Mor och son i Sydafrika - Farligt att bila?

Av Sanne71
6 juni 2014 17:32
Visningar: 4585
Hej,

Jag och min son (som kommer att precis ha fyllt 16) kommer att åka på en fantastisk resa till Sydafrika i februari 2015. Vi överväger flera olika alternativ, bl a att hyra bil och själv åka runt. Vi är vana resenärer och har bilat i både Asien och USA men inte i Afrika.

Jag har inga problem med vänsterkörning så där finns ingen oro men jag skulle vara oerhört tacksam om det finns någon som har erfarenhet av om det känns tryggt att bila runt? Jag har ingen ambition om att hamna "fel" ställen för de finns överallt men tänker mig vanlig körning från Johannesburg till safari-stället och sedan i Cape Town och omnejd samt till vingårdar. Är det OK för oss tro? Eller skall man boka transport...(transfer, taxi, buss etc)

Jag tackar så mycket på förhand :)

Vänlig hälsning
Sanne
Av Marlne
8 juni 2014 09:57
Hej!
Vår familj hyrde bil 2009 och körde runt i Sydafrika Cape Town och det fungerade utmärkt. Jag skulle t.o.m vilka säga att ha en egen bil är nästan en förutsättning för att ta sig fram där nere.GPS var kanon.Vår semester blev kanon, inte minst för att vi hade tillgång till bil.Trevlig semester! Marléne
Av Sanne71
8 juni 2014 20:47
Hej Marlene

Tack så mycket för ditt svar. Det är väldigt värdefullt att får höra från någon med egen erfarenhet.

Tack för att du tog dig tid och fortsatt trevlig helg :)

Vänlig hälsning
Sanne
8 juni 2014 22:03
Hej!
håller med Marlne det är inga problem att köra bil i Sydafrika. Vi hade även bilen när vi var på safari och kunde utnyttja den möjlighet också där.
Vi bokade safari hemifrån och bodde i sk tält. Det var en sån häftig upplevelse. Att stiga upp å diset ligger lite lätt utanför och där står ngr hjortar å ngn zebra å betar, då stannade tiden och vi upplevde ett lugn och en känsla som inte går att beskriva.
Ni lär få en härlig tid i sydafrika det är ett helt underbart ställe att semestra på.

Hälsn MiaSteffi
Av Desires
8 juni 2014 22:12
Hej Sanne!
ÅK! Sydafrika är fantastiskt!!
Vi har varit där 2 ggr, båda gångerna har min man kört bil där - utan problem! Det är väldigt "lugn" trafik och bra vägar, så gör det!! Det går nog inte att få samma upplevelser på ngt annat vis, Sydafrika är ett favoritland för oss, älskar naturen, människorna, närheten till vilda djuren, maten, vinerna, boendena - ja i princip allt!
1:a gången bilade vi Garden Route, Krugerparken och Cape Town, det var år 2008. Här kan du läsa om den resan http://www.desires.se/#post0
2:a gången bilade vi runt i Kwazulu Natal, avslutade med Cape Town igen. Det var nu i november 2013.
Här kan du se många foton från den resan http://www.desires.se/#post174

Ni kommer få en underbar resa, lycka till! (Du får jättegärna höra av dig igen om du undrar över något annat!)
9 juni 2014 11:01
Cyklat solo i bl a Sydafrika och tältat både på campingar samt i det vilda så bil borde funka.

Mvh Daniel
travelaroundtheworld.se
Av Olanate - Utvecklare Reseguiden.se
9 juni 2014 11:38
Hej

Jag har själv bott i Kapstaden och min syster bor där nu så kan säga att det går alldeles utmärkt att bila i Sydafrika. Men det finns några saker du bör tänka på och det är tyvärr vanligare än man tror med såkallade car-nappings (Vanligare i Joburg än i Cape town) och rån.

* Stanna inte för "olyckor" vid sidan av vägen. Även om ni är mitt ute i ingenstans.
* Lås dörrarna även när du åker bil, speciellt vid övergångställen och sådant.
* Stäng fönster helt när det kommer babianer eller om du lämnar bilen. Dom får lätt in ett finger och öppnar då rutan.

I övrigt är det inte så farligt och enligt mig så är vägarna i Sydafrika generellt sätt bättre än dom vi har i Sverige t.om.

Mvh Ola
Av Sanne71
9 juni 2014 20:45
Oh wow så tacksam jag är för alla era svar 😃 Jag kommer absolut att kolla på länkar och läsa mer om landet och sevärdheterna.

Jag uppfattar en viss "återhållsamhet" att köra i Joburg. Kanske man skall undvika just det eller vore det OK att bara köra mellan flygplats - hotell - safariställe? Vill verkligen inte hamna i en otrevlig situation.
Efter era rekommendationer kommer vi iaf att hyra bil när vi kommer till Cape Town.

En resebyrå rekommenderade att vi skulle åka till Pilanesberg istället för Kruger. Vet någon om det är bättre / sämre eller kanske samma? Anledningen till att vi istället kunde åka till Pilanesberg ivar ökad risk för regn i Kruger i februari när vi är där. Jag har ju alltid hört om Kruger så vet inte om jag vill undvara känslan ;)

Tack åter igen för vänligheten att svara på denna tråd. Uppskattas massor 😃🌞👍.

Vänlig och solig hälsning
Sanne
Av Desires
9 juni 2014 21:44
Hej igen!
Jag har alltid haft känslan att vi ska undvika Johannesburg, vilket vi också gjort! Så jag kan inte svara på om det ändå är OK att bara köra mellan flygplatsen-hotell-safariställe, hur långt är det då? Vi flög till JOhannesburg första gången i Sydafrika 2008, därifrån tog vi hyrbil direkt mot Krugerparken (men stannade en natt i Sadie, bara för att slippa köra så långt första dagen): Jag tror att vi körde ca 30 mil då från flyget i Johannesburg. Efter natten i Sadie, åkte vi direkt till Krugerparken..

Pilanesberg känner jag tyvärr inte till........Kanske ngn annan gör det! Lycka till med din planering!
Av Sanne71
11 juni 2014 10:24
Hej Desires

Så fina kort och bra beskrivning du har på din sida. Tack för att du delade med dig :)

Man kan ju inte annat än att bli inspirerad så vi kanske ändrar något i våra resplaner. Jag trodde att det skulle vara lite farligare att åka runt men nu kanske vi vågar oss på fler äventyr när vi väl är där.