Mallisbrallis blogg

Fredag 22 Augusti 2008
Resan var fantastisk. Allt var så lyckat - allt stämde och vädret var på topp - nästan lite för mycket topp ibland... värmen... Läste på nätet att det har varit mycket över medeltemperatur i juli och augusti och det kändes...

Min bästa resa hitintills. Visst var det väldigt vackert i Andalusien på Costa del Sol också - men Mallorca slår alla rekord. Detta är verkligen Medelhavets pärla. Har knäppt över 500 kort. Har inte legat på playan så mycket utan har upplevt saker i stället. "Solbrännan bleknar men minnen består". Brun kan man bli i Sverige året om nu för tiden om man så vill.
Lördag 9 Augusti 2008
Hej
Skall berätta lite om vad jag gjorde sista dagen på min underbara Mallorca-resa.
Åt lunch på en av mina favoritbarer - Bar Balear - vid torget i Ca'n Pastilla. Jag åt Tortilla Española - spansk omelett - , bröd och oliver.
Sedan tog jag bussen ut till balneario nr 6, Playa de Palma för att kolla in lite "alemanes" - tyskar.
Först en liten förklaring: Playa de Palma sträcker sig mellan den lilla orten Ca'n Pastilla (där jag bodde) och en annan liten ort som heter El Arenal. Playan är indelad i 14 balnearios - som egentligen betyder kurort på spanska. Det är ca 500 m mellan varje balneario och vid varje balneario finns en strandbar/restaurang, toaletter, dusch och solstolsuthyrning. Ungefär mitt på Playa de Palma vid balneario nr 6 håller tyskarna till. Där spelas tysk "ompa-pompaschlagers" på hög volym och tyskarna ligger på stranden och dricker Sangría ur stora plasthinkar med långa sugrör - jo det är sant! Där efter strandpromenaden ligger också ett ställe som heter "Mega Park". Det ser ut som en stor kyrka utan tak och innanför ser det ut som om Münchens oktoberfestival skulle hålla till. Där dricks det öl till tysk schlagermusik på hög volym. Det dansas på borden och go-gobrudar dansar i bikini. Det är skumparty med fulla tyska ungdomar som halkar kring i skummet. Så håller de på - dag som natt. Det är faktiskt en upplevelse att se. Dit var jag i alla fall på eftermiddagen och gick runt och kollade lite.
På kvällen satt jag vid torget i Ca'n Pastilla tillsammans med ortsbefolkningen fram till skymningen. Gick sedan hem och packade mina grejer och därefter tillbringade jag resten av kvällen nere i hotellbaren (utomhus) tillsammans med nattportiern Paco. Vi pratade - jag drack kaffe och likör - sedan sa jag att jag måste gå och sova för att jag skulle upp tidigt, ta en taxi och åka till flygplatsen. Han bjöd mig på ett glas likör - han ville inte att jag skulle gå (tror han gillade mig - tyckte väl det var kul med en gäst som han kunde prata spanska med). Till sist gick jag i alla fall upp för att sova vid 2-tiden på natten. Paco ville ha ett kort på honom och mig tillsammans så en spansk kille knäppte med min kamera. Skall skicka ner kortet till honom - Paco alltså.
På morgonen käkade jag frukost, ringde efter taxi och åkte ut till flygplatsen för att åka hem till regn och kyla (från 30 grader till 12!!!).

Adiós Mallorca - hasta el verano que viene
Fredag 8 Augusti 2008
Igår var jag in till Palma igen - för sista gången denna gång. Gick runt lite i de gamla kvarteren. På Plaza Mayor hade en capoeiragrupp från Brasilien uppvisning . De fick 1 € av mig.
Gick in på ett konditori och köpte ensaimada och Coca-Cola och satt sedan på trappan till Santa Eulaliakyrkan och käkade. Ensaimada är ett bakverk som tillverkas här på Mallorca - ungefär som wienerbröd - fast ändå inte - och mycket större och med mer fyllning.
Sedan gick jag runt i hamnen och kikade och gick sedan hela strandpromenaden bort till västra delarna av Palma - El Terreno, Corp Mari, Port Pi. Port Pi är Palmas gamla hamn.
