Stöd Ukraina

Mallisbrallis blogg

Lördag 9 Augusti 2008

Adiós Mallorca - hasta el verano que viene

Hej
Skall berätta lite om vad jag gjorde sista dagen på min underbara Mallorca-resa.
Åt lunch på en av mina favoritbarer - Bar Balear - vid torget i Ca'n Pastilla. Jag åt Tortilla Española - spansk omelett - , bröd och oliver.
Sedan tog jag bussen ut till balneario nr 6, Playa de Palma för att kolla in lite "alemanes" - tyskar.
Först en liten förklaring: Playa de Palma sträcker sig mellan den lilla orten Ca'n Pastilla (där jag bodde) och en annan liten ort som heter El Arenal. Playan är indelad i 14 balnearios - som egentligen betyder kurort på spanska. Det är ca 500 m mellan varje balneario och vid varje balneario finns en strandbar/restaurang, toaletter, dusch och solstolsuthyrning. Ungefär mitt på Playa de Palma vid balneario nr 6 håller tyskarna till. Där spelas tysk "ompa-pompaschlagers" på hög volym och tyskarna ligger på stranden och dricker Sangría ur stora plasthinkar med långa sugrör - jo det är sant! Där efter strandpromenaden ligger också ett ställe som heter "Mega Park". Det ser ut som en stor kyrka utan tak och innanför ser det ut som om Münchens oktoberfestival skulle hålla till. Där dricks det öl till tysk schlagermusik på hög volym. Det dansas på borden och go-gobrudar dansar i bikini. Det är skumparty med fulla tyska ungdomar som halkar kring i skummet. Så håller de på - dag som natt. Det är faktiskt en upplevelse att se. Dit var jag i alla fall på eftermiddagen och gick runt och kollade lite.
På kvällen satt jag vid torget i Ca'n Pastilla tillsammans med ortsbefolkningen fram till skymningen. Gick sedan hem och packade mina grejer och därefter tillbringade jag resten av kvällen nere i hotellbaren (utomhus) tillsammans med nattportiern Paco. Vi pratade - jag drack kaffe och likör - sedan sa jag att jag måste gå och sova för att jag skulle upp tidigt, ta en taxi och åka till flygplatsen. Han bjöd mig på ett glas likör - han ville inte att jag skulle gå (tror han gillade mig - tyckte väl det var kul med en gäst som han kunde prata spanska med). Till sist gick jag i alla fall upp för att sova vid 2-tiden på natten. Paco ville ha ett kort på honom och mig tillsammans så en spansk kille knäppte med min kamera. Skall skicka ner kortet till honom - Paco alltså.
På morgonen käkade jag frukost, ringde efter taxi och åkte ut till flygplatsen för att åka hem till regn och kyla (från 30 grader till 12!!!).

Adiós Mallorca - hasta el verano que viene
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet