Bali - blandade känslor

Resealbumet skapat av: Marika
25 jan. 2009
Vi befann oss på andra sidan jorden i ett paradis vi tidigare bara drömt om. Ett stillsamt och vänligt paradis som över en natt förvandlades till ett helvete när bomberna i Kuta small och så många omkom.

Tack och lov hann vi njuta av Bali nästan hela resan innan detta hände. Vi hade 3 dagar kvar på ön innan vi skulle fortsätta vidare till Bangkok.

Den 12 oktober, dagen då det small, var vi på en båtutflykt till Nusa Penida och Lembongan Island. En fantastiskt upplevelserik resa med en supersnabb båt med 4 st 500 hk motorer bak i aktern. När vi klev på blev vi tilldelade varsin regnponscho men vi skrattade bara åt det, vi var minsann inte rädda för lite stänk. Väl ute på öppet hav åkte däremot dessa ponschos på snabbare än kvickt - båten flög över vågorna i en hisklig fart och det vräkte in vatten varje gång den landade i en våg!

Framme vid öarna blev det stopp för snorkling från båten och vi åkte även en sväng med bananaboat och gick ner i någon slags undervattenskula med fönster under vattnet, innan det var dags för lunch och efterföljande sightseeing på öarna. Vad vi inte visste när vi plaskade runt i detta vatten var att den närliggande algodlingen, som låg på grundare vatten, samma morgon fått sina nät förstörda av en haj!

Lyckligt ovetandes om att vi badat med hajar begav vi oss tlll Lembongan island där vi möttes av glada barn som tävlade om vår uppmärksamhet genom att klättra upp i de höga palmerna. Detta var otäckt att se så vi gick snabbt vidare. Hade de ramlat ner hade de slagit ihjäl sig!

Efter besök i byn och dess algodling, tempelbesök, servering av färsk kokosnötmjölk och lite rundvandring gick färden åter hemåt i flygande fläng över vågorna.

Väl i hamn var vi minst sagt möra efter att ha studsat runt på båtens träbänkar, där vi krampaktigt kämpat för att hålla oss kvar under den vilda och blöta havsfärden. Vi beslöt därför att skjuta upp kvällens planerade aktiviteter till morgondagen och det är vi tacksamma för idag. Vi skulle egentligen åkt in till Kuta och sätt grabbarna på en pub och själva gått på en shoppingrunda. Istället blev det en lugn middag på en restaurang i Sanur där vårt hotell låg. På hemväg från restarangen hör vi först en dov smäll som sedan följdes av två till men vi kunde inte i vår värsta fanstasi föreställa oss vad som precis hänt och vad vi just klarat oss ifrån...

Dagen efter slappade vi vid poolen på förmiddagen. Personalen gick flera gånger runt poolen med en skylt med ett tyskt namn på men förklarade inte varför. Det blev lunchdags och vi gick längs med stranden till vår favoritrestaurang och sedan blev det ett dopp i havet innan vi skiljes åt från våra vänner för en välbehövlig dusch, innan vi skulle göra Kutas barer och affärer osäkra. Vi visste alltså ännu inte vad som hänt kvällen före.

Väl på rummet nåddes vi av samtal från hysteriskt oroliga hemifrån, de hade inte fått tag på oss och hotellet visste inte var vi var. Vi kunde inte tro att det de berättade var sant men när vi slog på tv:n insåg vi vilken enorm tur vi haft!!

Sedan detta hände har vårt resande förändrats. Vi bor oftast inte på de populäraste och mest turistrika ställena och jag är extremt uppmärksam på utgångar och övergivna väskor etc. Detta är på både gott och ont för vi har hittat många genuina ställen genom att vi sökt oss bort från massturismen och på så vis fått en helt annan kontakt med lokalbefolkningen genom att vi ofta besökt samma ställen som de själva går till.

Avslutningsvis så vill jag säga att vi längtar tillbaka sjukt mycket till Bali som har en sådan spännande kultur och avslappnad miljö. Sedan vi kom hem från Bali har vi fått en son och den extramt långa resan har gjort att vi skjutit tankarna Bali på framtiden men ett är säkert, hit ska vi tillbaka. Trots de hemska minnen vi har är det något magiskt med Bali och dess vänliga befolkning och det lockar till fler besök.

Ska ni till Bali så googla "Raddin +Sanur" samt "Kori Ubud Resort & Spa". Det är underara hotell som vi vill rekommendera =)