Sedan fortsatte jag ända ut till Cala Mayor - en badort. Där var det jättefint - men långt att gå - tog någon timme och sedan samma väg tillbaka till Palmas centrum. Tog bussen och åkte hem till Ca'n Pastilla.
Satt i baren en stund och gick sedan upp och sov.
Nu är det bara idag kvar - ska ta det lugnt och softa runt lite bland lokalbefolkningen på torget här i Ca'n Pastilla. Sätter mig på ett café eller en bänk bland de andra tanterna och inväntar skymningen och viftar med min solfjäder...
Onsdag 6 Augusti 2008
Imorse åkte jag in till Palma igen. Var in i katedralen "La Seu" som är Palmas stolthet. Så otroligt sagolikt vacker både på utsidan och insidan. Den är ansedd som en av världens vackraste gotiska byggnadsverk - den är enormt stor. Den ena valvporten är 15 m hög och mittskeppet är 44 m högt och hålls upp av 14 pelare. Det östra runda rosettfönstret är 13,3 m i diameter och består av 1236 olika färgade glasrutor. Snyggt när solen skiner in. Katedralen började byggas på 1200-talet men blev inte färdig förrän på 1600-talet.
Var också in i Palacio Real Almudaina - Kungliga Almudainapalatset - som ligger precis bredvid katedralen. Detta var de moriska konungarnas gamla palats. Det är numera kung Juan Carlos officiella residens när han är i Palma samt militärt högkvarter för Balearerna (Mallorca, Menorca, Ibiza m fl).
Var också till San Franciscoklostret med dess enorma kyrka (kyrkorna på Mallorca är enormt stora). Detta är Palmas vackraste kloster och fungerar än idag som det. Ligger mitt i det gamla Palma - Historiska centrumet.
Besökte också ett enormt stort och gammalt stadspalats - Ca'n Marqués - som öppnats för allmänheten. Här ser man hur den mallorkinska borgarklassen levde förr. En enorm trappa i en stor och vacker patio (innergård) leder upp till alla de vackra salarna.
Till sist besökte jag dockmuseet Museo Muñecas Antiguas som ligger ovanför katedralen. Ett museum med mer än 500 antika dockor från olika epoker och världsdelar.
Det blev en heldag i Palma igen.
Åkte sedan hem, gick och käkade och sedan gick jag ner till playan kl 9 på kvällen och badade - skööönt!
Igår, tisdag, hade jag en vilodag. Det blev playan hela eftermiddagen och på kvällen gick jag ut och käkade på en skaldjurs- och fiskrestaurang nere vid marinan här i Ca'n Pastilla. Åt Gambas al ajillo - stora räkor i vitlök och drack vitt vin. Till dessert tog jag en Flan - karamellpudding och en carajillo som är Spaniens svar på vår kaffekask. Jag tog den med Amazonasrom - en mörk rom som tillverkas i Spanien.
Nu ska jag duscha och sedan sätta mig på balkongen med ett glas rödvin och sedan blir det natti-natti.
Buenas noches
Tisdag 5 Augusti 2008
Igår tog jag bussen till Binissalem - en liten och otroligt vacker stad som ligger mitt i Mallorcas största vindistrikt. Där finns många bodegor där man kan provsmaka och köpa olika lokala viner - men det gjorde inte jag - utan jag gick runt och tittade och fotograferade i stället. Gick också utanför själva centrum - där var det gamla åsnestigar med stenmurar på sidorna. Får, getter och mulåsnor gick och betade. Det var så enormt vackert där. Hade kunnat stanna hur länge som helst. 30 kort knäppte jag.

Medan jag väntade på att bussen skulle gå upp till Binissalem gick jag och kollade på gamla anrika Gran Hotel i Palma som är klassad som en av Palmas vackraste byggnader. Det var Palmas första lyxhotell (1903-1978) men är numera bank, restaurang och bokhandel. De har nyligen renoverat fasaden och återställt den i ursprungligt skick. En sådan otroligt vacker byggnad! Tråkigt bara att det inte är hotell längre - för då skulle jag velat bo där. Ligger mitt i centrala Palma på Plaza Weyler i närheten av La Rambla.

