sträckan flögs av Emirates och en av deras Airbus 380, världens största passagerarflygplan som kan ta från 525 passagerare och upp till 850 passagerare, beroende på antalet klasser ombord (4/3/2 klasser eller enbart ekonomiklass). Och med tanke på att över 500 personer skulle gå ombord, så började boardingen i god tid före avgången kl. 10.15. Det var första gången jag flög med en A380, så jag var lite taggad. Men så himla flashigt var det ju inte, inte för ekonomiklass i alla fall. Jag hade velat gå upp på övervåningen för att åtminstone se hur det såg ut för business class och förstaklass, men det var inte tillåtet.

http://www.reseguiden.se/bilder/524630

Airbus A380 är det största passagerarplanet i världen och har fått smeknamnet Superjumbo. A380 har varit i kommersiell flygtrafik sedan 2007 och Airbus har fått in över 300 beställningar på Superjumbon. Det tog den europeiska flygplanstillverkaren Airbus över 10 år att gå från ritning till färdigt flygplan. Marknaden efterfrågade ett plan som kunde flyga fler passagerare men samtidigt vara mer bränslesnålt. Ingenjörerna designade flera olika typer, bland annat ett plan med två flygkroppar bredvid varandra, men det var designen med fyra motorer och två våningar längs hela flygkroppen som man gick vidare med. I oktober 2007 levererades den första Airbus A380 till Singapore Airlines, vars jungfruresa blev Singapore – Sydney.

http://www.reseguiden.se/bilder/524631

Det optimala vingspannet på en A380 är cirka 90 meter, men för att sänka bränsleförbrukningen och bemöta flygplatsernas begränsade utrymmen har vingspannet reducerats till omkring 80 meter. Trots detta väger en fulltankad A380 omkring 600 ton. Stockholm-Arlanda Airport har, cirka 10 år efter den första flygningen med A380, byggt om en terminal för att klara passagerarantalet och de antal bryggor som en A380 kräver. Även Arlandas rullbanor har rustats för att ta emot världens största passagerarflygplan. Men ett av de tänkbara flygbolagen att eventuellt trafikera Arlanda reguljärt med en A380, Emirates, har istället valt att utöka sina avgångar mellan Stockholm-Dubai genom att dubbla antalet avgångar med Boeing 777-300ER.

Den i särklass största operatören av A380 är Emirates, som har över 100 exemplar i bruk och har ytterligare över 50 stycken på beställning. Inget annat flygbolag i världen opererar fler än 20 stycken A380. En anledning till detta kan vara att Emirates ett internationellt flygbolag med endast långdistansflyg, som alla går via Dubai. Till detta behöver Emirates stora flygplan som kan ta många passagerare och flyga långt och då är Airbus A380 perfekt. För de flesta andra flygbolag är Superjumbon för stor, för dyr och ineffektiv. Flygbolaget Qantas VD Alan menar att det är billigare att operera med två Boeing 787 Dreamliners än en enda Airbus A380. Och Airbus A380 blev aldrig den arbetshästen inom flyget som Airbus hoppats på och nya kunder har varit svårt att hitta. Kanske för att prislappen för att tillverka en A380 ligger på nätta 436 miljoner dollar (3,8 miljarder svenska kronor)? För konkurrenten Boeing och dess B747 ser framtiden lika dyster ut, i takt med att flygtrafiken ökar och därmed trängseln flygplatserna.

Så lönar det sig att flyga världens största passagerarflygplan? Jetmotorerna till dagens flygplan blir allt mer bränsleeffektiva och flygplanen mer strömlinjeformade vilket bidrar till lägre bränsleförbrukning. Boeing 777 har 30% lägre bränsleförbrukning och 40% mindre underhållskostnad än en Boeing 747 (även känd som Queen of the Sky). Vissa uppgifter visar på att ett säte i en Boeing 777 kostar $44 per timme (effektiv flygtid). Hos Boeing 747 kostar ett säte $90 per timme. Tål att jämföras med det, idag, största kommersiella flygplanet som någonsin tillverkats – Airbus 380 – där ett säte kostar $50 per effektiv flygtimme.

http://www.reseguiden.se/bilder/524632

Åtta timmar in på flygningen var jag så uttråkad att jag höll på att dö. Och det gick inte att sova eftersom det var mycket folk och ljud/aktiviteter. Väl lagom till dess att frukosten skulle serveras, DÅ var jag supertrött och hade velat sova, men då var det för sent.
15 oktober 2018 - Christchurch, New Zealand
Vy från Airbus A380
Vy över Southern Alps
”185 Empty White Chairs”
Nya hus på G
Spårvagn i galleria
Vackra hus
Vackra hus
15 oktober 2018 - Christchurch, Sydön, Nya Zeeland
Copyright © Bejjan888™

[Det där tekniska stoppet i Sydney], som det så vackert hette, var inte som jag trodde, att vi skulle få sitta kvar på planet medan det tankade och sedan fortsätta till Nya Zeeland. Nej, vi fick gå av, passera en internationell transfer-säkerhetskontroll och sedan köa för att gå ombord på en ny A380. Och allt detta på under 1 timme!

http://www.reseguiden.se/bilder/524634
http://www.reseguiden.se/bilder/524635

Efter ytterligare tre segdragna timmar i luften landade planet ÄNTLIGEN på nyzeeländsk mark. För att komma in i Nya Zeeland måste man fylla i ett Passenger Arrival Card, där man deklarerar om man har mat, frön, trävaror mm, mm med sig. Jag som hade förbokat en ridtur här på Nya Zeeland, var tvungen att deklarera att jag hade ridkläder med mig. Tullen var helt klart intresserad av ridkläderna och jag fick packa upp väskan och visa att de var nytvättade.
När jag tillslut passerat tullen var jag med marginal den sista att ansluta mig till resten av gruppen. Vår lokala guide, Angelika, kommer ursprungligen från Tyskland, men har guidat på Nya Zeeland i mer än 15 år. Angelika gick med oss till sin buss. Att klämma in sig i en liten buss för 20 personer (gruppen var dock 14 personer + guiden) för en kortare sightseeing av Christchurch var man inte direkt upplagd för.

