Kalabrien, Italien

Av Myrran
10 mars 2010 21:23
Visningar: 10081
Jag och min väninna hade tänkt flyga ned till Syditalien från Stockholm nu i maj på en vecka för att resa runt lite i hyrbil nere i Kalabrien (nere vid "tån") och ta in på lite mindre enklare hotell. Vilken flygplats åker man till utan att få alltför många mellanlandningar?? Är det någon som varit i dessa trakter och kan rekommendera små mysiga mellanklasshotell. Vilka små byar/städer är där ett måste???
Av Matglad
14 mars 2010 20:24
Hej
Min fru och jag tillsammans med ett par goda vänner var en dryg vecka i Kalabirien 2007, närmare bestämt i Tropea
Tropea är ett måste att besöka, men allra hellst bo i.
Tropea är en av de mest pittoreska städerna längs hela Kalabrien
Tropea är en relativt liten stad med många trånga gränder som vimlar av små mysiga resturanger

Vi hyrde en tvårums lägenhet i centrala Tropea genom nätet (InItalia.se).
Vi flög till Rom och hyrde bil, resan var ganska lång då vägarna i Södra Italien är ganska dåliga.

Anledningen var för att det dels är mycket billigare att flyga till Rom, samt att vi ville ha möjlighet att ta oss runt i Kalabrien

Det finns mycket att se om ni tar kuststräcken från Tropea ner till Mesina sundet.
Går alldeles utmärkt att ta en dagstur över till Sicilien, och då förslagsvis Taormina

En liten by nära Tropea som ni inte få missa är granbyn Pizzo, inte för att den är speciellt vacker men den klassika glassrätten Tartuffe skapades där

En annan sak värd att nämna är den fantastiska rödlöken som odlas i och nära Tropea, den är vida känd och smakar milt som ett äpple

Vi tog resan tillbaks via Pompeji och meningen var att vi skulle ha en härlig kväll i Neapel, men jag varnar alla att åka dit
Detta är nog en av de sämsta städerna i hela Europa, och motsvarar inte vad jag är van att uppleva i "mitt" Italien

Efter ytterligare en ljuvlig kväll i Rom flög vi sedan hem.
Av Sierra
14 mars 2010 21:29
Ni kan köpa en flygstol hos Solresor. De har direktflyg från Stockholm till Kalabrien. http://solresor.se/
Jag har för mig att de flyger till Reggio Calabria "Tito Minniti" Airport, även kallad Aeroporto dello Stretto. Den flygplatsen ligger vid "stortån".
Pris en vecka i mitten av maj 4900 SEK/pers.
Av Babbo
15 mars 2010 12:06
Har du "is i magen" och vågar chansa på en mellanlandning så är Ryanir nog det billigaste.
Dom flyger till Lamezia Terme (SUF) från bl.a. Dusseldorf. Med Ryanair kan man ju bara boka en sträcka i taget så det är en chansning.

Lamezia Terme har fler anslutningar med bl.a Air Berlin och SAS, fast då med mellanlandning. Sök på ARN - SUF här på RG så får du upp flera förslag.
Av Lovis57
24 mars 2010 19:31
Hej!

Jag och min man var i Kalabrien 2004. En härlig semester, kristallklart turkosblått vatten. Vi bodde i Capo Vaticano men med facit i hand hade vi valt Tropea. Vi flög då direkt Arlanda - Lamezia Terme.

Hälsningar
Agnetha
Av Lovis57
24 mars 2010 19:39
Hej igen!

Glömde skriva att vi bland annat var ute på en härlig båttur till Lipari, Stromboli och Salina.
Det kan jag rekommendera. Men som någon annan skrev, missa inte Tropea. Bada gärna i Capo Vaticano helt suveränt!!

Hälsningar
Agnetha