Bobby Hommerberg / Panicale

8 feb. 2010 19:53
Visningar: 1317
Ni som minns Bobby Hommerberg "Homman" här på Reseguiden, ska veta att Bobby dog på julaftonen i Panicale. Jag var där och hade hyrt en av hans lägenheter, vi skulle träffas vid 3-tiden på julaftons eftermiddag bestämde vi per telefon vid 11-tiden. Vi gick ut och tog en promenad, och när vi kom tillbaka var Bobby död. Han steg ur sin bil i Panicale, skulle göra ett par ärenden innan han skulle åka hem och ta på sin tomtekostym ( han skulle ara tomte på torget klockan 15), och när han steg ur bilen segnade han ned och trots att hjälpen var på plats så gott som omedelbart så var han död vid framkomsten till sjukhuset i byn. Bobby var en härlig person, och de av er som minns honom kan fortsätta göra det med ett ljust minne.
8 feb. 2010 20:21
Jag har just fått reda på detta tråkiga genom ett meddelande. Jag har saknat honom ända sen han fick sluta sitt medlemsskap här. Visserligen hade vi sporadiska mejlkontakter med varandra och blev "vänner" även på Facebook. Det blev ett mycket tråkigt besked.

Gilla
Av Mpc
8 feb. 2010 20:22
ja jag med beklagar sorgen över en som kunde skriva o tala fast vi inte kom överens i bland
Av Bengtar
8 feb. 2010 20:39
Bobby.
Den bästa värd man kunde få i Umbrien.
Jag fick tillfälle att vara gäst i Panicale över midsommar.
En stor och minnesvärd resa, mycket fint regisserad av Bobby.
Denne älskvärde man.
Saknad.
Bengt
Av Tubbe
8 feb. 2010 21:50
Hej

Fick reda på det igår genom mail av Ann.

Verkligen tråkigt.

/ Rickard
Av Bibby
8 feb. 2010 22:07
Är detta reserelaterat?
8 feb. 2010 22:12
Avsaknaden av en god vän för många här på RG är väl inte fel att nämna.
8 feb. 2010 22:32
Citerat från bibby:
Är detta reserelaterat?
Bibby! Var nu äntligen vänlig nog att inte tjöta igen. Visa lite fint sätt i det här sammanhanget. Du bör inte ge dej på en som inte finns längre.

Gilla
Av Sierra
8 feb. 2010 22:41
Detta är en riktigt tråkig nyhet och jag känner stor sorg.
Av Bibby
9 feb. 2010 00:29
Citerat från gullsing:
Citerat från bibby:
Är detta reserelaterat?
Bibby! Var nu äntligen vänlig nog att inte tjöta igen. Visa lite fint sätt i det här sammanhanget. Du bör inte ge dej på en som inte finns längre.

Gilla
Ger mig inte på nån, men är förundrad över att vissa (som dessutom t.o.m. brutit mot RG's s.k. regler och blivit avstängd) är tillåten en sista hälsning på detta vis...
Hade det varit jag så hade du med all säkerhet (tror jag iaf) hyllat min bortgång (med tanke på alla "påhopp" du gjort, som finns sparade hos mig) ...

RIP
Bobby
9 feb. 2010 05:39
Det var ingen rolig läsning.....

Vila i frid, du munvige!

/Putte
Av Fredros
9 feb. 2010 07:39
Var Bobby släkt med Sigge Hommerberg?
Sigge har skrivit ett antal böcker med titeln "Om Du reser till......." En bok handlar då t ex om London . Sigge var också på sin tid känd TV profil i reseprogram. För mig innebär Sigges böcker en stimulerande nostalgitripp innan jag reser till ett resmål.
Av Charina
9 feb. 2010 08:30
Citerat från fredros:
Var Bobby släkt med Sigge Hommerberg?
Sigge har skrivit ett antal böcker med titeln "Om Du reser till......." En bok handlar då t ex om London . Sigge var också på sin tid känd TV profil i reseprogram. För mig innebär Sigges böcker en stimulerande nostalgitripp innan jag reser till ett resmål.
Typ, son.

Jäkligt trist när Homman blev avstängd o ännu tristare är det nu när han inte finns längre.
9 feb. 2010 09:37 (redigerad)
Ja det var tråkiga nyheter det här vi hade pratat litet löst Bobby och jag om att vi skulle komma ner till honom och bo i en av hans lägenheter som han disponerade där i panicale och det kanske blir så trots att Bobby är borta för hans fru kommer som det ser ut att med hjälp från delar av släkten att driva verksamheten vidare, trots att Homman inte alltid var omtyckt här på forumet så tyckte jag personligen att det var en stor förlust när han blev portad från reseguiden, visst även om vi ofta hade samma åsikter om många frågor så betydde det inte att vi alltid hade samma syn på allt men det var aldrig något problem för mig och jag kommer alltid att minnas honom som den färgklick han trots allt var oavsett om våra åsikter någon gång gick isär och visst han kunde vara rätt envis och han hade naturligtvis inte alltid rätt han heller men vem har det?.