Idag tänker jag ta en vilodag på playan. Har knappt solat och badat någonting sedan jag kom hit. Har så mycket mer jag vill se - men Mallorca finns ju kvar och hit åker jag fler gånger. Ska försöka hinna med att åka hit en gång till i år. Får aldrig nog av denna vackra ö.
Måndag 4 Augusti 2008
Igår klev jag upp efter 4 timmars sömn - tänkte ta en vilodag på playan men gick till "Palma Aquarium" här i Ca'n Pastilla i stället.
Det byggdes förra året och där kan man utforska världshavens hemligheter. I en stor transparent tunnel kan man se bl a havssköldpaddor, pirayor, rockor, levande koraller och hajar på endast någon meters avstånd. Här finns 8000 arter från Medelhavets och oceanernas flora och fauna, 700 olika djur och växter och 5 miljoner liter havsvatten. Fiskar i regnbågens alla färger - en del var liksom självlysande, humrar som var ca 1 meter långa, levande koraller i alla möjliga pastellfärger m m. Det var jättestort, tog flera timmar att gå igenom allt.
Sedan gick jag till en spansk bar (jag går för det mesta till spanska barer och restauranger där lokalbefolkningen håller till - inga turister mer än jag) och käkade calamares = friterade bläckfiskringar, sallad, bröd, oliver och vitt vin.
På kvällen satt jag och pladdrade spanska med nattportiern Paco (smeknamn för Francesco) - en trevlig herre som kommer från Alicante/Benidorm på fastlandet - men som numera bor här i Ca'n Pastilla vid torget. Han pratar väldigt "grötig", "sluddrig" och "läspande" spanska - men med några omfrågningar och några "¿qué?" och "no comprendo" så kan man föra en dialog med honom.
Det har varit fruktansvärt varmt, svetten har strilat hela tiden och hela kroppen varit konstant fuktig. Läste på nätet att regnperioden och kylan återvänt till Suecia - hoppas det blir bättre till helgen när jag kommer hem. Annars får jag väl sätta på bastun och sätta mig där med en flaska rödvin och blunda och låtsas att jag är kvar på denna vackra ö...
Söndag 3 Augusti 2008
Hej igen!
Igår -lördag - var jag in till Palma på loppmarknad. Varje lördag förmiddag är det marknad i Palma med diverse marknadstjafs - men i gamla sta'n runt katedralen är det även loppmarknad där det säljs allt från gamla, rostiga, krokiga spikar till möbler och antikviteter. Gjorde några fynd, bl a 50 gamla oskrivna vykort i originalkartong från Mallorca som det såg ut här i början av förra seklet. Gav 4 € - ett kap - jag hade kunnat ge 20 € eftersom jag samlar vykort från gamla Mallorca. Köpte också en stor fin bok med färgbilder från hela Spanien, inkl Balearerna och Kanarieöarna, för 3 € - också ett kap.
Sedan strövade jag runt i gamla sta'n i Palma - besökte bl a "Baños Árabes" - en arabisk badanläggning från 1000-talet med en vacker trädgård. Det är Palmas enda bevarade byggnad från 1000-talet.
Sedan gick jag i de gamla sjömans- och fiskarkvarteren från 1800-talet som ligger väster om Palmas centrum. Här bodde också stadens mjölnare och några gamla mjölkvarnar är bevarade och ligger mitt i kvarteren - men numera fungerar de som restauranger.
Gick sedan och åt på en restaurang som ligger uppe på Palmas gamla stadsmur med fin utsikt över hamnen. Allt som allt blev det 12 timmar i Palma! Mina ben var jättetrötta när jag kom hem.
Satt sedan i baren och pladdrade med en man från Uppsala - för övrigt den ende svensk förutom jag som bor på hotellet - och nattportiern/bartendern gick runt och suckade: "mucho calor, mucho calor" (mycket varmt, mycket varmt). Över 30 grader på nätterna.
