Kauai, Hawaii, Maui eller Oahu

Av Alice
20 jan. 2009 11:51
Visningar: 15671
Ska åka till ögruppen Hawaii i september i år. Har inte varit på ngn av öarna. Någon som har erfarenheter därifrån och kan ge tips om vilken av öarna Kauai, Hawaii, Maui eller Oahu jag ska välja att besöka? Det är dessa 45 som jag har att välja på. Gillar att uppleva saker, men har inget emot lite sol och bad också.
26 jan. 2009 15:03
Jag har varit på Oahu och Maui, men vill väldigt gärna till Kauai. Hur lång tid har du på dig? Gillar du att se mycket på kort tid eller ta det lugnt?

Hawaii är den perfekta ön om du vill besöka vulkaner. Är inte det jätteintressant så strunta i den.
Oahu tycker jag har de vackraste stränderna, men man måste ta sig ut ur Waikiki-Honolulu. Det finns mycket att upptäcka på denna ö. Jag var där i 8 dagar.
Maui är lugnare än Oahu och väldigt vacker. Östkusten har en fantastisk regnskogsnatur som man inte bör missa. Västkusten är mer exploaterad. Det finns också en vulkan man kan bestiga. Jag var 6 dagar här.
Av Orjan
26 jan. 2009 21:29
Hej vi har varit en vecka på varje ö Oahu,Maui och Hawaii alla är intressanta att besöka.På Oahu har du ju Waikikki mycket fin strand,Pearl Harbour är ett måste för övrigt en fin ö. En sak som jag inte var beredd på SKYSKRAPOR.Maui fin natur,vi var uppe på toppen på vulkanen Haleakela 3055 m.Iskallt man behöver mycket kläder om man ska titta på soluppgången.Kolla bilder på min sida. Hawaii underbar ö inga skyskrapor fin natur.Vi hyrde bil på alla tre öarna en dag och körde runt det var en bra investering.
Örjan
18 feb. 2009 18:17
Hej Astrid! Jag har varit på öarna ett flertal gånger. Polynesien och speciellt Hawai'i öarna ligger mig väldigt varmt om hjärtat och har gjort så länge jag kan minnas. Mitt tips är att om du vill se och uppleva det lilla som finns kvar av det gamla Hawai'i så ska du inte stanna länge på Oahu. Visst finns det mycket att se där men man ska helt klart besöka minst 2 öar tycker jag. Honolulu är lite väl plastigt. En turistfälla.

Alla öar har sin charm och är vackra på sitt sett.

Oahu har mycket att erbjuda. Man bör åka runt ön antingen med buss eller hyrbil. Väljer man buss så kostar den 1$ varje gång man stiger på den oavsett vart man ska åka på ön. (Det är inte en klassisk turistbuss utan vanlig kollektivtrafik). Om man åker till Oahu så bara måste man se Polynesian Cultural Center. Det är helt enkelt ett kultur center där Polynesiens ögrupper är representerade. Alla har vars sin by. Där visar de hur man plockar kokos nötter, dansar, sjunger. Deras liv helt enkelt. Kolla upp tiderna på nätet innan. Åk på tidig förmiddag så att du hinner med att se allas uppträden. Sedan har de ett fantastiskt uppträde på kvällen. Den är ett måste tycker jag. Vackert och stämningsfullt.

Sedan har du Maui. En riktig höjdare! I dubbel bemärkelse. Mycket vackert med bl.a. berget Haleakala. Där uppe ska man kolla på soluppgången. Maui anses dessutom ha en av världens vackraste solnedgångar. Exempelvis från den gamla valfångststaden Lahaina.
Mysig gammal stad i vilda western stil som har lockat till sig många konstnärer.
Denna grönskande ö är för många ett favoritresmål. Något som turistbyråerna och hotellkedjorna är fullt medvetna om. Därför är det en ganska dyr ö att leva på. Om du är flexibel och bestämmer dig för att vänta tills perioden Januari - Mars så kan man åka ut med båt på valsafari. Blåvalar och andra sorter parar sig under denna period utanför Maui. Det finns goda chanser att man ser dem. En upplevelse man aldrig glömmer. Kom ihåg solglasögon. ( Jag glömde mina på land).