Jag tror nog att många här på forumet trodde att Homman var en riktig pajas som bara ville spela besserwisser och reta upp folk men Bobby var en mångsysslare som var kunnig och hade provat på mycket inom många fler områden än han ville tala om här på forumet och han tillrättavisade många som han tyckte hade fel och det är aldrig omtyckt i jantelagens sverige för man ska ju inte mästra någon och tala om att man vet bättre även om man vet vad man talar om,
nåväl jag kommer i alla fall minnas honom som en riktig färgklick och jag hade ju förmånen att komma i kontakt med hans alster redan långt före reseguiden tiden då jag jobbade med lastbilar och han jobbade inom transporttidningen proffs.

Bobby skulle inte vilja att vi sitter och deppar över hans bortgång men mina tankar går till hans anhöriga som naturligtvis går igenom en svår tid nu och för min personliga del kommer jag också att sakna honom även om våra kontakter sedan utträdet ur reseguiden blev mer sporadiska så kommer jag att minnas honom för sin envisa strävan för att folk skulle hitta bortom resmål med mest shoppingstråk och sandstränder vilket många gånger gjorde att han råkade i luven med andra här på forumet, vila i frid Bobby.
Bosse/laplander.
9 feb. 2010 16:18
Det var tråkigt att höra. Jag gillade Bobby och hans sätt att diskutera på reseguiden. Vi mailade också några gånger efter det att han blivit avstängd. Vi kör ofta "Hommans pasta" som vi döpte rätten till efter ett recept jag fick av honom. Jag kommer verkligen att ha honom i ett ljust minne.
Av Anis
9 feb. 2010 17:37
Mycket tråkigt att höra. Jag hade väntat mig att han skulle komma igen på detta forum. Har saknat hans inlägg.
9 feb. 2010 19:34 (redigerad)
Laplander
det är mycket sanning det du skriver om Homman, tack för det. Är helt övertygad om att de som inte gillade honom här var de som spelar besserwisser och såg att de hade en som var mycket kunnigare i mångt och mycket.
Saknaden är stor och beträffande om denna tråd är reserelaterad råder det väl inget tvivel om eftersom så många RG-medlemmar har gästat honom under åren och fått en utomordentlig guidning därför tycker jag att denna information verkligen hör hemma här
9 feb. 2010 20:41
Jag minns nicket och att han försvann. Fick ett mejl en gång av honom ang hans kompis Gral, men mer vet jag inte.
Men döden är alltid sorglig, och chockartad när någon går bort så där plötsligt. Den jag mest tänker på nu är dig och hoppas att du blev väl omhändertagen efter beskedet. En tröst är kanske att Homman måste ha gått bort ganska lycklig och utan alltför mycket ångest och lidande.
Av Amrita
9 feb. 2010 21:58
Visserligen är jag inte här särskilt ofta....men jag minns Homman och kan bara beklaga hans bortgång! Mycket tråkigt!
Av Zappe50
10 feb. 2010 00:25
Jag tycker också att det är otroligt synd att denna sanna gentleman med sin friska kvickhet fick gå bort alldeles för tidigt !
Han hade mycket kvar att ge. Och det var otroligt synd att han så snöpligen blev utslängd från Reseguiden, av ingen annan
orsak än att han helt enkelt sa vad han tyckte !
Frid vila över hans minne !
Jag saknar dig min gode vän !
Urmas
8 nov. 2010 21:46
Vi hade nöjet att bli bekant med Bobby och hans fru Ann under vår vistelse i Panicale 2007, vilka underbara människor! Vi pratar ofta om våra resor och de människor som vi träffat. Bobby Hommerberg var så spontan, en varm person, så extremt levande - gav ett så stark intryck så för oss lever han, starkt i våra minnen!
8 nov. 2010 21:55
En resa till Panicale i Umbrien rek. Ann Hommerberg driver forfarande företaget, kommer inte ihåg sidan men gör en sökning på Panicale, Italien. Det är billigt att semestra i Umbrien, lätt att åka tåg till Florens, Rom, Oriveto, Siena mm. Deras lgh:er är underbara, byn är liten men där finns ändå allt hotell, restauranger, slaktare, matbutiker, apotek, post, bad i Tramimerosjön mm - alla hälsar när du går gatan fram. En kopp caffe macciato på piazzan eller en glass, milde himmel - längtar tillbaka!
Diskussionen är stängd för nya svar