Gick och la mig halv 5 på morron - börjar komma in i "Mañanalandets" nattvanor...
Söndag 3 Augusti 2008
Hej pa er alla! Datorn har varit kaputt, men nu ar den lagad igen. I forrgar - fredag - tog jag bussen till Andratx - en liten stad pa sydvastra Mallorca. Ännu en liten, typiskt mallorkinsk stad med trånga och branta gränder, torg och kyrka. Hade läst att det skulle finnas en bodega där - Bodega Santa Catarina - där man kan se vinframstallning och provsmaka olika lokala viner. Hittade den inte så jag frågade på en liten bar vid torget - och de sa att den ligger en bit utanfor staden och att jag skulle behova "un coche" - en bil alltså. Så det blev ingen vinprovning den dagen.
När jag kom tillbaka till Palma tog jag en annan buss och åkte till Illetas - en exklusiv bad- och semesterort väster om Palma. Där var det jättefint med små strander.
På kvallen gick jag till en spansk restaurang här i Ca'n Pastilla och käkade "mejillones" - blåmusslor med aioli, bröd, oliver och drack "vino blanco de la casa" - husets vita vin. Jättegott var det. Sedan blev det en drink i baren - "Licor Cuarenta y Tres" (likör 43) och "leche" (mjölk) och sedan var det natti-natti. Skulle upp tidigt för att gå på loppmarknaden i Palma.
Torsdag 31 Juli 2008
¡Hola mis amigos!
Igar var jag pa heldagsturné. Var till Sineu pa marknad. Sineu ar en liten stad som ligger ungefar pa mitten av Mallorca. Tog bussen in till Palma vid 8-tiden pa morron, bytte buss dar och akte vidare till Sineu. Marknaden i Sineu ar den enda marknad har pa Mallorca som fortfarande handlar med levande djur. Det var faglar av alla dess slag - stora som sma - getter, får, åsnor, grisar, griskultingar, hundar - både vuxna och valpar m.m. Det var en jattestor marknad - de sålde allt mellan himmel och jord. Antikviteter, frukt, gronsaker, korvar, skinkor som hangde i stånden m.m. Blev kvar i Sineu i 5 timmar. Mysig, liten och typisk mallorkinsk stad med trånga, smala gator och en vacker kyrka som jag var in och kollade i. De hade även ett litet museum i kyrkan. Tog sedan bussen tillbaka till Palma, bytte buss där och åkte till Plaza Gomila i El Terreno - en stadsdel i västra Palma. Terreno var Palmas nöjescentrum på 50-, 60- och 70-talen. Därifrån gick jag uppfor Bellvergatan (C/ Bellver) och sedan utmed en vacker väg genom en stor pinjéskog och efter ca 1 km kom jag upp på höjden (140 m ) och där ligger en historisk borg - Castillo Bellver. Den är från 1300-talet och otroligt välbevarad. Har använts som sommarresidens för Mallorcas kungar fram till 1349 och efter det som fängelse - först för politiska fångar och senare vanliga straffångar. Från borgen - som man fick gå in i - var det en helt fantastisk utsikt över Palma och dess omgivningar. Gick tillbaka till Palmas centrum längs strandavenyn och kollade in jet-setets lyxyachter - stora som flervåningshus. Det är så otroligt vackert i Palma - har aldrig i mitt liv sett en vackrare stad. Tog bussen hem till Ca'n Pastilla, kom hem halv 12 på natten. Tog 2 öl i baren och sedan stupade jag i säng efter dagens alla långa promenader i denna hetta. Har inte sett ett moln sedan jag lämnade Sverige och det är hett - hett - hett! Jag förstår spanjorerna som tar siesta mitt på dagen.
Måndag 28 Juli 2008
Nu har min blåa luftmadrass gått till "de sälla jaktmarkerna" - död och begraven i en soptunna nere på playan. Det var pyspunka på den idag så nu måste jag köpa en ny och denna gång blir det en färdiguppblåst. Det blev en dyr luftmadrass-historia det här - men, men så går det när "snålheten bedrar visheten".
Adiós mis amigos - nu drar jag in till Palma på nya äventyr.