Hawai'i eller Big island är som namnet låter den stora ön. Dubbelt så stor som Oahu (20 mil). Ungefär 40 mil i omkrets. Denna ö har allt i naturväg. Man kan hitta allt från svenskt busväder till det mest tropiska. Allting handlar om när och vart på ön man åker. Landskapet tycker jag är helt fantastiskt. Man kan tro att man befinner sig i Sverige ena stunden. En liten ponny som går och betar intill ett rött hus med vita knutar. Sedan ser man ett helt annat landskap. Kontraster verkligen.
Passa på att besöka Hawaii Volcanoes Nationalpark. Eller ett kaffeplantage. Kona coffee är värt att smaka. Detta är en lugn ö.

Kauai är trädgårdsön. Ta en titt på Waimea canyon. Som grand canyon i mindre skala. Också här finns det stora naturkontraster. Åk runt ön.
Om du har råd så tycker jag att den ön eller de öar du väljer ska ses från helikopter. Det kostade runt 120$ / tur sist jag kollade men det kan du alltid kolla upp. Man kan ju dela med andra om man vill. Också denna en lugn och fridfull ö.

Det finns broschyrer och rabattkuponger i mängder överallt på öarna, så du kommer nästan bli snurrig av all information och tips.
Jag tycker att man ska åka runt ön/öarna med bil och stanna till där man själv vill också. Öarnas livsstil tillåter ingen stress. Ta det lugnt.
Oahu och Maui är en bra kombination. Flyg mellan öarna kostar runt 500 kr. Kolla på www.hawaiianair.com

Detta är bara en liten sammanfattning av mängder med sevärdheter men hoppas att du fick lite hjälp att välja. Förressten om du tycker om musik så har Hawai'i ett stort utbud av olika musikstilar. Inte bara de där jamande steelgitarrerna. Om du har några frågor får du gärna skriva. Jag är ingen expert men det jag kan delar jag gärna med mig med.

Lycka till!
Fredrik
18 feb. 2009 20:36
Efter 6 månader på Oahu så påstår jag att jag kan ön ganska bra och den har allt man behöver och jag gillar den mycket. Sannolikt landar du på den ön och då ska du naturligtvis stanna där ett tag. Waikiki, där jag bodde, är ett måste...fina stränder och möjligheter att promenera i evighet. Ett besök på toppen av Diamond Head är spännade och med en fantastisk utsikt. Det finns en Scandinavisk klubb (the Scandinavian Club of Hawaii) på ön om man känner sig övergiven eller vill ha kontakter. Jättebra publicbuss som heter just The Bus....www.thebus.org och man kan köpa olika sorts biljetter med övergång och månadskort etc.
Har du tid så åk till ex. the Big Island om du vill uppsöka USA:s sydligaste punkt.....Na´alehu eller som sagts tidigare "levande Vulkaner". Dock.... vissa biluthyrningsfirmor tillåter inte att man åker till sådana platser med hyrbil.
Själv var jag också en vända till Maui för en fribiljett jag fick på Hawaiian Air för att jag stod över i 30 minuter pga överbokat flyg. Hade länge drömt om att besöka flygpionjären Charles Lindberghs grav, som finns där, och efter några timmars vacker bilresa så fick jag min önskan uppfylld.
Alltså, allt handlar ju om hur mycket tid man har till förfogande....att flänga runt några dagar på alla 7 öarna är dumt utan det är bättre att ta en eller två, och den åttonde ön, Ni´ihau...dit får man inte ens resa...the Forbidden Island. //Arne.
Av Alice
9 apr. 2009 20:12
Tack för alla trevliga tips. Det blir Oahu! Den 5 september bär det iväg! Ha en bra sommar!
30 juli 2009 19:02
Tack för många bra tips i denna tråd!