Resa eller plugga?

Av Louisej
13 mars 2014 08:06
Visningar: 1357
Hej!

Jag heter Louise, 21 år. Kom hem från Australien för cirka 3-4 månader sen. Var där och reste och arbetade under 9 månader.

Ska strax börja på ett nytt jobb och börja spara ihop en slant. Det är just där det krockar lite för mig.

Jag vet inte om jag ska börja plugga till bild och form till hösten på en folkhögskola eller om man nu innan man får ta en massa lån.. åka utomlands ett ytterligare år någonstans!

Vad tycker ni? Känner på ett sätt varför stressa ihop till en resa, man kanske kan efter att man har satsat på en karriär och har pengar? Många tankar snörrar runt.

Hur har ni gjort? Vet ni något bra ställe man kan åka till där det finns en stor chans till arbete?

Skulle bli jätte glad om någon ville dela med sin historia och tankar.

/ Louise
Av Birgere
13 mars 2014 14:02
Du har inte funderat på termen "Resa OCH Plugga".... alltså plugga på distans, om det nu överhuvudtaget är möjligt för de ämnesområden du är intresserad av.
Av Louisej
13 mars 2014 17:35
Har tänkt på det. Men äckligt dyrt. haha! Tänkte först gå på en folkhögskola och sen satsa på högskolan där kanske man får bli utbytes student. :)
Av Annapma
13 mars 2014 18:04
Ja, du kan ju alltid plugga på distans på en svensk utbildning och resa under tiden. Då kan du ju också ta CSN om du vill ha en lite tryggare inkomst (kanske ev bara ta bidragsdelen om du har en bra budget). Jag har pluggat lite samtidigt som jag rest/bott utomlands och det har funkat bra, sålänge man har hyfsad självdisciplin och planerar sitt skolarbete efter ev. jobb/aktiviter/wifi-åtkomst :)
25 mars 2014 22:37
Hej ! Tänkte bara skriva om en grej jag tycker är kul :) Gillar du barn? Att arbeta som Au Pair, behöver inte innebära några större kostnader, samtidigt som du får gratis boende och mat och oftast en liten lön på det och passar på att resa på lediga dagar. Ett otroligt kul sätt att lära känna ett nytt land och en ny kultur på! Jag arbetade själv som Au Pair i nästan 2½ år sammanlagt och det var otroligt lärorikt, dessutom träffar man vänner från hela världen. Hittar familjer inom Europa kan du göra på Aupairworld.net och inom USA finns många olika organisationer man kan använda sej av för att komma iväg :)
Hade helt klart valt ett till år med resor, innan du blir fast med plugg :) Ta chansen!!
27 mars 2014 19:08
Resa!! :)
Jag va också i Australien och reste och jobbade fast i ett år. Efter det kom jag tillbaka till sverige, jobbade ihop lite pengar och reste sedan runt i Asien och volontärarbetade även där. Gjorde även en del småresor under tiden som jag bodde i sverige, bl.a. en rundresa i England på två v för att upptäcka landet och hälsa på vänner. Direkt efter Asien åkte jag hem till sverige en vecka och sedan till Frankrike där jag är nu. Jag pluggar franska på distans via ett svenskt universitet, så jag pluggar helt gratis och får samtidigt uppleva den franska kulturen och fler möjligheter till att öva på språket i det vardagliga livet. Jag är 24 nu och efter den här terminen i Frankrike ska jag börja på ett vanligt program iSverige och då ta en kandidat är min plan. Jag är jätteglad över allt jag har fått se och lära mig av omvärlden, erfarenheter och minnen som man kommer att ha för resten av livet, du känner säkert samma sak efter din Australien-resa. För mig känns det lagom att börja plugga nu, jag är ju fortfarande ung och jag vill fortsätta resa när jag blir äldre också men det sättet man har rest på nu de senaste åren kanske inte är något man kan göra när man blir äldre och har fler saker i livet att tänka på och ta ansvar över och därför tkr jag att man ska passa på nu när man har möjligheten att göra precis vad man vill! Utbildningen kommer ju att finnas kvar till nästa år också. :)