Christchurch, landets tredje största stad, ligger vid Canterburyslätten på den östra sidan av Sydön på Nya Zeeland. En tredjedel av den totala nyzeeländska befolkningen bor i Christchurch. Stadens namn på Maori är Ōtautahi som betyder Platsen för Tautahi. Strax söder om Christchurch finns Bankshalvön, en karg och bergig halvö av vulkaniskt ursprung, varför staden har periodvis drabbats hårt av kraftiga jordbävningar.
Christchurch är den mest engelska staden på Nya Zeeland och har haft många gamla engelska hus. Men staden har varit hårt drabbad av jordbävningar, senast 2011 då 30 000 hem förstördes. Det var mest gamla tegelstenshus som rasade och de byggnader som klarade sig bestod av stål och glas (inte en enda glasskiva i stålhusen förstördes!).

http://www.reseguiden.se/bilder/524637

Så nu byggs det fullt med nya hus av stål och stora glasrutor runtom i Christchurch. De gamla engelska enplanshusen byts ut mot större flervåningshus och de nya husen har ofta ingen gräsmatta heller, de plattsätter eller asfalterar den lilla marken som finns runt husen istället. De nya husen byggs med isolering, vilket de gamla husen från 60- och 70-talen inte har och innetemperaturen i ett oisolerat hus kan nå ner till +12°C under vinterhalvåret. Trots att Christchurch är en bildominerad stad så planeras det inte för eller byggs parkeringsplatser vilket gör att byggboomen i staden stannar allt mer av och husen är allt mer svårsålda. Trots många bilister, så blir cyklisterna allt fler. Men de lever farligt, då bilisterna inte har för vana att se sig i backspegeln efter cyklar.

http://www.reseguiden.se/bilder/524636

För att minnas den kraftiga jordbävningen i februari 2011, skapade konstnären Peter Majendie ett minnesmärke ”185 Empty White Chairs”, till första årsdagen av jordbävningen. Tanken var att minnesmärket skulle vara under 3 veckor, men finns kvar flera år senare. Det består av 185 vitmålade stolar (alla är olika), varje stol representerar ett offer. Av de 185 personer som omkom, var ett spädbarn. Spädbarnet satt i sin barnstol och dog av en fallande tv. Totalt 181 stycken personer omkom den 22 februari 2011, samma dag som jordbävningen. 174 av dessa personer omkom i en och samma byggnad som kollapsade. De andra fyra personerna dog flera dagar senare på grund av sviterna av sina skador de ådrog sig under jordbävningen.
I Christchurch finns Gate of Remembrance – som minne över att Nya Zeeland varit med i nästan alla krig, men för det mesta som fredsbevarare.

Maoribefolkningen tros ha kommit till platsen för Christchurch omkring år 1000. Men det dröjde ända till mitten av 1800-talet innan de första européerna anlände, varpå Christchurch blev Nya Zeelands första stad. Christchurch är en av endast fyra städer i världen som har en stadskärna som är byggd i ett kvadratiskt mönster. Staden är också känt för att ha bland det renaste dricksvattnet i världen. Christchurchs centrala delar har en platt terräng vilket gör det populärt att ta sig fram med cykel och nätet av cykelvägar är utbrett över staden. Christchurch har också haft ett spårvägssystem, men idag finns endast en linje kvar i centrala delarna, främst för turismens skull.
Turismen är en viktig inkomstkälla för den lokala ekonomin och Christchurchs läge och tillgång till en internationell flygplats gör staden till ett utmärkt ställe att mellanlanda på. Staden är speciellt populär bland japanska turister och i stadskärnan finns även skyltar på japanska. Den internationella flygplatsen fungerar också som en viktig länk vidare till Antarktis med mat och förnödenheter till olika forskningsstationer på Antarktis.

Efter sightseeingen, fick vi äntligen checka in på hotellet. Vi bodde på Ibis Christchurch Hotell, ett medelstort centralt hotell med 155 rum. Hotellet låg nära en galleria med restauranger, caféer och affärer. Men eftersom man var rätt slut i både kropp och knopp orkade man inte se sig omkring som man kanske skulle vilja. En gemensam middag anordnades av resebolaget och det var trevligt att få en blick över medresenärerna. Jag hann med en snabb promenad efter middagen, för att hinna se lite av staden innan solen gick ner. Det var kyligt ute och snabba väderomslag och temperaturskillnader är vanligt här på Nya Zeeland.

http://www.reseguiden.se/bilder/524638

Jag följde spårvägen en bit, vilken gick genom en galleria.

http://www.reseguiden.se/bilder/524639
http://www.reseguiden.se/bilder/524640

Vackra gamla hus i engelsk stil och färgglada fasader radade upp sig och en del tegelstenshus pryddes av konstmålningar för att Enlighten People” (upplysa folket).
  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  6. 6
  7. 7
  8. 8
  9. 9
  10. 10
  11. 11
  12. Nästa