Mellanlandning på O'Hare?

26 juli 2012 20:38
Visningar: 2167
Hej alla!

Jag ska flyga med SAS till Chicago för att därefter byta flyg till Dallas. Jag har 2h på mig att byta till American Airlines-flighten. Har köpt biljett via en resebyrå så jag antar att jag ska hinna med bytet? Hur fungerar det med baggaget? Jag antar att jag måste hämta ut det och gå igenom tullen med det, för att sedan lämna till AA's personal (och således inte checka in det igen)?

Tack på förhand!
Av Hawaii
26 juli 2012 22:08
Helt korrekt med baggaget. Och 2h helt OK. Passerade själv O'Hare i okt 2011. 90 min mellan inkommande Iberia från Madrid och avg American till San Diego. Fungerade fint.
Av Dirgis
27 juli 2012 04:33
Du måste checka ut och in alltid när du kommer in i USA även om du fortsätter.
Det gäller också om du mellanlandar i Canada och sist gjorde jag det även
i Guatemala.
Två timmar räcker men kortare tid kan bli knappt.
Av Hawaii
27 juli 2012 06:40
Helt fel. Detta är uppenbarligen en genomgående biljett, vilket innebär att baggaget kommer att checkas till slut-destinationen, Dallas, redan vid incheckning i Skandinavien. Definitivt ingen ut eller incheckning i Chicago. Garanterat. Du får hämta väskan, ta den genom tullen och sedan helt enkelt lämna den till American Airlines personal på andra sidan tullen. Du får sedan ta det lilla "tåget" till American Airlines terminal. De går ofta och det tar bara ett par minuter. När du kommer till den andra terminalen får du gå igenom säkerhets-kontrollen där. Det kan ta en liten stund om det är rusning. 20-25 minuter inte ovanligt.

Men, som sagt, ingen incheckning i Chicago.
28 juli 2012 11:20
Tack så mycket Hawaii för dina svar! Uppskattas jättemycket.

Ytterligare en fråga: ponera att jag skulle missa bytet till AA pga förseningar, är det SAS eller AA jag ska ta kontakt med då som ska fixa ny resa åt mig?
Av Hawaii
28 juli 2012 11:26
Definitivt kontakta AA eftersom det är de som kommer att flyga dig vidare. Om ankommande flyg kommer sent så vet de redan om att du missar din anslutning och de har säkert i så fall redan bokat om dig till nästa flyg till Dallas.
Av Dirgis
28 juli 2012 12:42
När jag mellanlandade Chicago fick jag ta allt mitt bagage, köra det genom ett kamera, gå med allt bagage till en annan plats. sen genom en passkontroll och få sin identitetskontroll med scanna fingeravtryck och fotografera ansiktet med ögonen rakt in i kameran. Detta har hänt varje gång jag mellanlandat
Det är inte som att byta terminal på andra platser i världen där bagaget åker utan att man behöver bekymra sig.
Av Daytona
28 juli 2012 13:19
Åker över till USA varje år och har många gånger flygit via Chicago, senast vi gjorde det var okt 2011, och vi gör alltid som Hawaii säger; efter immigrations tar man sitt bagage från rullbandet, går genom tullen och lämnar det sedan till anslutningsflygets personal. Nu i juni flög vi via Atlanta och det funkade på precis samma sätt. Vi har aldrig behövt checka in på nytt och det enda bagaget vi scannat är handbagaget,

Lämna fingeravtryck och titta i kameran måste vi alla göra innan vi kommer in i landet, men bagaget hämtas efter immigration.
Av Hawaii
28 juli 2012 18:19
Vad Dirgis beskriver är den normala proceduren att gå genom pass och tull-kontroll vid ankomst i USA. Något man måste göra vid ankomst till ALLA länder, även om proceduren kan variera (ja, bortsett från resor mellan Schengen länderna). Har givetvis inget med "ut eller in-checkning" att göra.
Av Halmat
28 juli 2012 19:55
jag tänkte resa till usa men jag tänker jobba där ,,,,
hur fungerar där för jobbet ?
Av Hawaii
28 juli 2012 20:21
Helt off topic så nog bäst du startar en ny tråd, även om det ämnet redan har diskuterats mycket. Och i all korthet: du kan inte bara flytta till USA och börja jobba. Funkar inte på det sättet.
Av Halmat
28 juli 2012 21:24
men e det svårt att man få jobb där ?
föratt jag har inte erfarenhet
Av Halmat
28 juli 2012 21:34
jag har bara B körkort nästan 2 år jag jobbar i restaurang .
och från 2001 jag har jobbat som städare .
kan jag få jobb i usa ?