Borneo januari

Av Liz
4 dec. 2006 13:40
Visningar: 734
Har planer på att åka till Sabah, Borneo som jag fick ett tips om. Men är lite osäker på boende och resvägar dit. Någon som varit där och har några bra att rekommendera? Vill gärna se orangutangerna, och ta mig till sköldpaddsöarna...
Av Marie_s
4 dec. 2006 16:15
Jag reste runt i Sabah under fyra veckor i somras så jag har en massa tips. Vad är du intresserad av? Vilda orangutanger såg jag i Danum Valley, "halvvilda" orangutanger ses lättast på Sepilok-hemmet i Sandakan. Om du vill åka ut till sköldpaddsön måste du boka det i god tid för platserna tar snabbt slut (om du inte är beredd att betala väldigt mycket). Är du minsta dyk- eller snorkelintresserad så måste du åka till ön Sipadan. Där bodde vi billigt och spännande på en gammal oljerigg. Jag har lagt upp lite bilder från min resa i mitt album... Hör av dig om du vill veta mer.
Av Annans
4 dec. 2006 18:54
Hej!
Så, var på Borneo i mars i år, vi åkte via Kuala Lumpur dit, men jag hörde också att billigaste sättet är att flyga till Bangkok och sedan ta sig ett annat plan därifrån.
I Kota Kinabalu kan man bo fint och relativt billigt på hotell Europa, det ligger centralt och nära till marknaden som är värt ett besök.
Vi tog oss därifrån med lokala bussar, österut, och stannade på ett flertal ställen, du kan kolla mina bilder.
Orangutanger ser du bäst på Sepilok, där finns mängder med billigt boende, de hjälper också till om du vill åka på nån tur, typ flodtur och se näsapor och aandra djur.
Överhuvudtaget så tyckte jag det var lätt att både resa och hitta boende på Borneo, vi bokade ingenting innan.
Men Borneo är stort... kan ocksårekommendera inrikesflyg, det är billigt.
Finns också ett par fina öar utanför KK, du kan skippa Gaya Island, det var rätt skitigt där.
Hör gärna av dej igen.
Anna